شنبه، 8 اردیبهشت 1403

عضو شورایعالی نظام پزشکی: تعرفه‌های تصویبی باید بدون تغییر ابلاغ شوند

حفظ و استمرار ارائه یک میلیارد خدمت حوزه سلامت نیازمند تصمیم خردمندانه مسئولان است

حفظ و استمرار ارائه یک میلیارد خدمت حوزه سلامت نیازمند تصمیم خردمندانه مسئولان است
عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه سلامت یک میلیارد خدمت در سال به طور مستمر و پایدار و با میزان دسترسی مناسب و ضریب دسترسی عادلانه و پاسخگویی درخور در ارائه خدمات با کیفیت جهت همه آحاد جامعه انجام گیرد، باید تعرفه‌ای که در شورای عالی بیمه به عنوان کف تاب‌آوری نظام سلامت تعیین شده است، خردمندانه و عاقلانه و بدون تغییر تایید و تصویب گردد.

 

دکتر یدالله سهرابی گفت: باید بپذیریم تعرفه ارائه خدمات پزشکی مبتنی بر یک سری اصول و واقعیات است و به تبع آن اگر درست احصاء نشود تبعاتی دارد که به همین دلیل مسئولین باید به آن نگاهی ویژه داشته باشند. توجه داشته باشید که هزینه‌های تامین و نگهداشت و به روزرسانی و لجستیک حدود یک هزار و صد بیمارستان با 160 هزار تخت بیمارستانی شامل 30 مرکز فوق تخصصی پیوند کلیه، 11 مرکز فوق تخصصی پیوند کبد، 11 مرکز فوق تخصصی پیوند قلب، 3 مرکز فوق تخصصی پیوند پانکراس، 15 قطب درمان سرطان، 110  مرکز درمان ناباروری سطح 3، 50 مرکز درمان ناباروری سطح 2 و هزاران موسسه، داروخانه،کلینیک، مراکز جراحی  و مطب‌های فعال همگی متاثر از این تصمیم خواهند بود. طبیعی است که درچنین شرایط ویژه‌ای نیازمند تصمیمات عاقلانه و هوشمندانه و خردمندانه برای سرپا ماندن و ادامه حیات نظام سلامت در بخش دولتی و همین طور برای داشتن بخش خصوصی مقتدر که باعث ارتقا شاخص‌های سلامت برای کشور عزیزمان ایران پرگوهر خواهد شد، هستیم.  این درک عمیق باید در سیاست گذاران و تصمیم سازان و تصمیم گیران مورد توجه قرار گیرد تا دچار تبعات تعرفه‌های نامناسب و ناعادلانه، نظیر مهاجرت نخبگان و نیز سونامی مهاجرت پزشکان به حوزه زیبایی  نشویم و خدمات باکیفیت در سراسر میهن عزیزمان به طور منظم  و دقیق ارائه گردد.

این عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت: هر ساله تعرفه‌هایی که فقط در حد تاب‌آوری حوزه سلامت هستند توسط شورای عالی بیمه تعیین و در سازمان برنامه و بودجه تائید و در هیات دولت هم باید تصویب گردد اما متاسفانه در سال‌های اخیر تعرفه‌ها اولا با تخطی از قانون با تاخیرهای چند ماهه ابلاغ می گردد و ثانیا در کمال تعجب و تاسف شاهد هستیم اعداد مورد توافق دچار تعدیلات بدون پیوست کارشناسی و علمی قرار می‌گیرند. حالا در کمال ناباوری شاهد این امر هستیم که بیمه ها به عنوان خریداران اصلی خدمت، در جلسات به جای اینکه به دنبال رقابت در ارائه کیفیت خدمات باشند به رقابت در قیمت خدمات متمایل شده‌اند. بیمه ها و خریداران خدمت در شورای عالی بیمه باید چند اصل را بپذیرند یکی از اصولی که باید درک درستی نسبت به آن داشته باشند این است که خدمت باکیفیت یک هزینه معقول دارد و باید این هزینه توسط مسئولین و دولت و حاکمیت با حمایت های بیمه ای پرداخت گردد. یعنی لازم است با تقویت بیمه‌ها توسط دولت و از منابعی که متعلق به مردم است این هزینه پرداخت گردد بدون اینکه هزینه زیادی به مردم عزیزمان تحمیل گردد .

دکتر سهرابی ادامه داد: باید بپذیریم که سلامت، امید و نشاط جامعه پزشکی و حوزه سلامت تضمین کننده سلامت، نشاط و امید جامعه است. به مثابه قانون ظروف مرتبط هستند هرچقدر ما جامعه پزشکی شادتر و با نشاطتری داشته باشیم منفعت و ثمرات آن به مردم و هموطنان  عزیزمان برمی‌گردد.

وی گفت: باید بپذیریم که خدمات پزشکی تجهیزات‌محور است و برای نگهداشت، توسعه و تکامل تکنولوژی و استفاده از روش‌های نوین تجهیزات و دستگاه‌ها، هزینه‌های بر آن مترتب است و برای داشتن نظام سلامت فاخر و با ثبات و پایدار باید تمام صاحبان فرآیند و ذینفعان و نقش‌آفرینان در کنار هم باشند و برای حفظ دستاوردهای حوزه سلامت همه با بکوشیم. برای حفظ این سرمایه اجتماعی همه باید کمک کنند مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، فرهنگستان علوم پزشکی و .. تا آسیب ها و تبعات قیمت گذاری دستوری تعرفه که شامل سونامی مهاجرت و نیز مهاجرت بیشتر پزشکان به حوزه زیبایی و صندلی‌های خالی دوره دستیاری و دل‌زدگی و بی‌میلی همکاران عزیزمان است را شاهد نباشیم. اگر نظام سلامت ما که جزء افتخارات این کشور است با تصمیمات نادرست دچار چالش و فروپاشی گردد در نهایت باید برای دریافت همین خدمت با 12 تا 15 برابر قیمت به کشورهای اطراف مراجعه کنیم که این زیبنده کشور ما نیست

دکتر سهرابی گفت: باید معضلات و کم و کاستی‌های جامعه پزشکی به شکل تخصصی و از مسیر قانونی خود با پیوست‌های کارشناسی و علمی و با مشارکت دانشگاهیان و صاحبین فرایند مورد بررسی قرار گیرد تا این روند پرافتخار و رو به رشد که باعث فخر کشور ما شده در سایه مداخلات غیرکارشناسی و هجمه‌های غیرواقعی دچار اختلال نشود یا معکوس نگردد. باید به نظرات کارشناسی و تخصصی دلسوزان نظام سلامت توجه شود. تورم در کشور در نیم قرن گذشته به طور متوسط 23 درصد بوده و در پنج سال اخیر این عدد به بالای  41 درصد رسید و در حوزه سلامت تورم حتی از تورم حوزه عمومی هم بالاتر است و در تعرفه‌گذاری باید تورم پیدا و پنهان به عنوان یک مولفه تاثیرگذار مد‌نظر قرار گیرد. چون تعرفه گذاری درست باعث عدالت در سلامت و کارایی، و افزایش کیفیت در ارائه خدمات سلامت خواهد شد و میزان دسترسی و استفاده از خدمات را بهبود می‌بخشد

 

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.