جمعه، 31 فروردین 1403

مکانیسم و نحوه پرداخت ها در طرح دارویار چگونه خواهد بود؟

مکانیسم و نحوه پرداخت ها در طرح دارویار چگونه خواهد بود؟
عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که در ابلاغ و اجرای طرح دارویار از نظرات کارشناسان حوزه دارویی(سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان) استفاده نشده است؛ گفت: نگرانی همکاران داروساز از مکانیسم و نحوه پرداخت ها در طرح دارویار است که اگر منابع کافی نبوده و پرداخت ها به طور مستمر نباشد؛ در زنجیره تامین و توزیع دارو با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

دکتر یدالله سهرابی در گفت وگو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که چند ماه برنامه ریزی لازم است تا یک دارو به دست مصرف کننده برسد؛ اظهار کرد: اگر در طرح دارویار پرداخت ها به طور مستمر نبوده و منابع کافی نباشد؛ برنامه ریزی حوزه دارویی بسیار سخت خواهد و زنجیره تامین و توزیع دارو با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

وی افزود: از ظرفیت های کارشناسی حوزه دارویی در ابلاغ و اجرای طرح دارویار استفاده نشد تا با یک دید کارشناسی مشکلات این طرح مورد بحث و بررسی قرار  گیرد.

وی با بیان این که طرح دارویار یک کار استراتژیک و حیاتی بوده و همه خانواده ها به نحوی در خصوص تهیه و در دسترس بودن دارو نگرانی هایی دارند؛ ادامه داد:برای این که یک نظام سلامت فاخر، با ثبات وپایدار داشته باشیم باید همه نقش آفرینان در کنار هم کمک کرده تا بتوانیم دغدغه مردم را کم کنیم.

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: 366 قلم داروی بیماری های مزمن دراین طرح پوشش بیمه ای یافته است و مبارزه با قاچاق معکوس ، اصلاح الگوی مصرف، کاهش تقاضای القایی، کنترل ارز و فسادهای موجود و بطور کلی جراحی حوزه اقتصادی دارو و مردمی سازی یارانه ها از جمله مزایای مربوط به طرح دارویار است.

وی در بیان نگرانی های جامعه داروسازی از اجرای طرح دارویار گفت: باید نتایج این طرح در رضایت مردم مشهود بوده و از نظر تامین بودجه پایدار و مستمر معضلی وجود نداشته باشد زیرا سازمان های بیمه گر سهم خود را به دو بخش سهم سازمان و سهم یارانه ای تقسیم بندی نموده و میزان تعهدات خود را افزایش نداده اند که این امر برای همکاران داروساز نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

 سهرابی با اشاره به این که حدود 1000 قلم دارو افزایش قیمت داشته و سهم سازمان های بیمه گر از 70 درصد به 90 درصد در برخی اقلام دارویی تغییر یافته است؛ خاطرنشان کرد: اگر سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم را به بیمه ها نداده و سهم ارزی پرداخت نشود؛ کل زنجیره تامین و توزیع دارو با مشکل مواجه خواهد شد .

وی اضافه کرد: طرح دارویار بر محور سرمایه بخش خصوصی گردش دارد و بار مضاعفی را بر دوش داروخانه ها به عنوان ویترین نظام سلامت می گذارد. با توجه به این که هزینه های تکلیفی زیادی به داروخانه ها از جمله افزایش حقوق و دستمزد، مالیات ها و افزایش هزینه حامل های انرژی و ... تحمیل شده است؛ گردش نقدینگی شرکت های تولید و پخش و داروخانه ها با مشکل روبرو شده است و عدم تامین به موقع منابع و پرداخت های مستمر زنجیره تامین و توزیع دارو را وارد سیکل معیوب می کند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.