پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی نسبت به فروپاشی جایگاه علمی در حوزه دندانپزشکی هشدار داد

خروج دندانپزشکان ایرانی و ورود دندانپزشکان افغانستانی و پاکستانی؛ در آینده ای نه چندان دور

خروج دندانپزشکان ایرانی و ورود دندانپزشکان افغانستانی و پاکستانی؛ در آینده ای نه چندان دور
عضو شورای عالی نطام پزشکی با تاکید بر اینکه سلامت مردم به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه سلامت در حال فروپاشی است، گفت: عزیزانی که فکر می‌کنند سلامت مردم در حال فروپاشی است بدانند اگر سیاست مدران عرصه سلامت تصمیمات کارساز نگیرند متاسفانه در آینده نه چندان دوری باید شاهد این باشیم؛ دست و چشم‌مان به سوی کشورهای دیگر و همسایه باشد و پزشکان افغانستانی و پاکستانی بیایند و در ایران کار کنند. این پزشکان و دندانپزشکان حداقل ۲ هزار دلار حقوق می‌خواهند اما ما حاضر نیستیم حداقل با ۵۰ میلیون تومان از دندانپزشک خرید خدمت و در آن‌ها ایجاد انگیزه کنیم.

دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی معتقد است که کشتی سلامت دهان و دندان در حال به گل نشستن است در این روزهاعدم رضایت آحاد مردم از خدمات دندانپزشکی ناقوس خطر را برای سیاست‌مداران سلامت دهان و دندان به صدا در آورده است. از یک سوعدم پشتیبانی بیمه‌ها از خدمات دندانپزشکی و از سوی دیگر نبود کنترل و نظارت دولت بر مواد و تجهیزات دندانپزشکی عرصه را بر روی مردم و دندانپزشکان به تنگ آورده است.

دکتر عباسیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت های آموزشی و بی توجهی به اشتغال دندانپزشکان تازه فارغ التحصیل چه پیامدهایی به دنبال دارد؟ گفت: اگر نگاه ژرفی به معضلات دندانپزشکی بیندازیم می‌بنییم کسانی برای حیطه دندانپزشکی خط و مشی تعیین و تکلیف می‌کنند که خود از جنس دندانپزشکان نیستند و می‌خواهند با پاک کردن صورت مسئله و افزایش تعداد ورودی دانشجویان دندانپزشکی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌های موجود آموزشی تعداد ورودی دانشجویان دندانپزشکی را زیاد کنند. جالب آنکه وقتی از این کارشناسانی که باور به افزایش دانشجویان دندانپزشکی دارند، سوال می‌کنیم؛ پاسخ‌شان این است که افزایش تعداد دندانپزشک رقابت ایجاد می‌کند و قیمت خدمات دندانپزشکی کاهش می‌یابد در صورتی که این پاسخ‌ها گمراه کننده است این در حالی است که کاهش هزینه‌های خدمات دندانپزشکی به تعداد دندانپزشک ربطی ندارد بلکه به هزینه‌های مواد و تجهیزات دندانپزشکی ارتباط دارد که هزینه تمام شده خدمات دندانپزشکی را افزایش می‌دهند بنابراین همین هزینه تمام شده خدمات دندانپزشکی تعیین کننده تعرفه خدمات دندانپزشکی است نه تعداد زیاد دندانپزشک! .

دکتر عباسیان در پاسخ به این سوال که متودولوژی تعیین افزایش تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی و تعداد دانشجویان از سوی چه کسانی و با کدام فرمول مشخص شده است؟ اظهار داشت: جالب است که بدانیم طرح مبنی بر افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در شورای علی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود که به سبب وجود نقص‌های متعدد در پیش فرضیات و غیر کارشناسی بودن آن طرح به ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور جهت کارشناسی ارجاع داده می‌شود اما بدون هیچ جلسه کارشناسی مجددا در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطلب تائید می‌شود. همچنین به اعتراضات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی که ازارکان چهارگانه تخصصی نظام سلامت هستند توجهی نمی‌شود. بنابراین در یک فرایند سه‌ساله ۳۰ درصد افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی را به تصویب می‌رسانند. حال آنکه کارشناسان سلامت به‌عدم وجود زیر ساختار مناسب آموزشی اذعان دارند؛ شاید دبیر شورای محترم انقلاب فرهنگی که می‌تواند استراتژی مهم خود را در مقابل این تصمیم اعلام کند و بگوید که با وجود آنکه باید تمام گفته‌های ما بر مبنای علم ریاضی باشد تا قابل دفاع باشد چگونه با این تعداد دانشجو و بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌های مناسب می‌خواهند جوابگوی سلامت دهان و دندان مردم باشند؟

این عضو شورای عالی نظام پزشکی درباره اینکه کاهش افت کیفیت آموزش دانشجویان دندانپزشکی چگونه می‌تواند آینده پر افتخار کشور را در این حوزه تحت تاثیر قرار دهد؟ عنوان کرد: تا امروز پزشکی یکی از نقاط خود اتکای کشور بود که ما به آن می‌بالیدیم حتی «توریسم سلامت» این امر را گواه می‌دهد که به دلیل جایگاه علمی کشور بیماران در حوزه خلیج فارس و حتی ترکیه برای مداوای مشکلات پزشکی و دهان و دندان به ایران مراجعه می‌کردند. با این توصیف در آینده نزدیک این جایگاه علمی در حال فروپاشی خواهد بود. در ۱۰ سال اخیر ما ۱۸ دانشکده دندانپزشکی داشتیم که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت به ۴۸ دانشکده تبدیل شد، با احتساب دانشکده‌های غیر انتفاعی و خودگردان ما حدود ۶۰ دانشکده دندانپزشکی داریم. حال سوال این است آیا نیروهای متعهد و پر انگیزه در ساختار آموزشی دانشکده‌ها داریم که جوابگوی افزایش تعداد دانشجو باشیم؟ . امروزه کارشناسان وزارت بهداشت به این مسئله اذعان دارند که خروجی دانشجویانی که فارغ التحصیل می‌شوند عملا لابه لای کلاس‌های آموزشی در حال فرا گرفتن علم روزهستند تا بتوانند در ارائه خدمات دندانپزکشی به توانمندی برسند. برگزاری کلاس مهارت از سوی وزارت بهداشت برای دانشجویان دندانپزشکی گواه بر این است که توانمندی علمی دانشجویان را بالا ببرند بنابراین همکاران فارغ التحصیل مجبور هستند چون هنوز خلا علمی دارند بتوانند این آموزش‌ها را فرا بگیرند و خدمات درمانی به مردم ارائه دهند.

-دولت اجازه فعالیت به دندانپزشکان طرحی در مناطق محروم را در ساعت غیر اداری فراهم کند

به گفته دکتر عباسیان؛ این روزها ما شاهد بی‌انگیزگی شدید دندانپزشکان مخصوصا قشر جوان هستیم چون دندانپزشک جوان جایگاهی را برای خودش در نظر نمی‌گیرد. قشر جوان دندانپزشک پس از فراغت از تحصیل وارد دوره طرح می‌شوند. ما همه این عزیزان را در مراکز استان نگه نمی‌داریم بلکه در مناطق محرومی که نیاز به دندانپزشک باشد نیز می‌فرستیم. در یک سو ما شاهد این هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصمیم اشتباه تعداد دانشجویان را زیاد کرد و از یک سو از وزارت بهداشت سوال می‌پرسم چرا باید بین همکاران دندانپزشک که در نقطه محروم فعالیت می‌کنند هیچ انگیزه‌ای را ایجاد نمی‌کنیم؟ حقوقی که این افراد در نقاط محروم می‌گیرند ماهانه حدود ۱۲ میلیون تومان است. آیا این هزینه مکفی هزینه‌های زندگی است یا خیر؟ اما چرا به منظور بالا بردن انگیزه دندانپزشکان در مناطق محروم اجازه فعالیت در ساعات غیر اداری را به آن‌ها نمی‌دهیم در حالیکه زیر ساخت لازم در کلینیک‌ها وجود دارد تا به مردم ارائه خدمت کنند. چرا وزارت بهداشت از فعالیت دندانپزشکان طرحی در ساعات غیر اداری ممانعت می‌کند؟ آیا برای اشتغال همکاران جوان خرید خدمت انجام می‌شود؟ آیا همکاران جوان تازه فارغ التحصیل با حقوق ۱۴ میلیون تومان می‌توانند تشکیل خانواده دهند؟ این در حالی است که ما در بوق و کرنا می‌کنیم که جوانی جمعیت اتفاق بیفتد اما هنوز یک جوان دندانپزشک نمی‌تواند خانواده تشکیل دهد شاید بخاطر سیاست‌های غلط است. فارغ ازاین مسائل از طرفی یک دندانپزشک جوان برای راه اندازی مطب حداقل به یک میلیارد تومان پول نیاز دارد و این یک میلیارد تومان حداقل ماهانه ۲۶ میلیون تومان باید قسط دهد در حالیکه صرف این هزینه‌ها با این تعرفه‌های بخش خصوصی واقعا قابل دفاع نیست ولی با این حال چون مخاطب ما مردم است و سلامتی آحاد مردم مهم است خواهش می‌کنیم دندانپزشکان تازه فارغ التحصیلی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند در ساعت بعداز ظهراجازه فعالیت دهند تا بتوانند امرار معاش کنند.

عضو شورای عالی نطام پزشکی با تاکید بر اینکه سلامت مردم به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه سلامت در حال فروپاشی است، خاطر نشان کرد: عزیزانی که فکر می‌کنند سلامت مردم در حال فروپاشی است بدانند اگر سیاست مدران عرصه سلامت تصمیمات کارساز نگیرند متاسفانه در آینده نه چندان دوری باید شاهد این باشیم؛ دست و چشم‌مان به سوی کشورهای دیگر و همسایه باشد و پزشکان افغانستانی و پاکستانی بیایند و در ایران کار کنند. این پزشکان و دندانپزشکان حداقل ۲ هزار دلار حقوق می‌خواهند اما ما حاضر نیستیم حداقل با ۵۰ میلیون تومان از دندانپزشک خرید خدمت و در آن‌ها ایجاد انگیزه کنیم.  دندانپزشک حداقل باید ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان داشته باشد که بتوانند خانه و مطب اجاره کند و امرار معاش کند. امیدوارم دولتمردان ما واقعی گرا باشند و از ویترین غنی جامعه دندانپزشکی استفاده کند تا بتوانیم نسخه‌ای بپیچیم انگیزه همکاران جوان را بالا ببریم. اینگونه نباشد همکار دندانپزشک در ازای دریافت ماهانه ۳۰۰ میلوین تومان در حوزه خلیج فارس کارکند.

دکتر عباسیان در پایان گفت: امیدوارم کسانی که صاحب نظر هستند به این مسائل توجه خاصی کنند چون سلامتی آحاد مردم در خطر است. همین حالا که اذعان می‌کنیم بیمه‌ها کمک می‌کنند، بیمه‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهد خدمات بیمه پایه که به دندانپزشک داده می‌شود بیمه‌های پایه بین ۴ تا ۵درصد است و بیمه‌های تکمیلی بین ۸ تا ۹ درصد است در واقع تمام خدمات دندانپزشکی را به بخش خصوصی می‌دهیم اگر بخواهیم این خدمات را به مردم ارزانی دهیم باید بیمه‌ها پای کار بیایند و هزینه تمام شده خدمات را قبول کنند. از طرفی باید سیاست گذاران خرید خدمت کنند تا انگیزه دندانپزشکان بالا برود در غیر اینصورت نه تنها دندانپزشکان انگیزه‌شان را از دست می‌دهند بلکه سلامت مردم نیز به خطر می‌افتد.

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.