پنجشنبه، 9 فروردین 1403

سازمان های بیمه گر تأمین کننده نظر جامعه پزشکی در تعیین تعرفه ها نیستند

سازمان های بیمه گر تأمین کننده نظر جامعه پزشکی در تعیین تعرفه ها نیستند
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که متولی تعیین تعرفه های خدمات پزشکی دولت ، وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر هستند ، گفت: بدیهی است سازمان های بیمه گر به عنوان خریدار خدمت که همواره نیز از پرداخت های خود عقب بوده نمی‎توانند در تعیین تعرفه ها تامین کننده نظر واقعی جامعه پزشکی باشند.

نوشین زنده‎زبان در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی ، تعیین تعرفه های واقعی و عادلانه را اولین حق جامعه پزشکی دانست که همواره نادیده گرفته شده و افزود: جامعه پزشکی جزء معدود گروههایی است که در طول یک سال فقط یک بار تعرفه آنها رشد دارد در حالی که خیلی از مشاغل با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد به دفعات تعرفه آنها اضافه می شود ؛ ولی تعرفه خدمات پزشکی با توجه به تحصیلات ، مسئولیت و حساسیت کاری و تورم جامعه متاسفانه هیچ گاه درست دیده نشده و از تورم موجود همواره عقب تر بوده است .

وی افزود: براساس ماده 8 قانون بیمه همگانی سلامت و ماده 9 قانون احکام دائمی کشور ، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است تعرفه‎های خدمات سلامت را بر اساس قیمت‎های واقعی و نرخ سرانه حق بیمه درمانی ، قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیأت وزیران تعیین و به تصویب آن ها  برساند اما در سال های اخیر شورای عالی بیمه سلامت به این وظیفه خود به درستی عمل نکرده و باعث تعیین تعرفه‎های دستوری شده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که سال گذشته حدود 30 درصد افزایش تعرفه به طور گلوبال داشتیم اما این افزایش هم جوابگوی گپ ایجاد شده طی سالیان متمادی نبود ؛ تأکید کرد:  توقع جامعه پزشکی اعلام تعرفه‎های واقعی بر اساس قیمت تمام شده خدمات است، در غیر این صورت شاهد دلسردی و عدم رضایت جامعه پزشکی  و بعضا" کاهش کیفیت خدمات ارائه شده و رواج پدیده زیر میزی و بروز ناهنجاری‎های متعدد در رابطه مالی بیمار با بخش بهداشت و درمان و مداخلات غیر مجاز و تداخلات بین رشته‎ای خارج از حیطه کاری و شرح وظایف خواهیم بود .

به گفته زنده زبان هر سال با افزایش فارغ التحصیلان رشته های مختلف پزشکی و ازدیاد تعداد مطب ها و مراکز درمانی از بار مراجعات کاسته شده و این تعرفه ‎ها پاسخگوی هزینه‎های مطب شامل ملزومات و تجهیزات که متأثر از نوسانات ارزی است و اجاره بها ، حامل‎های انرژی ، حقوق و دستمزد منشی و پرسنل ، مالیات و... نبوده و گردش اقتصادی آنان را دچار اختلال می کند که نتیجه اش تعطیلی این مراکز است.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به این که متولی تعیین تعرفه های خدمات پزشکی دولت ، وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر به عنوان خریدار خدمت بوده که همواره نیز از پرداخت های خود عقب تر هستند ؛ بدیهی است نمی توانند تامین کننده نظر واقعی جامعه پزشکی در تعیین تعرفه ها باشند .

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش تعرفه های خدمات پزشکی توان مردم در پرداخت هزینه ها نیز افزایش خواهد داشت؛ تصریح کرد: میزان تعرفه ای که بیمار باید پرداخت کند 30 درصد و سهم سازمان های بیمه گر 70 درصد است که در حال حاضر اجرا نمی شود ولی لازم است جهت کاهش پرداخت از جیب مردم و در نتیجه کاهش فشار مالی بر مردم حمایت و همراهی سازمان‎های بیمه‎گر را داشته باشیم؛ همچنین عدم پوشش و یا پوشش اندک بیمه‎ای بعضی ازخدمات نیز خود یکی از عوامل اصلی نارضایتی بیماران و افزایش فشار مالی بر آنان است .

عضو شورای عالی نظام پزشکی یاد آور شد : در نهایت با تلاش‎های بسیار و تشکیل جلسات متعدد با مسئولین ، امیدواریم سال آینده شاهد اعلام تعرفه‎های واقعی باشیم.

انتهای پیام

 

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.