جمعه، 31 فروردین 1403

اجرای شعاری و بدون منابع کافی طرح پزشکی خانواده آسیب زا خواهد بود

اجرای شعاری و بدون منابع کافی طرح پزشکی خانواده آسیب زا خواهد بود
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که اجرای طرح پزشک خانواده در جهت کاهش هزینه ها و حفظ سلامتی مردم ضروری است؛ گفت: اجرای شعاری و بدون منابع کافی طرح پزشکی خانواده آسیب زا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی، دکتر محمد رئیس زاده، روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در کشور با بیان این که اهمیت روابط عمومی در ایران بیش از سایرکشورهاست،بیان کرد: زمانی که یک موضوع تبدیل به مساله اجتماعی شود ، توجه مسئولین جلب و به سمت حل مشکل حرکت می کنند لذا برای حل مسائل جامعه پزشکی نیز باید موضوعات تبدیل به مساله برای متولیان امر شده و سلامت مردم فدای برداشت های صنفی، نادرست و دغدغه های شخصی نشود.

وی با اشاره به این که هر قدر سلامت روحی و روانی جامعه خوب باشد، سلامت مردم بیشتر تأمین خواهد شد؛ افزود: اجرای درست پزشک خانواده به کاهش هزینه ها و حفظ سلامت مردم و غربالگری بهتر و پیشگیری از پیشرفت بیماری ها کمک می کند و به همین دلیل یک طرح مهم است اما به همان میزان که اهمیت دارد باید درست اجرا شود.

وی با بیان این که اگر برنامه پزشک خانواده ناقص اجرا شود، گرفتاری های و چالش های زیادی خواهیم داشت؛ ادامه داد: این یک طرح ضروری برای کشور است و باید کامل و جامع اجرا شود اما اجرای ناقص، شعاری و بدون منابع کافی این طرح حتما آسیب بیشتری وارد می کند و از اجرا نکردن آن بهتر است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بیان اشکالات وارد به طرح پزشکی خانواده گفت:  نخست این که اسم طرح پزشک خانواده است و نمی توان مراقبت سلامت را در خط اول جایگزین پزشک کرد. برخی می گویند می خواهیم این ها را در کنار هم داشته باشیم اما من به عنوان رئیس نظام پزشکی هنوز یک نسخه جامع و کامل از این طرح در اختیار ندارم و نمی توانم در مورد آن قضاوت کنم.

رئیس زاده با بیان این که در طرح پزشک خانواده یک پیش نویس جامع را به نظام پزشکی تحویل ندادند و اصلا نمی دانیم که وسعت اجرایی آن چیست؟ خاطرنشان کرد: هنوز اطلاعی نداریم که آیا قرار است در کل کشور اجرا شود یا جاهای کوچکتر و نمی توانم بگویم چه تعداد پزشک نیاز داریم؟ در کشور پزشک کافی برای اجرای طرح داریم اما اینکه همکاری این پزشکان به تعداد کافی جلب شود یا نه را نمی دانیم.

**خروج هر یک نفر پزشک از کشور برای ما خسران است

وی در ادامه صحبت های خود با گریزی به مبحث مهاجرت پزشکان بیان کرد:برآوردهای جهانی و مطالعات نشان می‌دهد که دنیا تا سال ۲۰۳۰ با کمبود ۱۸ میلیون نفر نیروی متخصص مواجه خواهد شد و از همین رو، خیلی از کشورهای اروپایی و منطقه با ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب در صدد جذب نیروهای متخصص سایر کشورها هستند.

وی با اشاره به این که مهاجرت امری اجتناب ناپذیر است؛ افزود: ما به همه نیروهای پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص ، دندان‌پزشک و ماما و ... نیاز داریم و تمامی نیروهای حوزه بهداشت و درمان کشور از کیفیت بالایی برخوردارند لذا خروج هر یک از آن ها به معنای خسران برای ما است.

رئیس کل نظام پزشکی با تاکید بر این مهم که خروج پزشکان از کشور زیانبار است، تصریح کرد: آن قسمت از مهاجرت نگران کننده است که همکاران علی‌رغم میل باطنی و نبود شرایط مناسب کسب و کار اقدام به مهاجرت کنند.

رئیس زاده گفت: شأن و کرامت جامعه پزشکی باید حفظ شود، زیرا کادر بهداشت و درمان مسئول سلامت مردم هستند و با جان آن ها سروکار دارند لذا قیاس با سایر مشاغل کار درستی نیست.

وی با اظهار تاسف افزود: در چند سال اخیر شاهد تخریب جامعه پزشکی هستیم، در حالی که شکستن شأن جامعه پزشکی به نفع هیچ کس نیست.جامعه پزشکی را نباید مورد هجمه قرار داد و این قشر به جز رعایت قانون و حق و حقوق قانونی خود بر اساس قوانین بالادستی  چیز دیگری نمی خواهد.

***نظام پزشکی وظیفه ای برای برخورد با فرارهای مالیاتی ندارد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان گفت: ما طرفدار فرار مالیاتی جامعه پزشکی نیستیم و معتقدیم، جامعه پزشکی در پرداخت مالیات، از خیلی از صنوف بهتر عمل کرده است. همچنین نظام پزشکی وظیفه‌ای در برخورد با فرارهای مالیاتی ندارد.

وی تاکید کرد: پشت پرده موضوع فرار مالیاتی جامعه پزشکی، تخریب این قشر است و همه می‌دانیم چرا علیه جامعه پزشکی، هجمه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.