جمعه، 10 فروردین 1403

ارزش گذاری خدمات پزشکان نیازمند بروز رسانی است / مغفول واقع شدن تعرفه های خدمات پزشکی تبعات جبران ناپذیری دارد

ارزش گذاری خدمات پزشکان نیازمند بروز رسانی است / مغفول واقع شدن تعرفه های خدمات پزشکی تبعات جبران ناپذیری دارد
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که همواره در تعیین تعرفه های پزشکی تورم موجود در جامعه و سایر هزینه های سربار در نظر گرفته نمی شود؛گفت:اگر بازنگری اساسی در تعیین تعرفه های خدمات پزشکی برای سال آینده در نظر گرفته نشود شاهد عواقب جبران ناپذیری از جمله مهاجرت پزشکان و دریافت های خارج از عرف خواهیم بود که در نهایت گیرندگان خدمت با کمبود یا نبود امکانات و خدمات با کیفیت مواجه خواهند شد.

دکتر یدالله سهرابی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که مبحث تعیین تعرفه های پزشکی یک چالش بزرگ و زخمی کهنه است که جامعه پزشکی سالیان متمادی با آن دست به گریبان بوده است؛ اظهار کرد: همان طوری که قیمت ها در همه کالاهای مصرفی مردم به‌روز شده است جامعه پزشکی هم نیاز دارد تا قیمت واقعی خدماتی که به بیماران ارائه می دهد از سوی دولتمردان محاسبه و به آن ها پرداخت شود.

وی با گلایه از این که ارزش گذاری خدمات پزشکان به روز نشده است؛ افزود: در تعیین تعرفه های خدمات پزشکی تا کنون کار کارشناسی صورت نگرفته و سازمان های بیمه گر نیز همه خدمات را تحت پوشش قرار نداده و مبنای پرداخت آن ها نیز تعرفه های بخش دولتی است و این امر موجب می شود که بیش از 70 درصد هزینه ها از جیب بیمار پرداخت شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که بیماران زیادی از کشورهای همسایه برای گرفتن خدمات درمانی خود به ایران مراجعه می کنند ؛ گفت: ایران ارزان ترین خدمات پزشکی را در بین کشورهای همسایه ارائه می دهد و با توجه به این که یک پزشک وقتی فارغ التحصیل می شود ۱۲ سال دوره متوسطه، ۷ سال پزشکی عمومی، ۵ سال تخصص و ۲ سال فوق تخصص خود را گذرانده است نباید به این راحتی بستر های مهاجرت و یا دلسردی این همکاران را برای ارائه خدمات پزشکی در داخل کشور فراهم کنیم بلکه باید با کار کارشناسی و محاسبات دقیق خدمات آن ها را  ارزش گذاری واقعی کنیم.

وی با بیان این که حوزه سلامت تجهیز محور است؛ اذعان کرد: تقریبا هیچ رشته و بخشی از گروه پزشکی بی نیاز از تجهیزات تخصصی نیست و گرچه این وابستگی به تجهیزات در رشته های مختلف از جمله آزمایشگاهها ، موسسات تصویربرداری و رادیولوژی، اتاق عمل ، فیزیوتراپی و .... متفاوت است اما نوسانات ارزی و وابستگی ملزومات مصرفی به تکانه های ارزی همکاران گروههای مختلف را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است .

سهرابی با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی همواره تلاش کرده است تا بتواند قیمت واقعی خدمات پزشکی را استخراج و به روز نماید؛ خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی به هیچ عنوان راضی به این نیست که میزان پرداخت از جیب بیمار افزایش یابد بلکه فشار این قیمت گذاری و به‌روز کردن نرخ خدمات پزشکی را باید به دوش بیمه ها بگذاریم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.