جمعه، 10 فروردین 1403

برگزاری اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری طب ایرانی و مکمل سازمان نظام پزشکی

برگزاری اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری طب ایرانی و مکمل سازمان نظام پزشکی
اولین جلسه « شورای سیاست‌گذاری طب ایرانی و مکمل سازمان نظام پزشکی » به ریاست معاون آموزشی و پژوهشی سازمان، دکتر بابک شکارچی و با حضور کلیه اعضای شورا سوم خرداد در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

دکتر محمد رئیس زاده ریاست سازمان نظام پزشکی در ابتدای این جلسه در سخنانی با تبریک روز آزادسازی خرمشهر با ذکر خاطره‌ای از شهید صیاد شیرازی گفت: برای ازادی خرمشهر قطره قطره خون شش هزار جان عزیز و شریف به این خاک تقدیم شد و فقط یکی از دستاوردهای این جانفشانی نوزده هزار اسیر از طرف مقابل بود. امیدواریم حماسه‌های مشابه فتح خرمشهر در این سامان مکرر اتفاق بیافتد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی و طب مکمل حتما بخشی از جامعه پزشکی و عضوی از نظام پزشکی است و هرچقدر جامعه پزشکی و نظام پزشکی و وزارت بهداشت بیشتر و دقیق‌تر در این حوزه ورود کند فعالیت این بخش علمی‌تر و استانداردتر و دست افراد سواستفاده کننده و افرادی که می‌کوشند فضا را دوقطبی سازند کوتاه‌تر می‌شود. ما به جد معتقدیم که طب سنتی باید دست پزشکانی باشد که دوره‌های آکادمیک این طب را گذرانده‌اند و اصل هم در این حوزه باید سند ابلاغی مقام معظم رهبری باشد.

دکتر رئیس زاده گفت: باید تلاش کنیم همه دانشگاه‌های کشور در این حوزه فعالیت کنند و همه شاخه‌های علمی به بررسی و آزمایش و مطالعه علمی در این حیطه در حوزه تخصصی خود بپردازند.

در ادامه این جلسه، دکتر بابک شکارچی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی و رئیس شورای سیاستگذاری، به بیان فعالیت های دبیرخانه طب ایرانی و مکمل سازمان طی 6 ماه گذشته پرداخت. وی با اشاره به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در حوزه طب مکمل در دوره‌های مختلف زمانی گفت: تسهیل ادغام طب های مکمل در نظام سلامت کشورها، ایجاد گایدلاین های علمی، استفاده منطقی از طب مکمل مبتنی بر شواهد و نیز تبادل تجربیات جزو استراتژی‌های سازمان بهداشت جهانی بهداشت در این حوزه است

وی افزود: پرداختن به چالش های موجود در حیطه طب ایرانی و مکمل خصوصا رشد بی رویه افراد غیرعلمی و مدعی ، ضرورتی است که باید با همکاری همه اعضای شورای سیاستگذاری ادامه یابد. متاسفانه صرفا در حوزه عطاری‌ها ما شاهد هستیم که با وجود افزایش روزافزون این مراکز حضور علم در چنین مغازه‌هایی وجود ندارد و برای مثال در یک بررسی مشخص شد 93% صاحبان عطاری‌ها هیچ ارتباط علمی با این حوزه ندارند و هیچ دوره اکادمیکی نگذرانده اند.

در ادامه جلسه خانم دکتر نفیسه حسینی یکتا نائب رئیس شورا و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در گزارشی از اقدامات و دستاوردهای دفتر طب ایرانی و مکمل گفت: ما 8 دانشکده و 12 گروه اموزشی در سطح کشور داریم. 500 نفر فارغ التحصیل و به همین تعداد دانشجوی در حال آموزش در این حوزه را داریم و فعالیت‌های زیادی در حوزه اموزش و پژوهش انجام داده‌ایم و به عنوان مثال رتبه چهارم را در تولید علم در این حوزه در جهان داریم. اما انعکاس این فعالیت‌ها انگونه که باید در سطح جامعه عمومی و نیز جامعه پزشکی وجود ندارد.

سپس دکتر سید پیمان خامه چی دبیر شورا و مدیر دبیرخانه طب ایرانی و مکمل سازمان آیین نامه شورای سیاستگذاری را قرائت و به دستورجلسه شورا پرداخت.

در ادامه خانم زهرا شیخی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت گفت: در ملاقات امروز نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری ایشان مجددا بر سند ابلاغی تاکید داشتند و ما باید به جد برای رسیدن به موارد ذکر شده سند ابلاغی کار کنیم. ما در این حوزه فعالیت‌های متعددی عموما به صورت جلسات داشته‌ایم اما احساس من این است که این شورا عزم جدی برای تغییر شرایط و بهبود وضعیت طب ایرانی و مکمل وجود دارد که از این باب خوشحالم. همه ما اعم از مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و انجمن‌های علمی باید درکنارهم تلاش کنیم تا وضعیت فعلی را بهبود ببخشیم و طب سنتی را در نظام سلامت کشورمان ادغام کنیم.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.