شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در دومین کنگره بین المللی حقوق سلامت:

درباب حقوق متقابل بیمار و شاغلین حرف پزشکی، باید از التزام به الزام برسیم

درباب حقوق متقابل بیمار و شاغلین حرف پزشکی، باید از التزام به الزام برسیم

دکتر رئیس زاده گفت: سازمان نظام پزشکی براساس قوانین موظف است هم مدافع حقوق بیماران باشد و هم مدافع حقوق شاغلان حرف پزشکی.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: حقوق بیماران شامل مسائل متعددی است که بخشی از آن در حوزه قصور یا جرائم پزشکی است و باید اشاره کنم از کل شکایات درباب قصور یا جرائم پزشکی، حدود ۴۵ درصد به تشکیل کیفرخواست می‌انجامد که از این تعداد در بیش از 80 درصد موارد رای به نفع بیمار صادر شده است. درعین حال در مسیر دفاع از حقوق معنوی بیماران و رعایت اخلاق پزشکی و شان بیمار و موضوعاتی نظیر حریم خصوصی بیماران هم منشور اخلاق حرفه‌ای تدوین و تصویب شده است که برمبنای آن هم اگر حقوق بیماران رعایت نشود می‌توان از حق بیمار دفاع کرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اما در حوزه دفاع از حقوق شاغلین حرف پزشکی اگر بخواهیم بگوییم کلیه اقدامات انجام شده چقدر کافی و جامع و مانع بوده است باید گفت متاسفانه تقریبا هیچ! چرا که هیچ مانعی یا مبنای برخوردی برای حجم عظیم توهینها به جامعه پزشکی در رسانه‌ها و تریبون‌ها وجود ندارد «تا جایی که برای برخی، نواختن و تاختن به جامعه پزشکی نام آور و شهرت افرین شده است.»

    ایشان افزود اگرچه در حوزه الزام هم پیشرفت‌های چندانی نداشته‌ایم، اما در حوزه التزام مشکلات جدی‌تر است. زیربنای التزام آموزش است و هم باید به جامعه پزشکی درخصوص حقوق و شانیت بیماران و مبانی اخلاق پزشکی آموزش مناسب و کافی داد و هم به سیاستگذاران ، مسئولان و رسانه‌ها آموزش داد تا حقوق شاغلین حرف پزشکی و جایگاه و شانیت آنان را رعایت کنند.

دکتر رئیس زاده گفت: رابطه بیمار و پزشک باید از بالا به پایین باشد اما این گونه که بیمار در بالا باشد و درمانگر در مقام خدمت به او هم در دین و هم در تاریخ ما این گونه است که فرد بیمار جایگاه رفیعی دارد  تا جاییکه رسول مکرم اسلام میفرمایند: (اگر کسی یک شبانه روز در خدمت بیماری باشد خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور می گرداند) و پزشکان باید بدانند که خدمت به بیمار یک برکت و یک نعمت بزرگ است که نباید با او با درشتی و بی رغبتی برخورد کرد. از سوی دیگر مسئولان و سیاستگذاران و رسانه‌ها هم باید بدانند جامعه پزشکی ما خدمات شایانی انجام داده است چه در دوران انقلاب ، چه در دوران دفاع مقدس و بعد در دفاع از حرم و بخصوص در دوران کرونا، و نباید به دلیل کج روی و اشتباهات معدودی از این جامعه، کل این جامعه سربلند و سرفراز را مورد حمله قرار داد. درنهایت همه باید کنار هم قرار گرفته و کمک کنند تا روند افتخارآمیز رشد جامعه پزشکی و کادر درمان تداوم یابد و روز به روز افتخارات بیشتری توسط این جامعه به دست آید.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.