شنبه، 29 اردیبهشت 1403

گلایه رئیس کل سازمان نظام پزشکی در برنامه کشیک سلامت از عدم همخوانی انتظارات و پرداختی ها به رزیدنت ها و‌ پزشکان طرحی:

مشکلات رزیدنت ها و پزشکان طرحی در اولویت مسئولان و سیاست گذاران نیست

مشکلات رزیدنت ها و پزشکان طرحی در اولویت مسئولان و سیاست گذاران نیست
رئیس کل سازمان نظام پزشکی که در برنامه کشیک سلامت با موضوع فرسودگی شغلی و نگهداشت نیروی انسانی در حوزه سلامت با تاکید بر رزیدنت ها و پزشکان طرحی حضور پیدا کرده بود، ضمن تبریک روز معلم در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه مسله قتل نفس رزیدنت ها تا چه حد در اولویت ما است؟ گفت: من هیچ اولویتی را برای سیاست گذاران و مسئولین اصلی نمیبینم که وضعیت نیروهای طرحی و رزیدنت هارا در اولویت قرار بدهند. حداقل در این دو سالی که درگیر مسائل رزیدنت ها و پزشکان طرحی هستم، برای حل مشکلات رزیدنت ها و پزشکان طرحی به شکل کلان فکری نشده است برعکس اقدامات سلبی هم تشدید شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی؛ دکتر محمد رئیس زاده در ادامه افزود: در حوزه تامین نیروی تخصصی در منطقه محروم با درخواست بیشتری مواجه هستیم چون نیازها روز به روز بیشتر هم میشود با این وجود سیستم نظام ارجاع و برنامه پزشکی خانواده را هم نتوانستیم خوب پیاده کنیم. از طرفی جمعیت هم در حال افزایش است بنابراین نیاز به نیروی تخصصی و دسترسی به پزشک متخصص هم در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه تیاز به پزشک متخصص نیز به درستی مدیریت نمیشود،عنوان کرد:نیاز به پزشک متخصص هم  در مواردی نیاز درستی نیست  ولی به هر حال وجود دارد.

دکتر رئیس زاده در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چرایی صفر خواندن الویت مسئله رزیدنت ها و پزشکان طرحی از نگاه مسئولین و سیاست گذاران گفت: اقدامات ایجابی برای تامین این نیاز انجام نمیشود. برای مثال وقتی ما در شهرستانی نیاز به پزشک متخصص زنان و زایمان ‌داریم باید هزینه کنیم اما هزینه نمیکنیم و با نیروی طرحی ارزان قیمت با ماهیانه ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان جبران می کنیم برای اینکه جبران نیرو از این مسیر انجام شود با اقدامات سلبی مسیر را برای هرگونه اقدام به ترک محل طرح تنگ کردیم.به شدت شرایط را سخت تر کردیم نیرو با همه مصیبت ها در آنجا بسازد اما از طرفی حاضر نیستیم منابع حوزه سلامتی را در این مسیر قدری بیشتر هزینه کنیم که نیرو با اشتیاق در این مناطق بماند.

وی گفت:در حوزه رزیدنت ها نیز وضعیت همینگونه است قبلا رزیدنت ها فقط یک تعهد محضری می دادند الان رزیدنت ها را بر خلاف رای دیوان موظف می کنیم ضامن بیاورند این هم نوعی اقدام سلبی است. از طرفی شرایط انصراف را هم به قدری سخت کرده ایم همه اینها منجر به این شد که در حال حاضر در برخی رشته های تخصصی با کمبود شدید ورودی مواجه هستیم. اگر اولویت بود که مسئولین کشور از ما سوال می کردند که یعنی چه ظرفیت رشته بیهوشی زیر ۲۰ درصد پر می شود؟

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: امسال ورودی رشته طب اورژانس زیر ۵ درصد و اطفال ۳۶ درصد پر شد و ظاهرا هیچ کسی این حرف را جدی نمی گیرد البته ما آمار می دهیم اما اتفاق خاصی رخ نداده است ربطی هم به این دولت و آن دولت ندارد.در سال ۹۹ که رزیدنت بیهوشی پذیرش کردیم امسال ۷۹ هستند که فارغ التحصیل خواهند شد.در سال ۱۴۰۲ هم نزدیک ۸۰ نفر وارد دوره بیهوشی شدند اگر در اولویت بود که اقدام جدی باید صورت می گرفت و رقم تغییر می کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت  روند افزایشی خودکشی در بین جامعه فرهیخته پزشکی گفت: علت کاملا مشخص است. قوانین ، برخورد و انتظارات از نیروهای در حال تحصیل،انترن ها، پزشکان عمومی در حال طرح و رزیدنت ها مربوط به چهاردهه قبل است در حالی که شرایط چهار دهه است که عوض شده است یعنی ما رزیدنت را با شرایط ۲۰ سال قبل مدیریت کنیم و همان انتظارات را داریم از طرفی قوانین را سخت تر و پرداختی ها را هم کم کردیم.

وی در همین زمینه افزود: در اواخر سال گذشته خدمت اقای دکتر قالیباف(رئیس مجلس شورای اسلامی) عرض کردم؛ بنده اواخر سال ۸۲ که رزیدنت جراحی بودم کمک هزینه ای که دریافت میکردم معادل ۳۰ میلیون تومان الان بود. الان با این افزایش که ارزشمند هم است دریافتی رزیدنت ها را که دوستان وزارتخانه هم پیگیری کردند به ۱۵ میلیون تومان رسید. پرداختی را حداقل یک دوم کردیم، فشار کار قطعا بیشتر است چون ظرفیت رزیدنتی ما خیلی گسترش پیدا نکرده است از طرفی تمایل هم کمتر شده ولی بارمراجعات که کمتر نشده است، کار زیادتر شده، انتظارات بیشتر، پرداختی ها کمتر و قوانین را سخت تر کردیم.

دکتر رئیس زاده گفت: ما می خواهیم رزیدنت سال ۱۴۰۳ را همانند رزیدنت سال ۷۰ و ۸۰ داشته باشیم در حالیکه شرایط کار را هم سخت تر کرده و قوانین را هم سخت تر کرده ایم و انتظاراتمان بالاتر رفته و در عوض پرداختی ها را هم کم کرده ایم.

وی گفت:در حال حاضر عزم ملی از سوی مجلس،دولت و نهادهای تصمیم گیر کلان برای حل معضل رزیدنت ها و پزشکان طرحی نمی بینیم. دلیلش هم این است صحبت های دلسوزان و کارشناسان این حوزه در وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی به خوبی شنیده نمی شود.همین چند روز پیش بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران فرمودند ما در پزشکی و سلامت جزو پیشتازان هستیم پزشکی ما در منطقه نظیر ندارد و در دنیا جزو کشورهای پیشرفته هستیم.

وی بل طرح این پرسش که این پیشتازی و برجستگی را در طی چهار دهه چه کسی ایجاد کرد؟ عنوان کرد: مگر غیر از این است که همین اساتید و رزیدنت ها و پزشکان و‌ وزرای سابق و پزشکان ما ایجاد کردند؟ برای تداوم این رشد افتخارآمیز مگر راهی به غیر از ارجاع به نظرات همین متخصصین و کارشناسان داریم؟وقتی به کرات میبینیم هشدارهای ما نه تنها جدی گرفته نمیشود بلکه نظرات افراد غیر تخصصی بر نظرات ما غالب میشود. وقتی مطالب را با استدلال و منطق بیان میکنیم شنیده نمیشود حق داریم مشکوک شویم؟

وی با بیان اینکه نظرات خلاف بر نظرات و بیانات ما غالب می شود، گفت: گاهی این نظرات خلاف از موضع دلسوزی غیر عالمانه است مقداری را هم حق بدهید شک کنیم که نکند جریانی میخواهد بازوی توانمند کشور را در حوزه حیاتی و حیات بخش سلامت زمین بزند؟

وی در ادامه به بیان مثال ساده ای در همین زمینه اشاره کرد و گفت: ما بالای صدهزار پزشک عمومی در کشور داریم درصد  ورود به برخی رشته ها را هم قبلا گفتم در حالیکه ده سال قبل که نصف این تعداد پزشک عمومی داشتیم همین رشته ها با همین طرفیت با رقابت شدید صد در صد پر میشد. آیا واقعا راه حل تامین نیروی تخصصی که مورد مطالبه درست مردم و مسئولین است تسهیل ورود این صدهزارتا به رشته تخصصی است یا افزایش ظرفیت پزشکی؟ که آن هم در خوش بینانه ترین حالت ۱۲ سال بعد در حوزه سلامت نتیجه خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه عزم جدی برای حل این مسله وجود ندارد،عنوان کرد: وضعیت نیروهای طرحی و رزیدنت ها تغییری در طی این سال ها نکرده است.

عزمی هم اگر وجود دارد از مسیر نادرست و غیر کارشناسی است. دو تا بحث وجود دارد؛ ساده سازی پزشکی که به شدت مطرح و به شدت اشتباه راهبردی و غیر قابل جبران است. برخی ها معتقدند پزشکی هم همانند بقیه رشته ها است مگر چقدر به فلان رشته حقوق می دهیم؟  این یعنی ساده انگاری پزشکیشما طبق قانون عمل کنید و لا غیر. نکته دوم فکر می کنیم که با ساده ترین راه حل ها اگر  روی کاغد قلم مان را بالا و پایین کنیم مشکل حل می شود. در یکی از پیچیده ترین رشته ها ساده ترین کار بی زحمت را انتخاب می کنیم معلوم است که مشکلات حل نمی شود. کتمان کردن مشکلات، کاری را هم حل نمی کند با صدای رسا و شفاف اعلام می کنم در چهار سال آینده هزارنفر کمبود متخصص بیهوشی در کشور خواهیم داشت. ۵ سال دیگر چگونه مریض را جراحی میکنیم؟اگر عزم جدی وجود داشت که از سال ۹۲ تا الان ورودی رشته بیهوشی باید تغییر میکرد اما نکرده است.

وی گفت: ایراد ما متوجه این است وزارت بهداشت حرف های ما را به جد پیگیر کنند و با صدای بلند مطرح کنند.بحث من کلان و فراتر از وزارت بهداشت است و مربوط به سلامت مردم است.نیروی طرحی ما در منطقه محروم تا ۱۴ ماه ۱۲ میلیون تومان حقوق می گیرد . فوق تخصص گوارش در منطقه طرحی حقوق ۱۲ میلیون تومانی میگیرد کارانه هم که نمی دهند در سال ۱۴۰۳ این حرف را از  فوق تخصص گوارش می شنوم.

دکتر رئیس زاده در پایان گفت: نکته اول آنکه اگر حوزه سلامت کشور ما به جایگاه رفیع رسیده است با کمک همه بخش های کشور بوده است نکته دوم و بسیار مهم این است قطعا بن بست برای جامعه پزشکی وجود ندارد و راهکار وجود دارد. در دهه ۶۰ با شرایط آن زمان کارهایی انجام شدکه نتیجه اش را می بینیم معلوم است بن بستی وجود ندارد قطعا ما می توانیم در حوزه پزشکی همچنان پیشتاز باشیم آن هم با این شرط که گروهی از مجلس و دولت مشکلات حوزه سلامت را با روش علمی و حقیقی و واقعی درست تحلیل و درک کنند. و دیگر اینکه وضعیت نیروهای طرحی و رزیدنت ها را از نزدیک ببینند. و با استفاده از نظرات صاحبنظران راهکارها را جمع بندی و اجرا کنند.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در پایان تاکید کرد: باید امید به آینده رزیدنت ها و پزشکان طرحی را تقویت کنیم، تا شاهد مهاجرت و اقدامات خطرناک پزشکان نباشیم.

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.