پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به خطر ورشکستگی آزمایشگاه ها هشدار داد

اجاره ملک و تغییر کاربری آزمایشگاه های تشخیصی طبی به حوزه زیبایی

اجاره ملک و تغییر کاربری آزمایشگاه های تشخیصی طبی به حوزه زیبایی
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور ضمن انتقاد از عدم تناسب شدید بین نرخ تعرفه های خدمات علوم آزمایشگاهی و نوسانات شدید ارزی در ادامه از خطر ورشکستگی و تعطیلی برخی آزمایشگاه های تشخیص طبی در کشور خبر داد و گفت: تداوم این روال در سال های اخیرنه تنها منجربه خانه نشینی بسیاری از اعضای جامعه علوم آزمایشگاهی شده بلکه تعطیلی آزمایشگاه ها، اجاره ملک یا تغییر کاربری آزمایشگاه ها به حوزه زیبایی در سال های اخیر اتفاق نامبارکی را در این حوزه رقم زده است.  

دکتر محمدرضا امینی فرد با بیان اینکه در سال های اخیر درصد بسیار زیادی از آزمایشگاه ها بخصوص در شهرهای کوچک در  معرض تعطیلی قرار گرفته اند، به خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: در یک برهه ای در سال گذشته به ما اعلام کردند 30 تا 40 آزمایشگاه در همین تهران تعطیل شده است. از هر کسی سوال می کنیم می بینیم در شرف تعطیلی آزمایشگاه های تشخیص طبی هستند. افزایش قیمت ارز و فریز شدن تعرفه ها، آزمایشگاه ها را به مرز ورشکستگی و البته تعطیلی کشانده اند. واضح است که تعرفه 20 درصدی جوابگوی تورم ارزی 300 درصدی نیست، اینها با هم هیچ تناسبی ندارند.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان کشور در شورای عالی نظام پزشکی ضمن ابراز نگرانی از قطع زنجیره تشخیص و پیگیری درمان در کشور اظهار داشت: عدم تناسب شدید بین تعرفه خدمات علوم آزمایشگاهی و نوسانات ارزی و نیز افزایش تعرفه ها، آزمایشگاه ها را با مشکل مواجه کرده بطوریکه ما ده ها بار این مسئله را به مسئولان هشدار داده ایم که دستمزدها را بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه تعیین کنند اما با توجه به قیمت بالای تجهیزات آزمایشگاهی و تهیه کیت که متاثر از نوسانات ارزی هستند لذا در تعیین تعرفه های آزمایشگاهی قیمت تمام شده خدمات باید لحاظ شود.

دکتر امینی فرد با بیان اینکه حوزه علوم آزمایشگاهی به دلیل تنوع و تکثرتجهیزات پزشکی یکی از پیچیده ترین موسسات پزشکی بعد از بیمارستان ها به حساب می آید، در ادامه افزود:با این حال حدود3 تا 5 درصد از سرجمع اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور به بخش آزمایشگاهی تخصیص می یابد که رقم بسیار ناچیزی است. ازحیث تجهیزات و اقلام بکاررفته و تعداد نیروی انسانی آزمایشگاه ها یک سازمان هستند، این سازمان از نظر اقتصادی بطور چشمگیری  به نوسانات ارزی و تورم عمومی کشور وابسته است با این وجود  متاسفانه در طول این سال ها علی رغم نقش ممتازی که جامعه علوم آزمایشگاهی در تشخیص بیماری ها دارند مخصوصا آزمایشگاه پاتولوژی توجه درستی به این حوزه نشده است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در ادامه درباره تبعات بی توجهی به حوزه علوم آزمایشگاهی کشور عنوان کرد:عدم توجه به آزمایشگاه باعث کاهش دقت و حساسیت تشخیص بیماری ها می شود. 70 درصد تشخیص ها در حوزه پاتولوژی و آزمایشگاه است چنانچه این تشخیص ها همخوانی داشته باشد موجب مراجعات متعدد بیمار به پزشک می شود از طرفی اگر تشخیص درست و به موقع نباشد هزینه مربوط به بستری و تجویز دارویی را نیز افزایش می دهد بنابراین توجه به افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی به لحاظ اقتصاد درمان صرفه جویی اقتصادی در پی دارد که در طول سال ها این اتفاق نیفتاده است.

دکتر امینی فرد در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش بسیار چشمگیر هزینه های مربوط به تهیه لوازم و کیت های آزمایشگاهی، آیا می توان ادعا کرد دقت و حساسیت خدمات تشخیصی آزمایشگاهی افت پیدا کرده است؟ گفت: حتما. چون عمدتا دستگاه ها و کیت های آزمایشگاهی ارزبری دارند وقتی تخصیص اعتبارات درست نباشد و قیمت واقعی خدمات را نبینیم، آزمایشگاه ها به سمت استفاده از روش های سطح پایین روی می آورند یا از کیت های ازران قیمت استفاده می کنند. بنابراین حساسیت و دقت تشخیص دستگاه های ما  با دستگاه های چندمیلیاردی متفاوت از هم است. اهمیت این مسئله بسیار جدی است برای مثال تست قند خون اگر درست تشخیص داده نشود بیمار متحمل عارضه های زیادی می شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه ما به استفاده از روش های نوین آزمایشگاهی در کشور نیاز داریم، گفت: یکی از اتفاقاتی که در این سال‌ها رخ داده استفاده از روش تشخیصی بسیار پیشرفته در بخش هورمون و مارکرها است که سازمان های بیمه گر حاضر نیستند این خدمات را پوشش دهند در حالیکه این مسئله با جان مردم سر و کار دارد و گاها استفاده از دستگاه های چینی دقت تشخیص را پایین می آورد. فرض کنید خانم باردار که دچار مشکل تیروئید است اگر نتوانیم تیروئیدش را درست تشخیص دهیم بچه عقب مانده بدنیا می آید. ما به سازمان های بیمه گر اعلام کردیم که روش های نوین و پیشرفته را به رسمیت بشناسند.مگر می توان روشی را برای تشخیص بیماری ها استفاده کرد که سال 1970 کاربرد داست بنابراین چون بیمه ها خدمات پیشرفته را پوشش نمی دهند مردم مجبور اند این خدمات را از جیب پرداخت کنند.ما خواهش می کنیم مسئولان بخاطر منافع مردم و کاهش پرداخت از جیب مردم حوزه آزمایشگاهی راخوب ببینیند.

دکتر امینی فرد در پاسخ به اینکه نوسانات شدید ارزی چه تاثیری در تامین تجهیزات و کیت های آزمایشگاهی داشته است؟گفت: باید آزمایشگاه را مثل حوزه دندانپزشکی آزاد بگذارند که بیمه ها خودشان را محترمانه کنار کشیده اند یا اینکه شورای عالی بیمه جزء حرفه ای را بر اساس نرخ دستمزد کشور اعمال کند اما به دلیل نوسانات ارز جزئ فنی را آزد بگذارند نمی توان با ارز 40 هزار تومانی آزمایشی را با همان کیفیت انجام داد که پیش از آن با ارز 4 هزار تومانی انجام می گرفت، مجبوریم از کیفیت کم کنیم در هر صورت مردم ضرر می کند، اگر هزینه های آزمایشگاه را گران کنید مردم از دریافت خدمات محروم می شوند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری در حوزه آزمایشگاه به شدت کم شده است، اظهار داشت: هیچ کسی نمی تواند 10 تا 15 میلیارد تومان هزینه صرف خرید تجهیزات آزمایشگاهی کند انبوهی از همکاران متخصص علوم آزمایشگاهی داریم که توان ایجاد آزمایشگاه را ندارند حتی سیستم دولتی هم نمی تواند این افراد را جذب کند چون میزان دریافتی شان حتی از کارشناس پرستاری پایین تر است، این افراد در نقطه صفر محلی 10 میلیون تومان حقوق می گیرند. اگر می خواهیم این حوزه پیش رو و قوی باشد باید تعریف جدیدتری برای حوزه علوم آزمایشگاهی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه  5500 آزمایشگاه در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: ترس ما این است آزمایشگاه ها بتدریج تحلیل بروند و تعطیل کنند یا کیفیت شان را کم کنند که در نهایت مردم ضرر می کنند.ارزانی و مستهلک بودن دستگاه های آزمایشگاه ها کیفیت خدمات شتنخیصی را به سمت و سوی غیر استاندارد بودن پیش می برد. موضوعی که اصلا بدان توجه نمی شود نگهداری تجهیزات است. نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی به کنترل کیفی نیاز دارند، حدود 20 تا 30 درصد هزینه آزمایشگاه ها صرف کنترل کیفی میشود اما این هزینه ها در هیچ جای تعرفه ها دیده نشده است.

 

 

 

 

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.