جمعه، 31 فروردین 1403

ماندن یا رفتن؛ کدام یک برای جامعه پزشکی عاقلانه تر است؟

ماندن یا رفتن؛ کدام یک برای جامعه پزشکی عاقلانه تر است؟
رئیس هیات مدیره نظام پزشکی علی آباد کتول با گلایه از این که تمام هزینه ها افزایش صد در صدی داشته اما تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی تنها 25 درصد رشد داشته است؛ گفت: با توجه به افزایش هزینه ها و عدم تناسب بین دخل و خرج ، چرا پزشکان باید با چنین شرایطی به فعالیت خود ادامه دهند؟ماندن عاقلانه است یا رفتن؟

دکتر علی مزیدی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با تاکید بر این که مسئولین تصمیم گیر در حوزه سلامت باید به اهمیت بهداشت وسلامت عمومی جامعه واقف و آگاه باشند، اظهار کرد:  سهم سرانه بهداشت و درمان از درآمد ناخالص ملی (GDP)  در کشوری مانند آمریکا 16.4 درصد است اما در ایران این میزان چقدر است؟!

وی با اشاره به این که دولت و وزارت بهداشت توجه چندانی به بخش خصوصی نداشته و حتی اختیار تعرفه گذاری خدمات تشخیصی و درمانی از سازمان نظام پزشکی سلب شد؛ افزود: اکنون حاکمیت در خصوص تعرفه های پزشکی در هر دو بخش دولتی و خصوصی اظهار نظر کرده و بدون کار کارشناسی عدد تعرفه ها را تعیین و ابلاغ می کند و این در حالی است که تمام هزینه‌ها از جمله اجاره بها، حامل های انرژی و غیره افزایش بسیار زیادی داشته و شامل شاغلین حِرف پزشکی نیز می شود.

وی ادامه داد: چطور یک فارغ‌التحصیل جدید می‌تواند از پسِ هزینه  ۵میلیارد تومانی خرید دستگاه سونوگرافی برآید؟ چگونه می‌تواند در کنارش ۲میلیاردهزینه صرف خرید و نصب دستگاه x-ray کند؟متاسفانه مسئولین تصمیم گیر درکی از این مسائل ندارند.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی علی آباد کتول با اظهار تاسف از این که پرداختی یک جراحی سزارین به متخصص زنان و زایمان پس از کسورات کمتر از ۲۰۰هزار تومان آن هم بعد از ۶ماه است؛ تصریح کرد:  اگر حین سزارین اتفاقی رخ داده و مثلا به دلیلی نوزاد دچار عقب ماندگی ذهنی شود؛ پزشک مربوطه باید 4دیه به بیمار پرداخت کند؛یعنی درآمد یک جراحی پراسترس ماژور ۱۵۰هزار تومان اما ریسک آن 3 میلیارد و600 میلیون تومان است.

مزیدی با بیان این که آسیب تفکرات نادرست مسئولین در حوزه سلامت متوجه مردم خواهد بود؛ اذعان کرد: با توجه به افزایش هزینه ها و عدم تناسب بین دخل و خرج ، چرا پزشکان باید با چنین شرایطی به فعالیت خود ادامه دهند؟ماندن عاقلانه است یا رفتن؟

وی یادآور شد: مسلما در چنین شرایطی دریافت های خارج از عرف با شدت بیشتری رونق گرفته و بسیاری از همکاران نیز به مهاجرت روی آورده یا به کاری غیر از طبابت مشغول خواهند شد.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.