شنبه، 8 اردیبهشت 1403

نامه مهم شورای عالی به رئیس جمهور درخصوص تعرفه های پزشکی

نامه مهم شورای عالی به رئیس جمهور درخصوص تعرفه های پزشکی
در بخشی از این نامه آمده است:هیات دولت در مصوبه ای حیرت انگیز در پنجم فروردین 1403 با فرو بستن چشم بر واقعیتی روشن ، مجموعه رشدی معادل ۳۵٪ نسبت به سال گذشته را برای تعرفه تصویب نمود ! و به عدد شورایعالی بیمه سلامت که اکثر قریب به اتفاق آنان نمایندگان دولت و مصرف کنندگان خدمات هستند بی اعتنایی نموده و آن را کاهش داد!.
شورای عالی نظام پزشکی ضمن گلایه و انتقاد شدید از این مصوبه ، آن را عملیاتی و اجرایی نمی بیند و مسئولیت ورشکستگی مراکز درمانی ،عدم انضباط و درهم ریختگی در دریافت تعرفه ،محروم شدن مردم از خدمات با کیفیت ، عدم ارتقاء سلامت را بر عهده تصمیم گیران می داند.

متن این نامه به شرح زیر است:

 

 

 

جناب حجه الاسلام و المسلمین رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم ؛

         همراه با تبریک فرارسیدن سال نو درهمزمانی با ماه مبارک رمضان ، موفقیت در خدمت رسانی به مردم را برای جنابعالی آرزومندیم .

       تامین سلامت مردم با همه ابعاد آن سرلوحه ی همیشگی شعار دولت ها از جمله دولت سیزدهم بوده است ، تکلیفی شرعی و مدنی که جنابعالی خود را پای بند به آن می دانید . درجهت ایصال به این هدف مهم بدوا" ضروری است حقوق بدیهی و     اولیه ی ارائه دهندگان خدمات سلامت تضمین شود . در غیر این صورت دولت از وظیفه اساسی خود که همانا نظم و نسق بخشیدن و انضباط تعرفه ای است باز می ماند .

       پنجم فروردین ماه امسال هیات محترم دولت در مصوبه ای حیرت انگیز و با فروبستن چشم بر واقعیتی روشن ، مجموعه رشدی معادل 35% نسبت به سال گذشته را برای تعرفه تصویب نمود ! و به عدد شورایعالی بیمه سلامت که اکثر قریب به اتفاق آنان نمایندگان دولت و مصرف کنندگان خدمات هستند بی اعتنایی نموده و آن را کاهش داد!

      حوزه ی سلامت عرصه ای ظریف و حساس است و سیاست گذاری در آن با نگاه به آثار دراز مدت ، مقتضیات خاص خود را می طلبد . شورایعالی نظام پزشکی وظیفه خود می داند که نسبت به آثار و تالی زیانبار این تصمیم هشدار داده و خاطر رئیس محترم دولت را روشن سازد که ؛

      تعرفه ی خدمات سلامت که سال هاست برخلاف تعرفه ی دیگر حوزه ها با توجیهاتی مردود و بلاوجه درمحاق نگه داشته شده  و رشدی چندبرابری را می طلبد ، این بار نیز از آن طفره رفته شده است . بدین روی ضمن گلایه و انتقاد شدید از این مصوبه ، آن را عملیاتی و اجرایی نمی بیند و مسئولیت ورشکستگی مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی ، عدم انضباط و درهم ریختگی در دریافت تعرفه ، مهاجرت شغلی و مهاجرت جغرافیایی سرمایه های ملی ، محروم شدن مردم از خدمات با کیفیت ، عدم ارتقاء سلامت جامعه و ... را بر عهده تصمیم گیران می داند ، که خاطر مردمان نجیب این دیار را سخت خواهد آزرد ، ویک دولت مردمی را شایسته نیست .

     شورایعالی نظام پزشکی مصرّانه درخواست می کند ؛ تا خیلی دیر نشده با نگاهی جامع به حوزه ی اجتماعی و سلامت ؛

* نسبت به بازنگری و ترمیم تعرفه ( فعلا" بادرصد شورایعالی بیمه سلامت ) در اولین جلسه هیات محترم وزیران دستورفرمایید و همچنین رشد مجدد آن در طول سال اعمال گردد و کسب تعرفه ی حلال و متعارف را روا دارید .

* مکررا" تاکید می شود تقویت بنیه ی مالی سازمان های بیمه گر را از طریق روش های تخصصی و فنی دستور عاجل صادر فرمایید تا با پوشش حداکثری هزینه های سلامت تشفّایی بر دل مردم دردمند حاصل آید .

* دستور فرمایید فشار مالی مضاعف و غیر منطقی بر ارائه دهندگان خدمات سلامت کاسته شود تا این کمبود رشد تا حدودی جبران گردد (با روشهایی نظیر کاهش مالیات و ضرایب مالیاتی ، بازگرداندن مابه التفاوت تورم ،کاهش هزینه های مربوط به دولت مانند آب ، برق ، عوارض های متنوع و ... ) .

     شورایعالی نظام پزشکی آمادگی خود را برای تقدیم راهکارهای کارشناسانه و مسئولانه اعلام می دارد .

دکتر محمود فاضل -  رییس شورای عالی

 دکتر محمدباقر حیدری - نایب رییس اول شو رای عالی

دکتر سید علی اکبر سید مهدی - نایب رییس دوم شورای عالی

دکتر محمدرضا جباری - دبیر شور ای عالی

 

 

 

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.