ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

مصلحت مردم و جامعه پزشکی در گرو حل مسائل اقتصاد سلامت است

مصلحت مردم و جامعه پزشکی در گرو حل مسائل اقتصاد سلامت است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم معارفه معاون جدید فنی و نظارت این سازمان با بیان این که صلاح و مصلحت مردم و کشور در حوزه سلامت، و همچنین مصلحت جامعه پزشکی در گرو حل مسائل اقتصاد سلامت است؛گفت: مهم‌ترین راه حل اساسی برای تحقق این مهم اصلاح تعرفه ها و تعیین مقدار واقعی آن است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی در مراسم معارفه دکتر مهری حجت دوست به عنوان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی،دکتر محمد رئیس زاده ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و تقدیر و تشکر از زحمات معاون فنی و نظارت پیشین و همه دست اندرکاران آن معاونت که مهم‌ترین رکن سازمان در حوزه فلسفه وجودی است ؛ بیان کرد:معاونت فنی و نظارت جایگاه متفاوتی دارد؛ بحث های مربوط به صدور مجوزها ، کارت‌های عضویت، تسهیل فضای کسب و کار ، بحث های تعرفه و مالیات و آن چه جامعه پزشکی از سازمان نظام پزشکی انتظار دارد ؛ عمده‌اش در این معاونت تجمیع شده و از این منظر کاملا متفاوت با سایرارکان سازمان است.

وی افزود: انتظارات به حق جامعه پزشکی در تقابل با وضعیت فعلی و قوانین دست و پاگیرِ ناقصی که در سطوح کشوری وجود دارد،قابل توجه است. دکتر سالاریان نیز در زمان تصدی این مسئولیت کارهای مهم و موثری انجام داد از جمله به روز شدن صدور کارت‌های هوشمند عضویت، غیرحضوری و به روز شدن صدور پروانه های مطب و بهبود فضای کسب و کار، سامان دادن به فضای تبلیغات حوزه سلامت، تعامل با سازمان های نظام پزشکی و شورای عالی و مجمع عمومی و ... که آرزوی موفقیت برای ایشان دارم.

وی ادامه داد: تغییر وتحولات مدیریتی به معنای ضعف یا قدرت کس دیگری نیست بلکه مانند تغییرات مربی در مسابقه فوتبال است که تیم نیاز به تغییر تاکتیک دارد و با توجه به شرایط و مقتضیات روز تصمیم به جا به جایی گرفته می شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که فعالیت مبتنی بر شواهد وکار علمی از جمله خصوصیات اساسی خانم دکتر حجت دوست است، تصریح کرد: معاونت فنی ونظارت نیاز به تحول و تعالی دارد و تصمیمات تکراری و اقدامات مشابه، نتایج مشابه در پی خواهد داشت. 20 سال است در همین زمین تعرفه تصمیم گیری می کنیم و نتیجه مشابه را به دست می آوریم و تا قواعد کار و زمین بازی عوض نشود وضعیت تعرفه های حوزه سلامت همین خواهد بود و تغییر اساسی رخ نمی دهد و باید تحول اساسی و تغییر رویکرد در معاونت فنی و نظارت داشته باشیم و از ظرفیت کارشناسی و توان تجربی تمام جامعه پزشکی کشور استفاده شود.

رئیس زاده اضافه کرد: معاونت فنی ونظارت باید اشراف قانونی و حقوقی به مسائل داشته باشد وکارهای پژوهشی انجام شود و داده‌های موثری را نیاز داریم که از این منظر فقیر هستیم . مجموع این اقدامات باید موجب شود قوانین مربوط به تعرفه‌گذاری ، قوانین شورای عالی بیمه و تعریف تعرفه متحول شود و تا از پایه و اساس تغییرات  ایجاد نشود با این قوانین و چارچوب‌های فعلی چیزی تغییر نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: معاونت فنی و نظارت باید ادارات کل کارشناسی داشته باشد تا بتواند پیش‌زمینه های فوق الذکر را آماده کند. جلسات کارشناسی منظم ،فراخوان مشارکت از اعضای جامعه پزشکی و پیگیری های حقوقی و قانونی در سطوح بالای کشوری نیاز است تا بتوان وضعیت تعرفه را اصلاح نمود زیرا اگر وضعیت تعرفه که ام المباحث جامعه پزشکی است (اخلاق پزشکی ،کیفیت کار ،کیفیت آموزش، پرشدن ظرفیت های تخصصی و فوق تخصصی) اصلاح نشود نمی توان با یک تعرفه دستوری انتظار داشت کارهای حوزه پزشکی از جمله آموزش ، اخلاق پزشکی ، کیفیت خدمات و ... از سطح بالا و مطلوبی برخوردار باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با  اشاره به این که مطرح نمودن بحث تعرفه ها به معنای مد نظر قرار دادن نفع افراد حوزه سلامت نیست، گفت: صلاح و مصلحت کشور و سلامت مردم در آینده وابسته به این مهم است. با این زاویه باید به این مطلب نگاه کرد.اگر می خواهیم جامعه پزشکی ما در همه رشته ها همچنان در دنیا بدرخشد و مردم برای انجام کارهای تشخیصی و درمانی خود به جامعه پزشکی اعتماد داشته باشند و به خارج از کشور مراجعه نکنند و کارشان در داخل کشور با حداقل هزینه ها انجام شود باید مسیر تعرفه ها اصلاح شود در غیر این صورت در آینده ای نه چندان دور صدها برابر آن چه اکنون به خلاف هزینه نمی شود ؛ کشور باید هزینه کند تا خدمات بی کیفیت را از خارج کشور برای مردم تامین کند لذا پیگیری در این حوزه به صلاح و مصلحت اقتصاد و سلامت کشور است.

رئیس زاده با اشاره به این که پیگیری های ما صرفا یک پیگیری صنفی نیست؛ اذعان کرد: معاونت فنی و نظارت در این راستا نقش بی بدیلی دارد و باید در حوزه های حقوقی ، پارلمانی ، کارشناسی و ... تقویت شود. باید پیگیری کنیم سازمان های بیمه گر سرانه ای که از مردم دریافت می کنند ؛ کجا آن را هزینه می کنند؟ چقدر هزینه درمان مردم می شود؟ سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی (GDP)باید مشخص شود و چرا حساب های ملی سلامت چندین سال است که احصا نمی شود؟!

وی با بیان این که ما نماینده مردم هستیم؛ اظهار کرد: تمام دغدغه، پیگیری و تلاش های ما در راستای دفاع از حقوق مردم در حوزه سلامت است و به تبع آن دفاع از حقوق جامعه پزشکی زیرا مصالح مردم و جامعه پزشکی در یک راستا قرار دارد و هر چه به نفع مردم بوده به نفع جامعه پزشکی است و بالعکس .هر اخلال و نارسایی در حوزه تعرفه و اقتصاد سلامت به ضرر مردم و جریان سالم جامعه پزشکی -که قاطبه همکاران ما را شامل می شود- و تقویت جریان ناسالم جامعه پزشکی خواهد بود .

*** بازمهندسی و اصلاح فرآیندهای تعرفه‌ای اولویت کاری معاونت فنی و نظارت است

دکتر مهری حجت دوست که به عنوان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی منصوب شد در مراسم معارفه خود با اشاره به این که محور اصلی کار در نظام پزشکی ، تحول و تعالی سازمانی بر مبنای مدل‌های علمی تعالی است، گفت: همان طور که مستحضر هستید کیفیت راه بی‌پایان است، لذا ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها و زحمات معاونین و مدیران سابق ، ان‌شاءالله با توکل بر خدا قدم در راه تحول علمی می‌گذاریم و هدف بنده نیز انجام کار درست و مبتنی بر شواهد علمی پژوهش محور است.

وی افزود: مهم‌ترین کار، باز مهندسی و اصلاح فرآیندهای تعرفه ای حوزه سلامت است و برای این که فرآیندها اصلاح شود کار گروه‌های کارشناسی با مشارکت همه ذی نفعان حوزه سلامت، پیشکسوتان، حقوقدانان ، شورای عالی، اعضای مجمع عمومی سازمان و ... تشکیل خواهیم داد و از نتایج پژوهش های مرتبط برای اصلاح و باز تعریف تعرفه ها استفاده می کنیم.

**تخلفات در مراحل تعیین ، تایید و تصویب تعرفه ای مجدانه پیگیری خواهد شد

وی با تاکید بر این که اجرای قوانین را پیگیری می‌کنیم؛ افزود: چنان چه در فرآیند تعیین، تایید و تصویب تعرفه ها تخلفی صورت گرفته باشد به جد پیگیر هستم و اولویت کاری اینجانب همین موضوع تعرفه ها است.

حجت دوست  ادامه داد: موضوع بعدی تسهیل کسب و کار و صدور مجوزها است که باید قوانین دست و پا گیر اصلاح شده و به نظرم علت اصلی مهاجرت پزشکان و همکاران حوزه سلامت همین امر است که برای از دست ندادن این سرمایه عظیم تسهیلات لازم باید در نظر گرفته شود.همچنین برای احیای کمیسیون تعیین صلاحیت حرف پزشکی تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت.

وی یادآور شد: مسئله مالیات، عوارض و پسماند نیز از دیگر وظایف بوده که در نهایت از کلیه همکاران گرامی درخواست می نمایم تا با تشریک مساعی با به کار گیری و مدیریت دانش بتوانیم تحول و تعالی سازمانی را در معاونت فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی پیاده سازی کنیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.