پنجشنبه، 9 فروردین 1403

داروسازان و داروخانه ها یارانه دارو را به جای دولت از جیب خود پرداخت می کنند

داروسازان و داروخانه ها یارانه دارو را به جای دولت از جیب خود پرداخت می کنند
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که اگر طرح دارویار به درستی اجرا شود ، می توان از آن به عنوان جراحی بزرگ صنعت داروی کشور نام برد؛ اظهار کرد: در حال حاضر  داروسازان و داروخانه ها  یارانه دارو را از جیب خود به جای دولت پرداخت می کنند چون بالغ بر دو ماه و نیم از بیمه تامین اجتماعی طلب دارند و ظاهرا اراده ای برای پرداخت این مطالبات وجود ندارد.

دکتر احمد آدینه در گفت وگو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که طرح دارویار خوب است و اگر به درستی اجرا شود می توان از آن به عنوان جراحی بزرگ صنعت داروی کشور نام برد؛ بیان کرد: اجرای این طرح نباید به اما و اگرها موکول شود چرا که قبلا هم طرح های خوبی وجود داشته اند که در اجرا موفق نبوده اند.

وی با بیان این که طرح دارویار مزایا و معایبی دارد که با درایت مسئولان می توان معایب آن را به حداقل رساند؛ افزود: داروخانه‌ها وظیفه دارند یارانه دارو را از دولت به مصرف کننده منتقل کنند و در حال حاضرداروسازان و داروخانه ها یارانه دارو را از جیب خود به جای دولت پرداخت میکنند، چون بالغ بر دو ماه و نیم از بیمه تامین اجتماعی طلب دارند که بر اساس اظهار نظر مدیر کل درمان غیر مستقیم این سازمان؛ ظاهرا اراده ای برای پرداخت این مطالبات وجود ندارد.

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح نیز به تعهدات خود به موقع عمل نکرده است؛ ادامه داد: البته عملکرد بیمه سلامت در این طرح خوب و قابل قبول بوده وبا توجه به گرانی دارو و طلب سنگین داروخانه ها از بیمه، نگرانی و  نارضایتی همکاران داروساز از اجرای این طرح کاملا منطقی و قابل درک است.

آدینه خاطرنشان کرد: اگر شرایط اجرای این طرح به این شکل پیش برود، قطعا ارائه خدمات دارویی به این دسته از بیمه شدگان با مشکل مواجه خواهد شد و این در صورتی است که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده یارانه دارو را به موقع تامین و به سازمانهای بیمه گر پرداخت نموده است .

وی با گلایه از این که  قرار بود با اجرای این طرح و حذف ارز ترجیحی صنعت دارو بازسازی و حرکت رو به جلو داشته باشد؛ تصریح  کرد: این اتفاق مهم رخ نداد بلکه برای تامین ابتدایی ترین داروهایی که سالهاست در داخل کشور تولید می شود با مشکل مواجه شدیم.

عضو شورای عالی نظام پزشکی یادآور شد: انتظار می رفت که اجرای این طرح بتواند در منطقی شدن تجویز و مصرف دارو و همچنین کاهش تقاضای القایی موثر باشد که در حال حاضر چنین به نظر نمی رسد. در مجموع اجرای این طرح کار بزرگی است و همه باید دست به دست هم دهیم تا به سرنوشت سایر طرح ها مبتلا نشود.

انتهای پیام

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.