پنجشنبه، 9 فروردین 1403

داروسازی بالینی می‌تواند یکی از کلیدهای اصلی حل مشکلات حوزه دارو باشد

داروسازی بالینی می‌تواند یکی از کلیدهای اصلی حل مشکلات حوزه دارو باشد
دکتر رئیس زاده با تأکید بر اهمیت جایگاه داروسازان بالینی در کشور، ادامه داد: جایگاه قانونی داروسازی بالینی باید نهادینه و تقویت شود که این به نفع نظام سلامت کشور است. ما نیز در سازمان نظام‌پزشکی برای حمایت از این جایگاه آمادگی همکاری کامل داریم.

دکتر محمد رئیس زاده، رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی ایران در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران که صبح چهارشنبه در سالن همایش‌های رازی برگزار شد اظهار داشت: صنعت داروسازی ایران در سالیان اخیر رشد شگرفی داشته است، اگر به تاریخچه صنعت داروسازی ایران در دهه‌های اخیر نگاه کنیم رشدی مایه افتخار می‌بینیم که حاصل زحمات همه فعالان حوزه دارو در این سال‌ها بوده است، اما باتوجه‌به همه این پیشرفت‌های غرورانگیز، متأسفانه شاهد هستیم که در این حوزه مشکلاتی اساسی داریم.

رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی با اشاره به اهتمام و دغدغه جدی رئیس‌جمهور در خصوص موضوع دارو گفت: ایشان اعتقاد دارند دارو برای مردم حتی از نان شب هم جدی‌تر است و من شخصاً شاهد هستم که ایشان برای رفع دغدغه‌ها در این حوزه دستور پیگیری جدی  داده‌اند. باتوجه‌به این وضعیت باید نگاهی همه‌جانبه به مقوله دارو از تولید تا مصرف آن داشته باشیم و با چنین زاویه نگاهی قطعاً متوجه خواهیم شد که داروسازی بالینی می‌تواند یکی از کلیدهای حل مشکلات کلان در حوزه دارو و سلامت باشد.

دکتر رئیس زاده ادامه داد: میلیاردها دلار از سرمایه ملی هزینه صنعت دارو است، اما معتقدیم که این صنعت به این عظمت با افتخارات فراوان، در ناحیه هدایت به هدف یا نقطه‌زنی دچار مشکل است، برای مقایسه به پروژه عظیم موشک فتاح توجه کنید که یک صنعت عظیم با هزاران نفر متخصص آن را شکل داده‌اند، اما در حوزه عمل چنین دستاوردی را بدون هدایت‌کننده و نویگیشن مناسب رها کنیم. متأسفانه در حوزه سلامت نقش و جایگاه فرد هدایت‌کننده و هدف زن مصرف دارد؛ یعنی داروساز بالینی را جدی نمی‌گیریم. طبیعی است که نمی‌توانیم از یک متخصص پزشکی بخواهیم در زمان ویزیت در کلینیک یا مطب تمام داروهایی که فرد مصرف می‌کند را بررسی، تداخلات را در نظر بگیرید و راهکارهای مصرف منطقی برایشان پیدا کند. یا از متخصص قلب نباید انتظار داشته باشیم بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه تمام داروهایش را بررسی و اثربخشی و عوارض احتمالی آن‌ها را بررسی کند. این کار تخصص داروسازان بالینی است و حضور جدی آنان در روند درمان در کنار پزشکان قطعاً به نفع بیماران و نظام سلامت کشور خواهد بود.

وی ادامه دا: شرکت‌های بیمه‌گر یا مسئولان تولیت سلامت باید با همراهی داروسازان و داروسازان بالینی کشور در اقداماتی علمی کلیه مسائل مربوط به تولید و مصرف دارو و حجم عظیم مصرف دارو و سرمایه کلان این حوزه را مورد بررسی و محاسبه دقیق قرار دهند تا داروها بر اساس اندیکاسیون و به میزان مناسب تجویز شوند. با این شیوه داروها کمتر و مؤثرتر و بهینه‌تر مصرف می‌شوند و نگهداشت سرمایه اتفاق می‌افتد. کوچک‌شدن صنعت دارو هم اتفاق نمی‌افتد چرا که می‌توان تمام داروهای مازاد بر نیاز را صادر کرد.

دکتر رئیس زاده با تأکید بر اهمیت جایگاه داروسازان بالینی در کشور، ادامه داد: جایگاه قانونی داروسازی بالینی باید نهادینه و تقویت شود که این به نفع نظام سلامت کشور است. ما نیز در سازمان نظام‌پزشکی برای حمایت از این جایگاه آمادگی همکاری کامل داریم.

پیش از دکتر رئیس زاده دکتر جمشید سلام زاده رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران، به نمایندگی از داروسازان ایران در سخنانی از نقش رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی در تعیین تعرفه قانونی خدمات دارویی در برنامه بودجه سال 1402 تشکر کرد. همچنین در انتهای مراسم افتتاحیه از دو نفر از فعالان حوزه دارویی و داروسازی بالینی تجلیل شد. 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.