جمعه، 31 فروردین 1403

نواقص موجود در طرح دارویار داروخانه های بخش خصوصی را به سمت ورشکستگی سوق می دهد

نواقص موجود در طرح دارویار داروخانه های بخش خصوصی را به سمت ورشکستگی سوق می دهد
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که ساختارهای لازم برای اجرایی شدن طرح دارویار به درستی فراهم  نشده است؛ گفت: به نظر می رسد اجرای این طرح، داروخانه های ضعیف تر و در حاشیه ، داروخانه های مناطق محروم و شهرستان ها و داروخانه های بخش خصوصی را به سمت ورشکستگی سوق می دهد.

دکتر محمود فاضل در گفت وگو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که اجرای طرح دارویار از تیرماه 1401بر بعضی موضوعات اساسی اشاره داشت اما در عمل موجب بروز  اتفاقاتی شده که قابل پیش بینی بود؛ اظهار کرد:دراین طرح یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و ازطریق بیمه ها به مصرف کننده نهایی اختصاص می یابد که این اقدام در راستای سیاست های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه ای صورت می گیرد.

وی در خصوص مزیت های اجرای طرح دارویار گفت: مزیت های اجرای این طرح شامل توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران ، بهره مندی همه دهک ها از یارانه ، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران و اصلاح الگوی مصرف و مواردی از این قبیل است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که 6 هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه 1401تصویب شد؛ افزود:  این طرح گرچه با اهدافی مد نظری که به سمت جلو حرکت می کند طرح خوبی است اما درنهایت برخی ایرادات واقعی که بر آن وارد است این طرح را با خطرات متعددی مواجه کرده است.

فاضل به همراهی بی نظیر و همیشگی داروخانه ها با طرح دارویار اشاره کرد و ادامه داد: همواره در تمامی طرح ها داروخانه ها در صف اول اجبار بوده و کاملا همراهی می کنند؛ ضمن این که نقدهای لازم را نیز اطلاع رسانی می کنند. درطرح دارویار نیز همراهی همیشگی داروخانه ها را داشتیم و علیرغم فشارهای مضاعف مالی، پرسنلی و رویارویی با بیماران و گذاشتن وقت عمده ای از خود در این رابطه، معتقدیم بیماران به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری را متحمل شوند اما اجرای این طرح نیاز به ملزوماتی دارد.

 رئیس نظام پزشکی سبزوار با اشاره به ساختار وسیع و کامل یعنی سازمان های بیمه گر ، سازمان غذا و دارو، معاونت های وزارت بهداشت ، سازمان برنامه و بودجه، پشتیبانی مجلس و سایر مواردی که در گفتارها و جلسات اتفاق افتاده است؛ تصریح کرد: در این میان صرفا ساختار اصلی که زحمت آن بر دوش داروخانه است؛ عملیاتی شده و بُعد دوم این ملزومات تامین اعتبارات مالی است که بزرگترین تامین کننده مالی این طرح سازمان تامین اجتماعی است .

وی اضافه کرد: گران شدن داروها و نیز تحت پوشش درآمدن اقلامی که تاکنون فاقد بیمه بوده بار مالی مضاعفی را جهت خرید دارو به داروخانه ها وارد نموده است و در عوض مارژین دارو یعنی فاصله بین سود خرید و فروش دارو پایین آمده است.

فاضل اذعان کرد: انباشته شدن بارهای مالی داروخانه ها را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و سازمان های بیمه گر و در راس آن ها سازمان تامین اجتماعی هنوز نتوانسته پا به پای این بدهی ها خود را همراه کند و قریب دوماه است که مطالبات سنگین داروخانه ها در طرح دارویار پرداخت نشده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که طرح دارویار به بهانه کاهش پرداخت از جیب مردم سبب کاهش درآمد داروخانه ها شده است؛ تصریح کرد: به نظر می آید این طرح  داروخانه های ضعیف تر و در حاشیه ؛ داروخانه های شهرستان ها و مناطق محروم را به سمت بسته شدن و ورشکستگی سوق می دهد و یا به سمت داروخانه های زنجیره ای می کشاند.

وی ادامه داد: داروخانه ها مجبور هستند وجه بیشتری را برای خرید دارو در نظر بگیرند و همه اینها در سازمان های بیمه گر دپو می شود و این موارد بلاهایی است که بر سرداروخانه ها به عنوان آخرین زنجیره درمان و کسانی که بطور مستقیم با بیمار روبرو می شوند؛ اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: این هشدار وجود دارد که بخش خصوصی در اثر اجرای طرح دارویار به نابودی کشانده شود و به سمت داروخانه های زنجیره ای حرکت کرده که روش دیگری از انقیاد و فروپاشی نظام دارو و سرگشتگی مردم را به دنبال دارد.

رئیس نظام پزشکی سبزوار یادآور شد: در جلسه دو ماه پیش کمیته داروی کمیسیون بهداشت و  درمان مجلس که با حضور همه ذینفعان تشکیل شد ، برای پایش و نظارت پیشرفت این طرح مقرر شد تا یک کمیته متشکل از سازمان غذا و دارو، نمایندگان مجلس، سازمان نظام پزشکی ، انجمن داروسازان ، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان سازمان های بیمه گر تشکیل شود که هنوز به طور عملی این کمیته شکل نگرفته است و به پاسخی نرسیده ایم . بر مجلس و دولت است که در استحکام پایه های سلامت بکوشند و ستون اصلی آن را در طرح دارویار تقویت کنند.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.