جمعه، 10 فروردین 1403

بی مهری نسبت به شاغلین حرف پزشکی زیان های بزرگی در پی دارد

بی مهری نسبت به شاغلین حرف پزشکی زیان های بزرگی در پی دارد
در دیدار رئیس کل و سایر ارکان سازمان نظام پزشکی با دبیر شورای امنیت کشور بر ضرورت حفظ حرمت جامعه پزشکی و پیشگیری از  استفاده نادرست از نمادهای پزشکی و درمانی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی در جلسه ای که به همت دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پی حوادث و رویدادهای اخیر و نارضایتی جامعه پزشکی از حوادث رخ داده با  سید مجید میر احمدی معاون امنیتی و انتظامی و دبیر شورای امنیت کشور برگزار شد؛ دکتر رئیس زاده به پیشرفت های جامعه پزشکی در حوزه های مختلف اشاره کرد و به ارائه گزارشی از ساختار سازمان نظام پزشکی و حوادث چهارم آبان ماه پرداخت و بر لزوم اعتراض جامعه پزشکی با رعایت اصول و پیشگیری از هر گونه اغتشاش و نا امنی در فضای شغلی و آسیب به  اموال مردم تاکید کرد.

دکتر منصور جعفری نمین رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز با اشاره به خدمات جامعه پزشکی در دوران جنگ تحمیلی و شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: ایجاد امنیت و شرایط آرام برای خدمت رسانی جامعه پزشکی به مردم ضروری بوده و رویدادهای چهارم آبان ماه نیز سبب آزردگی خاطر همکاران و نارضایتی آنان از برخوردهای انجام شده است که درخواست دلجویی از همکارانمان را داریم.

وی همچنین به اطلاعیه شورای عالی نظام پزشکی در خصوص حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: انتظار می رود به درخواست های جامعه پزشکی در این اطلاعیه عمل شود و جامعه پزشکی نیز وظیفه دارد بدون توجه به نژاد؛ ملیت؛ جنس و مذهب به مداوای بیماران بپردازد.

**در اعتراضات جامعه پزشکی مسائل سیاسی برجسته نیست

دکتر علی جعفریان عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نیز با اشاره به منتخب بودن جامعه پزشکی و مردم نهاد بودن سازمان نظام پزشکی به بیان انتظارات موکلین خود پرداخت و گفت: اماکن سازمان نظام پزشکی با حق عضویت جامعه پزشکی تهیه می شود لذا جلوگیری از ورود همکاران به ساختمان نظام پزشکی صحیح نبوده و در اعتراضات جامعه پزشکی مسائل سیاسی برجسته نیست.

وی با اشاره به این که جامعه پزشکی ایرادات فنی و علمی را مطرح می کند؛ افزود: اعتراض جامعه پزشکی نسبت به استفاده احتمالی از وسایل و نمادهای پزشکی است . رازداری و حفظ محرمانگی در بیمارستان نسبت به بیماران از وظایف اصلی شاغلین حرف پزشکی است که نباید مخدوش شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آزردگی و نارضایتی در جامعه پزشکی وجود دارد که باید در فضای مناسب نسبت به رفع آن اقدام شود.

**جامعه پزشکی رفتار ساختار شکنانه نداشته است

دکتر علی سالاریان عضو شورای عالی و معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز این سازمان مردم نهاد را واسط جامعه پزشکی و حاکمیت دانست و گفت: هرقدر جامعه پزشکی قدرتمندتر باشد ؛ اقتدار سازمان نظام پزشکی بیشتر بوده و قطعا موفقیت حاکمیت بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر جامعه پزشکی مظلوم است و از نظر مسائل کاری ، تعرفه ، مهاجرت و .... به پزشکان ظلم شده و به این منابع انسانی مهم توجه نمی شود.

وی ادامه داد: حتی عده قلیلی که چهارم آبان ماه با رئیس کل سازمان نظام پزشکی جلسه داشتند هیچ نوع رفتار ساختار شکنانه ای نداشتند اما برخوردهای خارج از سازمان با همکارانمان آزاردهنده و نامناسب بود. رئیس کل سازمان از همان ابتدا به دنبال آزادی دستگیر شدگان بود و نیاز است در این ماجرا از جامعه پزشکی دلجویی شود.

 

دکتر محمد رضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به این که شبکه های معاند در مورد نظام های مهندسی یا کانون وکلا صحبت نمی کنند؛ اظهار کرد: روزانه اخبار ویزه ای در مورد نظام پزشکی منتشر می شود که نشان دهنده اهداف خاصی است و با توجه به این که ارائه خدمت توسط جامعه پزشکی ارزشمند است ، درخواست داریم نیروهای حافظ امنیت متناسب با مشاغل و اصناف ، رعایت شأن و شئونات را نموده و به وضعیت دستگیرشدگان جامعه پزشکی رسیدگی و آزاد شوند.

 

دکتر علی دباغ عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نیز نظام سلامت را جزو 5 دستاورد ارزشمند کشور دانست و گفت: نیروهای انسانی مهمی در این حوزه داریم و در دوران کرونا به دلیل جانفشانی ها سرمایه اجتماعی قابل توجهی برای جامعه پزشکی ایجاد شد .

وی جامعه پزشکی را گوهری عنوان کرد که باید حفظ شود و افزود: حراست از این سرمایه باید با رویکرد منطقی صورت گیرد و لازم است در برابر نخبگان و جوانان جامعه پزشکی به گونه ای عمل کرد تا سربلند باشیم.

دکتر بهزاد فرخزاد عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نیز با اشاره به این که حوادث رخ داده اخیر در کنار هم سبب آزردگی خاطر گروه نجیب و پرتلاش شاغلین حرف پزشکی شده است؛ اظهار کرد: لازم است از این گروه دلجویی شده و باب گفت وگو ایجاد شود ؛ اگر مدیریت توسط برگزیدگان جامعه پزشکی صورت گیرد ، خواسته ها و مطالبات در یک گفتمان مشترک انجام و جلوی سواستفاده کنندگان نیز گرفته خواهد شد.

وی افزود: باید از ظرفیت های قانونی برای شنیدن مطالبات و درخواست های همکاران استفاده شود.

دکتر سعید ساعی از دیگر اعضای هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با اظهار تاسف از برخوردهای نامناسبی که با جامعه پزشکی در روز چهارم آبان ماه صورت گرفته است؛ گفت: تدابیر لازم برای وقایع روز چهارشنبه 4 آبان ماه لحاظ نشده بود و بازداشت شدگان با رفتارهای ناشایستی روبرو بودند ؛ در هر صورت اکنون باید به تلطیف فضا پرداخت.

وی راه حل مشکلات موجود را گفتمان حاکمیت با مردم دانست و افزود: بهترین فضا برای تمرین این گفتمان گفت و گو با جامعه پزشکی است که قطعا کمترین ریسک را برای حاکمیت دارد ؛ همچنین باید با عموم مردم نیز در این فضا برخورد و رفتار مناسبی داشت.

دکتر محمد رضا اقبالی بازرس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به این که جامعه پزشکی همواره در سخت ترین شرایط همه خدمات خود را به مردم ارائه داده است؛ اظهار کرد: مدافعان سلامت انتظاراتی دارند که باید به دور از هر گونه خشونت پاسخ داده شود .

وی افزود: جانفشانی های جامعه پزشکی در زمان دفاع مقدس و دوران شیوع کرونا بر کسی پوشیده نیست و وظیفه ما رسیدگی به بیماران به دور از نژاد ؛ ملیت؛ مذهب و قومیت است و استفاده احتمالی از نمادهای پزشکی در هر شکل و عنوان خارج از حیطه درمان صحیح نبوده که متاسفانه در این راستا بی مهری هایی نسبت به جامعه پزشکی روا داشته شده است.

دکتر سید علی اکبر سید مهدی عضو شورای عالی نظام پزشکی هم با اشاره به آیه قرآن که باید سخنان را بشنوید و به بهترین آن عمل کنید ؛ اذعان کرد: نباید با بی توجهی از کنار سخنان عبور کرد و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در نظام پزشکی ها و دانشگاهها یکی از بهترین راهکارها بوده که امروزه افکار جوانان صرفا با تلفن همراه کنترل می شود.

دکتر اردوان یاراحمدی عضو هیات رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی با اشاره به فرهنگ عشایر و طوایف که سعی در بازنمودن باب گفت و گو دارند؛ بیان کرد: با استناد به این پایه های فرهنگی لازم است جامعه پزشکی نیز مورد عنایت دولت و حاکمیت قرار گیرد و سطح روابط گسترش یابد .در حال حاضر روابط جامعه پزشکی در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد و در حوادث اخیر که تجمع مسالمت آمیزی انجام شد برخورد نامناسبی با جامعه پزشکی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: رابطه مردم با حکومت رابطه ارباب و رعیتی است و نباید خدمتگزاری به مردم فراموش شود که متاسفانه این استدلال دچار اختلال شده و نیازمند بازسازی است. در بازسازی رابطه هایی که دچار تنش شده است باید برای نمایندگان صنف نقشی متمایز قائل شد و نسبت به این موضوع درک متقابلی ایجاد و از تنش دوری شود.

***بی مهری نسبت به شاغلین حرف پزشکی زیان های بزرگی در پی دارد

دکتر عبدالرسول صداقت عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که جامعه پزشکی برگردن مردم حق دارد ؛ بیان کرد: پزشکان در نقش ارزشمند خود و در سخت ترین شرایط کار کرده اند و خدمات لازم را به مردم ارائه داده اند و بی مهری نسبت به شاغلین حرف پزشکی زیان بزرگی دارد و باید بازداشت شدگان جامعه پزشکی آزاد و از پزشکان دلجویی شود که تاثیر زیادی در آرامش فضا دارد . همچنین لازم است  امکان برگزاری تجمعات با رعایت شرایط ایجاد شود.

دکتر فهیمه قاسمی بازرس مجمع عمومی نظام پزشکی نیز با اشاره به این که مطالبات و خواسته های همکاران پزشک در نظام پزشکی کرمان در فضایی منطقی و به دور از هر گونه هیجان با مسئولان مطرح شد؛ اظهار کرد: امیدواریم دستاورد این جلسه باب جدیدی برای گفت وگو و آزادی همکاران باشد.

دکتر محمد هادی صادقی نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی هم سلامت و امنیت را دو بال مهم در هسته های تصمیم گیری عنوان کرد و گفت: با وجود اختیارات نسبتا کم سازمان نظام پزشکی  توقعات زیادی از سوی مردم و جامعه پزشکی و حاکمیت از این سازمان وجود دارد که لازم است در کمیته ها و مجامع نظر سازمان نظام پزشکی مورد توجه قرار گیرد و فضایی مناسب برای تضارب آراء و افکار ایجاد شود زیرا اصناف می توانند بطور مستقل مورد مشورت حاکمیت قرار گیرند.

دکترمحمد رضا جباری از دیگر اعضای شورای عالی نظام پزشکی نیز به فرازهایی از نهج البلاغه و تعالیم قرآنی در خصوص رحمانیت و مهربانی در مواجهه با مردم و همچنین تحقیقات منتشر شده در حوزه حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: عدم رعایت اصول قانون اساسی و تعالیم قرآنی و حقوق شهروندی صحیح نبوده و باید شرایطی برای اعلام مطالبات ایجاد شود.

وی افزود: خواستار آزاد سازی فوری بازداشت شدگان هستیم .

دکتر حسین مظلومیان از دیگر بازرسان مجمع عمومی نظام پزشکی نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه چهارم آبان ماه با شرایط بسیار بدی در خیابان های اطراف نظام پزشکی مواجه شدیم و بسیاری از حرفهایی که گفته شده به حق بوده و درخواست های به حق اعضاء نباید سبب شود که مردم و نظام پزشکی دچار آسیب شوند.

**جامعه پزشکی علیرغم شایستگی ها مورد هجمه قرار گرفته است

دکتر سعید شاه قاسمی عضو هیات رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی نیز با اشاره به این که جامعه پزشکی با همه اقشار جامعه در ارتباط است؛ خاطرنشان کرد: اگر از فضا سازی رسانه ای معاندین عبور کنیم برخی اعتراضات و مطالبات مردم به حق است و جامعه پزشکی نیز علیرغم شایستگی ها مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این سال ها جامعه پزشکی به عنوان یک گروه مرجع مورد هجمه قرار گرفته است و جوان پزشکان ما از نظر معیشتی دچار مشکل شده اند و مطالبات و خواسته ها با گفت وگو قابل حل و فصل است لذا گفت و گوی نظام با مردم باید از طریق حلقه های واسط که همان نظام های صنفی هستند ؛ انجام شود و با کمک افراد فرهیخته از این شرایط عبور کنیم.

سید مجید میر احمدی معاون امنیتی و انتظامی و دبیر شورای امنیت کشور ضمن تشکر از جامعه پزشکی به ارائه گزارشی از اهم فعالیت های وزارت کشور و مسئولان و مقامات امنیتی طی یکماه گذشته پرداخت و گفت: سختی ها و دشواری هایی در بخش های کاری مختلف برای حفظ امنیت وجود دارد و ان شاء الله این جلسه سرآغاز گفت و گو و دارای نتایج مثبت برای جامعه پزشکی باشد.

وی با اشاره به مصداق هایی از اتفاقات اخیر خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی به عنوان یک گروه مرجع اجتماعی نقش مهمی در آگاه سازی عمومی و اقناع مردم دارد. همواره سلامت و امنیت در کنار هم مطرح شده و جامعه پزشکی نیز در این زمینه باید نقش ارزنده خود را ایفا کند.

گفتنی است در پایان این جلسه به حفظ حرمت جامعه پزشکی ، دلجویی از شاغلین حرف پزشکی ، حفظ محرمانگی اسرار بیماران ، پیشگیری از استفاده نادرست از نمادهای پزشکی ، حفظ و تبیین مرز اغتشاش و اعتراض به عنوان وظیفه حاکمیت و تضمین امنیت فضای اعتراض ، افزایش همبستگی، درخواست مطالبات همراه با مهربانی و عطوفت و آزادی همکاران بازداشت شده و همچنین پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی و ایجاد بحران در فعالیت جامعه پزشکی تاکید شد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.