پنجشنبه، 9 فروردین 1403

سخنگوی وزارت بهداشت:

مردم به توصیه‌های غیرعلمی درباره کرونا توجه نکنند

مردم به توصیه‌های غیرعلمی درباره کرونا توجه نکنند
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مردم خواست که به توصیه‌های غیرعلمی در فضای مجازی مثل عدم واکسیناسیون کودکان و خوردن برخی مواد غذایی برای درمان کرونا توجه نکنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، سیما سادات لاری روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره شایعه‌های کرونایی و برخی موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر عدم واکسیناسیون کودکان بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور، برخی افراد در مورد این ویروس و راه‌های درمان آن شروع به پخش شایعه‌هایی در فضای مجازی کردند که با همکاری رسانه‌ها بخش زیادی از این مطالب نادرست برای مردم شفاف سازی شد و همچنان توصیه وزارت بهداشت این است که مردم به هیچ عنوان به این شایعه‌ها توجه نکنند.

وی ادامه داد: تنها مرجع علمی که در مورد کرونا می‌تواند توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای انجام بدهد، وزارت بهداشت و انجمن‌های علمی و پزشکی در کشور هستند. از طرفی کمیته علمی نیز بسیاری از موارد مطرح شده را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت گفت: مطرح شدن مواردی مانند عدم تزریق واکسن برای کودکان در شرایط کرونا که در فضای مجازی مطرح می‌شود، به هیچ عنوان علمی نیست. کشور ما در طول سال‌ها به همت نیروهای بهداشتی، با انجام واکسیناسیون، بسیاری از بیماری‌ها را ریشه‌کن کرده یا تحت کنترل قرار داده است و این موضوع یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

لاری اظهار کرد: همچنین مواردی مانند خوردن گلاب یا سایر مواد غذایی که برای درمان کرونا توصیه می‌شود، مبنای علمی ندارد. بر اساس آنچه وزارت بهداشت بارها اعلام کرده، استفاده از همه گروه‌های غذایی و تغذیه مناسب می‌تواند شرایط جسمی و سلامت افراد را حفظ کند. ولی این‌که خوردن یک ماده غذایی بر درمان کرونا موثر باشد، مبنای علمی ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بنابراین به مردم باز هم توصیه می‌کنیم که به ویدیوها یا صداها یا مطالب منتشر شده در فضای مجازی اعتماد نکنند و سلامت خود و خانواده‌شان را در خطر نیندازند. زیرا به طور مثال مواردی مانند عدم تزریق واکسن می‌تواند عواقب خطرناکی برای کودکان داشته باشد. این در حالی است که همه تمهیدات بهداشتی در مراکز بهداشتی و درمانی برای واکسیناسیون کودکان انجام شده و خانواده‌ها نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش از این از مردم خواسته بود که در دوران همه گیری کرونا، واکسیناسیون کودکان را فراموش نکنند.

گویا اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است در کشور ما موردی از بیماری فلج اطفال با ویروس وحشی مشاهده نشده است. بیش از سه سال است که انتقال محلی بیماری سرخک در کشوررخ  نداده است. این‌ها در شرایطی است که ما در همسایگی کشورهایی قرار داریم که بعضی از آنها به شدت درگیر این بیماری ها هستند و حجم بالای رفت و آمدهای مردم این کشور با کشور ما یکی از مهمترین عواملی محسوب می‌شود که ممکن است در ورود و گسترش بیماری‌های پیشگیری با واکسن در کشورمان تاثیرگذار باشد. به همین دلیل طوری برنامه‌ریزی شده که نیروهای بهداشتی سراسر کشور و شبکه بهداشت و درمان کشور با حساسیت ویژه‌ای موضوع واکسیناسیون کودکان را دنبال می‌کنند و مراقب هستند که مبادا کودکی واکسن‌های مورد نیاز خود را دریافت نکند و خدای ناکرده شاهد بازگشت این بیماری‌ها در کشور شویم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته بود: همه‌گیری کرونا توجه بسیار زیادی را در سطح کشور به خود جلب کرده است.  همه تلاش‌ها صورت گرفته که مبادا برنامه پاسخ به کرونا تاثیر منفی روی سایر برنامه‌های بسیار با اهمیت بهداشتی کشور داشته باشد که شاید مهمترین آنها موضوع واکسیناسیون کودکان باشد. متاسفانه اطلاعات ما نشان می‌دهد در برخی از مناطق کشور برنامه واکسیناسیون بعضی از کودکان به دلیل کاهش مراجعه خانواده‌ها با تاخیر مواجه شده است. هرچند نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه کشور همه تلاش خود را به کار گرفته تا چنین تاخیری رخ ندهد و واکسیناسیون کودکان به موقع انجام شود، ولی باز هم لازم است مردم عزیز کشور و به خصوص والدین کودکان به این موضوع توجه جدی داشته و اجازه ندهند واکسیناسیون کودکان به تاخیر بیفتد. واکسیناسیون کودکان جزو برنامه‌های جاری کلیه مراکز بهداشتی کشور و خانه‌های بهداشت است و طوری برنامه ریزی شده که به هیچ عنوان این برنامه با وقفه روبه‌رو نشود.  انتظار می‌رود که اگر به دلیل ملاحظات مربوط به همه گیری کرونا خانواده‌ها برای واکسیناسیون فرزندان خود مراجعه نکرده‌اند هرچه سریعتر این کار را انجام بدهند.

برچسب ها : کرونا
مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.