ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

23 آذرماه روزی بنام پدر واکسن ایران

23 آذرماه روزی بنام پدر واکسن ایران
پدر واکسن ایران، از چهره های ماندگار و دانشمندان معاصر که بنیانگذار تولید واکسن انسانی در ایران بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر سید حسین میر شمسی از چهره‌های ماندگار، و دانشمندان معاصر ایران بود. او را «پدر واکسن ایران» می‌دانند.

دکتر میرشمسی به دلیل تلاش برای تولید واکسن‌های دامی، واکسن و سرم دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، و همچنین تولید واکسن برای بیماری‌های ویروسی سرخک، فلج اطفال، سرخجه، و اوریون و انتقال دانش فنی ساخت این واکسن‌ها به ایران، پدر واکسن این کشور خوانده می‌شود.

تیم تحقیقاتی دکتر میرشمسی در این راه دکتر جواد رضوی و دکتر عباس شفیعی بودند او بنیانگذار تولید واکسن‌های انسانی در مؤسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی بود. از او بعنوان افتخار دامپزشکان ایران یاد می شود. دکتر میرشمسی همزمان عضو پیوسته فرهنگستان علوم و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی بود. وی به عنوان اولین برگزیده فرهنگستان علوم در مراسم بزرگداشت مشترک فرهنگستان ها تجلیل شد.

او دیپلم خود را در سال ۱۳۱۴ دریافت کرد و تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شروع کرد. او در سال ۱۳۲۰ توانست دکتری خود را دریافت کند. او به مدت ۹ سال در مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی در حصارک مشغول به کار بود و در پی آن جهت گرفتن تخصص به کشور فرانسه رفت.

در مدت‌ها در دانشگاه‌های کشورهای مختلف به تحقیق پرداخت. او در سال ۱۳۷۴ توانست لوح تقدیر و نشان درجه اول پژوهشی را دریافت کند. او هفت سال نیز به عنوان استاد مدعو در دانشکده پزشکی، دامپزشکی و کشاورزی دانشگاه تهران تدریس کرد. دکتر حسین میرشمسی در ۲۳ آذر ۱۳۸۷ در ۹۴ سالگی درگذشت.

انتهای پیام/

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.