ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

محوریت اصلی تعیین تعرفه ها باید بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شود

محوریت اصلی تعیین تعرفه ها باید بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شود
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که تعرفه های خدمات پزشکی متولی مشخصی نداشته و همواره ابهامات و سردرگمی هایی در خصوص تعیین تعرفه های پزشکی وجود دارد؛گفت: باید سازمان نظام پزشکی محوریت اصلی تعیین تعرفه خدمات را بر عهده داشته و اختیار تعرفه گذاری به این سازمان بازگردد.

دکتر علیرضا مدرکیان در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که مبحث تعرفه ها یک مشکل مزمن بوده که بارها از سوی جامعه پزشکی در مورد آن صحبت شده است؛ اظهار کرد: از سالی که حق تعرفه گذاری از سازمان نظام پزشکی گرفته شد مشکلات حوزه تعرفه ای عمیق تر و بیشتر شده است.

وی افزود: تعرفه های خدمات پزشکی متولی مشخصی ندارد ؛ در سازمان نظام پزشکی یک عدد برای آن تعیین می شود، در شورای عالی بیمه عددی دیگر به تصویب می رسد، در کمیسیون اجتماعی دولت یک عدد دیگر را برای تعرفه ها در نظر می گیرند و در صحن دولت عددی متفاوت بیرون می آیدکه با این روند تعرفه گذاری و بلاتکلیف بودن مرجع مشخص تعیین تعرفه های خدمات پزشکی؛ همواره ابهامات و سردرگمی هایی در خصوص تعرفه ها وجود دارد.

رئیس هیات مدیره سازمان نظام پزشکی و شورای هماهنگی استان همدان با بیان این که جامعه پزشکی هر سال برای تعیین تعرفه های خود انقدر دچار چالش باشد غیرعادی است؛ ادامه داد:  همه اصناف روال مشخصی برای تعیین تعرفه خدمات خود دارند و در مقایسه با حرفه پزشکی کار ساده تری داشته و به نتیجه هم می رسند اما در حوزه پزشکی با توجه به این که رشته های مختلف با شرایط متفاوت حضور دارند باید تعیین تعرفه خدمات به خودِ صنف پزشکی واگذار شود.

مدرکیان تصریح کرد: البته نگرانی هایی که حاکمیت در این زمینه دارد از سوی جامعه پزشکی درک می شود و می توانند نقش نظارتی خود را در این زمینه ایفا کند اما ضروری است محوریت اصلی تعیین تعرفه خدمات بر عهده خود سازمان نظام پزشکی باشد.

وی با اشاره به این که تعیین دستوری تعرفه های پزشکی منجر به دریافت های خارج از عرف می شود؛ اذعان کرد:  امیدواریم یک بار در مجلس موضوع تعیین تعرفه های خدمات پزشکی تعیین تکلیف شده و کمیسیون بهداشت مجلس نیز به این موضوع ورود نموده و در قالب یک طرح آن را مطرح کند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که اختیار تعرفه گذاری باید به سازمان نظام پزشکی بازگردد ؛ خاطرنشان کرد: هم اکنون سازمان های بیمه گر که خود خریدار خدمتند به نوعی تعیین کننده تعرفه ها هستند که این امر منطقی نیست و تعیین دستوری تعرفه ها موجب خواهد شد تا خدمات درمانی سنگین و پرریسک که تعرفه ناچیزی برای آن پرداخت می شود از سوی همکاران انجام نشود.

وی گفت: در انجام خدمات اورژانس هیچ بحثی نیست ولی برای خدمات غیراورژانس که ریسک بالایی دارند کسی داوطلب نمی شود و باید تعرفه ها با در نظر گرفتن نظرات سایر ارگان ها توسط خود نظام پزشکی تعیین شود .

** یکی از علل مهاجرت پزشکان پایین بودن تعرفه ها است

مدرکیان با بیان این که هم خوانی نداشتن هزینه و درآمد موجب می شود تا همکاران به مهاجرت روی آورند گفت:  توانمندی جامعه پزشکی در طول زمان به اثبات رسیده و کشورهای همجوار شرایط پذیرش را برای پزشکان ایرانی راحت کرده اند و بخش عمده ای از دلایل این حجم از مهاجرت پزشکان برای این است که در زمان کوتاهتری نتایج سال ها تلاش و زحمت خود را با طبابت در سایر کشورها مشاهده می کنند.

 وی بیان کرد: اگر تعرفه گذاری درست انجام شود و سازمان های بیمه گر نیز وظایف خود را به درستی انجام دهند؛ مردم هم سود بیشتری خواهند .

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.