پنجشنبه، 9 فروردین 1403

لیست پزشکان فاقد کارتخوان یک درصد جامعه پزشکی را شامل می‌شود

لیست پزشکان فاقد کارتخوان یک درصد جامعه پزشکی را شامل می‌شود
سخنگوی سازمان نظام پزشکی با ‌اشاره به ارسال لیست پنج هزار و 600 نفره پزشکان فاقد کارتخوان از سوی سازمان امور مالیاتی، گفت: این لیست برفرض صحیح بودن شامل یک درصد جامعه پزشکی کشور می‌شود.

دکتر رضا لاری پور هرات سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص موضوع پزشکان فاقد کارتخوان گفت و گویی را با روزنامه کیهان انجام داده است که در ذیل می‌ خوانید:
  
دی ماه سال گذشته بود که مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی گفت: «براساس گزارش‌های مردمی در سامانه سوت زنی از ابتدای سال 1401 تاکنون بیش از 15 هزار گزارش مردمی به سازمان امور مالیاتی کشور واصل شده و سهم گزارش‌ها موضوع پزشکان فاقد کارتخوان بیش از 50درصد گزارش‌ها می‌باشد که این گزارش‌ها پس از بررسی‌های اولیه به ادارات امور مالیاتی مربوط، دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع ذی‌صلاح ارجاع می‌گردند. تاکنون اسامی هزار و 786 نفر از پزشکان به سازمان نظام پزشکی ارسال گردیده و اسامی 3900 نفر دیگر در حال ارسال است.»
اخیرا نیز رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور دریافت حق ویزیت و یا تعرفه خدمات درمانی به صورت نقدی و یا کارت به کارت را مغایر با قانون خواند و گفت: در قانون پایانه‌های فروشگاهی و‌ سامانه مودیان هم جزای نقدی در نظر گرفته شده و هم در مراحل بعدی مجازات‌های سنگین‌تری اعمال می‌شود. ذبیح‌الله خداییان در این باره افزود: از جمله مصادیق پایانه‌های فروشگاهی، کارتخوان‌هایی است که در مطب‌ها و مراکز درمانی نصب شده و تعرفه خدمات درمانی باید از این طریق دریافت شود، ولی مشاهده می‌شود که وقتی افراد برای دریافت خدمت به این مراکز مراجعه می‌کنند به بهانه‌های مختلف آنها را وادار می‌کنند که یا به صورت نقدی و یا به صورت کارت به کارت، حق ویزیت و یا تعرفه خدمات درمانی را پرداخت کنند.
 اشکال نظام پزشکی  به لیست سازمان امور مالیاتی 
در همین رابطه، رضا لاری پور سخنگوی سازمان نظام پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه کیهان گفت: سازمان امور مالیاتی یک لیست پنج هزار و 600 نفره را برای سازمان نظام پزشکی ارسال کرده که این لیست دارای خطاهای بسیاری است. برخی اسامی تکرار شده بودند، برخی اصلا مطب نداشتند، برخی افرادی بودند که اصلا پروانه نداشتند بنابراین این یک لیست دقیق و قابل استنادی نیست.
لاری پور افزود: جامعه پزشکی کشور بالغ بر 350 هزار عضو دارد و اگر فرض کنیم این لیست صحیح بوده باشد، یعنی حدود یک درصد جامعه پزشکی با این مسئله مواجه هستند و 99 درصد جامعه پزشکی سالم و شفاف فعالیت می‌کنند. متاسفانه به جای اینکه نگاه‌ها به این 99 درصد باشد، آن یک درصد (بر فرض صحیح بودن آن لیست) مورد توجه قرار می‌گیرد.
اخذ مالیات از پزشکان وظیفه نظام پزشکی نیست
وی در پاسخ به سؤالی درباره وظیفه سازمان نظام پزشکی نسبت به پزشکان متخلف، اظهارداشت: وظیفه دریافت مالیات بر عهده سازمان امور مالیاتی است و در این رابطه سازمان نظام پزشکی نسبت به اخذ مالیات وظیفه‌ای ندارد.
سخنگوی سازمان نظام پزشکی همچنین با ‌اشاره به اینکه در همه مشاغل افرادی هستند که وجهه افراد دیگری که در آن شغل مشغول هستند را مخدوش می‌کنند، گفت: ممکن است کسانی باشند که لباس سفید پزشکی می‌پوشند اما حرمت این حرفه را نگاه نمی‌دارند. در این‌جا توجه کنیم اگر کاری که این افراد انجام می‌دهند مربوط به حرفه پزشکی باشد سازمان نظام پزشکی رسیدگی می‌کند. اما اگر یک پزشکی دچار تخلفات و جرائمی مانند دزدی و قتل و... شد رسیدگی به این جرائم برعهده سازمان نظام پزشکی نیست. با این اوصاف تاکید می‌کنم که اگر پزشکی دچار تخلف فرار مالیاتی شده و مالیات نمی‌پردازد وظیفه سازمان امور مالیاتی است که رسیدگی کند.
لزوم استفاده از سیاست‌های تشویقی
لاری پور در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارتباط استفاده نکردن برخی پزشکان از کارتخوان با غیرعادلانه دانستن تعرفه‌های پزشکی بیان داشت: تاکنون با چنین موردی مواجه نبودیم ضمن اینکه تعرفه‌های پزشکی تقریبا دو دهه است که ناکارآمد و نامتوازن است و ارتباطی با امسال و پارسال ندارد. عقیده بنده این است که برای به صفر رساندن چنین تخلفاتی باید از سیاست‌های تشویقی استفاده کنیم. یعنی اگر پزشکی از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کند باید بتواند از تسهیلات هم استفاده کند اما اکنون هیچ بانکی به ما تسهیلات نمی‌دهد بنابراین طبیعی است که آن پزشک از کارتخوان بانک موردنظر استفاده نکند. وی ادامه داد: در برخی خبرها شنیدیم که تعداد خانه‌های خالی اعلام شده است. قطعا دریافت مالیات از خانه‌های خالی ساده‌تر است اما مشخص نیست تاکنون چه میزان استحصال مالیات شده است. در چنین شرایطی به جای پرداختن به این مسائل سراغ جامعه پزشکی می‌آیند که در حال ارائه خدمات است در حالی که تعرفه‌اش پایین و نارضایتی‌ها بالاست و با چنین اقداماتی (تهیه لیستی که دارای خطاهای بسیاری است) منجر به افزایش فشار بر جامعه پزشکی می‌شوند. نهایتا ممکن است ارائه خدمت را دچار مشکل کند که ضرر و زیانش به مردم می‌رسد. با این شرایط لازم است که سیاست اقناعی و تشویقی در دستور کار قرار بگیرد.
سخنگوی سازمان نظام پزشکی همچنین با اطلاع از نامه اخیر سازمان بازرسی به وزارت بهداشت درباره اینکه دریافت حق ویزیت به صورت نقدی یا کارت به کارت غیرقانونی است، در پاسخ به این سؤال که آیا ورود سازمان بازرسی به این مسئله نشان از گسترده‌تر شدن این پدیده‌ها است یا نه؟، اظهارداشت: این نامه خطاب به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. بازرسی از مراکز درمانی نیز بر عهده این وزارتخانه است و اینکه آیا بروز چنین مسائلی بیشتر شده یا نه را نمی‌دانم چون آماری نداریم.
گفتنی است، در کنار توضیحات سخنگوی سازمان نظام پزشکی باید به نامه اخیر سازمان بازرسی به وزیر بهداشت هم‌ اشاره کرد که معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی در این نامه خاطرنشان کرده است: «دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند به استناد ماده (۶) آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته مصوب 78/4/30، پزشکان متخلف را به دلیل رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای و تخلف انتظامی (نداشتن قرارداد با بیمه‌های پایه، عدم نصب یا عدم استفاده از پایانه فروشگاهی) مطابق ماده (۲۸) قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 83/1/25، به سازمان نظام پزشکی (هیئت‌های بدوی انتظامی پزشکی) معرفی کنند.»
بر این اساس، سازمان نظام پزشکی هم در قبال چنین تخلفاتی که مورد اعتراض مردم است مسئولیت دارد و انتظار می‌رود این سازمان به دور از نگاه صنفی و حتی برای حفظ ‌شان و جایگاه قاطبه خدوم و قانونمند جامعه پزشکی با تخلفات هر چند ‌اندک در این حوزه برخورد مناسب را داشته باشد.

انتهای پیام
 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.