شنبه، 8 اردیبهشت 1403

یادداشتی از نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی

تاخیر و معوقات تعرفه، بازی با معیشت و انتقال ناترازی

تاخیر و معوقات تعرفه، بازی با معیشت و انتقال ناترازی
دکتر علی اکبر سیدمهدی نائب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی در یادداشتی به موضوع تاخیر در اعلام تعرفه های ارائه خدمات پزشکی پرداخته است

متن این یادداشت به شرح زیر است:

تصور نکنیم که وقت کشی یا کنار گذاشته شدن قوانین ناشی از کمبود اطلاع مسئولان است . این نادید انگاشتنها ، ناشی از منافع بزرگ دولت و ‌بیمه های پایه است و در جیب بیمه های تکمیلی تجاری نیز خواهد رفت چه نه تنها صاحبان ثروت هستند و در ساختار قدرت نفوذ دارند که مانع اجرای شرع و قانون هم میگردند .

اتهام فرار مالیاتی مقدمه سرکوب دستمزد و فرافکنی برای انتقال ناکارآمدی و ناترازی از دولت و بیمه ها به مراکز درمانی و حرف پزشکی بوده و حالا تورم انتظاری و صیانت از حقوق بیماران و بیمه شدگان ، اسم رمز و کلید واژه ای برای سرکوب سیستماتیک حق الزحمه کادر درمان شده است .

سیاستهای غلط و نسخه بی‌ثمر تعرفه گزاری غیرواقعی به ضرر مردم تمام می‌شود و دودش به چشم بیماران میرود و بنظر میرسد دولت هدفی جز استمرار و تعمیقِ آنرا ندارد چراکه خودش هم بزرگترین خریدار خدمات سلامت است و از ذینفعان سندیکا . فلذا برای محتاج نگهداشتن کارگران سلامت ثابت‌قدم است و این اراده دولتی حاصل تضعیف نهادهای مدنی است‌ . اگر حق کارگزاران سلامت به سیاق گذشته سرکوب شود ، بایستی قید خدمات درمانی بخش خصوصی زده شود . قدرت نمایی سازمان برنامه وبودجه ، جلسات شورایعالی بیمه سلامت را پوچ و بی اساس جلوه‌گر میکند و ننگ فروپاشی واحدهای سلامت را با نعدیل کمتر تعرفه نسبت به تورم برایشان باقی میگذارد . علت مخالفت با افزایش تعرفه را هم ترس از خود تورم انگاری مارپیچ دستمزد - تورم ابراز میکنند ، اما الگوی مطالعات نظری و تجربی مختلف در سطح دنیا این گزاره را نقض کرده و پرداخت جزء حرفه ای حقیقی ، بهره‌وری نیروی تخصصی و تمایل به کاربا کیفیت را بالا می‌برد اما اینجا آنرا به تابویی برای سرکوب دستمزد حق الناس تبدیل کرده اند .

تاخیر اعلام تعرفه ها که نمودی از ترک فعل یا فرار از دین بوده بهمراه معوقات پرداختی بیمه ها و تعرفه گزاری کاذب دستوری برای شاغلین پزشکی ظلمی ناجوانمردانه در حق این اقشار فرهیخته و مردم است و تبعات متعدد و بلند مدتی دارند . ‌زیرا نیروی جوان وتحصیلکرده انگیزه‌ای برای کار ندارد و منجر به کاهش نرخ مشارکت و سرمایه گزاری در درمان شده ، برخی از نیروهای با سابقه را از کار جدا یا وادار به مشاغل کاذب کرده ، یا عده‌ای از آنها را وادار به مهاجرت میکند و اکنون از دلایل اصلی فرار مغزها‌ شده است و عنقریب در بیمارستانها با کمبود متخصصی که خانه نشین شده ولی مایل به کار نیست مواجه خواهیم شد .

آن کسی که به همه‌ی وظایف خود عمل کرده و با همه‌ی سختی‌ها پای کشور و مردم ایستاد ، باز هم همین جامعه‌ی نجیبِ پزشکی است که شما با معیشت جمیع آنها بازی می‌کنید !

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.