جمعه، 10 فروردین 1403

محاسبه و پرداخت قیمت تمام شده خدمات درصد زیادی از درمان های القایی را حذف می کند

محاسبه و پرداخت قیمت تمام شده خدمات درصد زیادی از درمان های القایی را حذف می کند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که واقعی کردن و محاسبه قیمت تمام شده خدمات در حوزه سلامت صد در صد به نفع اقتصاد سلامت است ؛ گفت: سازمان های بیمه گر باید تقویت شده تا بتوانند قیمت تمام شده خدمات را محاسبه و پرداخت کنند که این امر بطور حتم درصد زیادی از درمان های القایی را حذف خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی، دکتر  محمد رئیس زاده در آیین بزرگداشت روز پزشک و داروساز سازمان تامین اجتماعی ، ضمن تشکر از زحمات پزشکان و داروسازان و همه کادر سلامت در راه ارائه خدمت به مردم بویژه در دو سال و اندیِ دوران سخت و مشقت بار کرونا اظهار کرد: همه اعضای جامعه پزشکی و مراکز درمانی بخصوص مراکز متعلق به سازمان تامین اجتماعی سنگ تمام گذاشته و به لطف خدا در این عرصه دشوار و جهاد مقدس پا پس نکشیدند.

وی ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای مدافع سلامت افزود: یاد همکارانی که در بین ما نیستند را گرامی می داریم و به روح پرفتوحشان سلام و صلوات می فرستیم و برای خانوده های عزیزشان آرزوی صبر و اجر جزیل داریم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که حوزه سلامت در نظام مقدس جمهوری اسلامی به برکت درک و فهم درست مسئولین نظام و حمایت های حضرت امام (ره ) و مقام معظم رهبری پیشرفت های چشمگیری در طی این 43 سال داشته است؛ ادامه داد:پیشرفت های ما در عرصه بهداشت و درمان عادی نبوده بلکه چشمگیر و معجزه گونه بوده است؛ هم در حوزه کسب علم و دانش و هم پرورش نیروهای تخصصی و فوق تخصصی، به طوری که به جرات می توان ادعا کرد که در این دو حوزه  به خودکفایی مطلق رسیدیم.

رئیس زاده اظهار کرد: در هیچ رشته ای نیاز به اعزام نیرو به خارج از کشور و یا آموزش نداریم و برای هیچ درمانی حتی پیچیده ترین درمان های جراحی و غیر جراحی هم نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم که این یک دستاورد بسیار بزرگ است .در حالی که طی همین سه دهه قبل برای خیلی از عمل ها و کارهای ساده خاطرات برخی از سیاسیون موجود است که فلان وزیر برای درمان چشم به لندن رفته است یا مواردی از این قبیل.

وی اضافه کرد: در سال های قبل از انقلاب نزدیک به 4500 پزشک خارجی در کشور ما فعالیت می کردند و اکنون به جایی رسیدیم که وضعیت افتخار آمیز وجود دارد و این امر قابل انتظار بود.

وی اذعان کرد : وقتی به داشتن ابن سیناها و زکریای رازی ها افتخار می کنیم و از قرن12 تا اواسط قرن 17 و در دوره رنسانس کتاب قانون بوعلی سینا مرجع بلا فصل تمام محصلین طب در اروپا بود؛ قطعا بهت و حیرت آن ها از این کتاب چندین برابر بهت و حیرتی است که ما از کتاب های غربی ها داریم .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد : وقتی ما گذشته پرافتخار داشتیم حتما می توانیم آن وضعیت را تکرار کنیم؛ چون مشاهیر سند دانایی و توانایی و تجربه تکرار شونده ملت ها هستند. حضرت امام خمینی (ره) درکتاب مصباح الهدایه در شرح حال بوعلی سینا می فرماید" در حدت ذهن و کیفیت قریحه مانند نابغه کبری و اعجوبه عظمی شیخ الرئیس وجود ندارد" و قطعا می توانیم ادعا کنیم که بنیان گذار طب نوین بوعلی سینا و مکتب سینوی و قانون بوعلی سیناست.

وی با بیان این که طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید مرجعیت علمی کسب کنیم؛ گفت: آن دوران طلایی درحوزه طب برای ما قابل تکرار است؛ وضعیتی که اکنون داریم نوید آن روزها را می دهد به جایی برسیم که مرجع و منبع علم طب در دنیا باشیم اما این امر نیاز به کار و زحمت و مجاهدت علمی  و صد البته نیاز به تدابیر و درک درست مسئولین دارد .

وی افزود: درک صحیح مسئولین از حوزه سلامت و اهمیت آن نگران کننده است و حضرت آقا در بیانی در مورد جامعه پزشکی فرمودند که ما این سرمایه های عظیم را در یکی از اساسی ترین و حیاتی ترین جنبه های زندگی بشر در اختیار داریم و باید به آن افتخار کرده و مردم قدر این نعمت را بدانند.در برخی جاها مسئولین اجرایی این درک و شناخت و قدردانی را ندارند که این امر ممکن است ما را با چالش هایی مواجه کند.

 رئیس زاده ادامه داد: این سرمایه عظیم که کار را به این جا رسانده در اختیار ما است و یک مسئول فهیم می تواند قدر این مجموعه را بداند و از این سرمایه استفاده بهینه کند و یک مسئولی هم ممکن است درک نکند این سرمایه عظیم است و به بهانه تعارض منافع، تافته جدا بافته و وضعیت مالی و ... این جامعه را سرکوب کند .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که از این سرمایه عظیم می توان برای توریسم درمانی ، تکنولوژی آموزشی و ... استفاده کرد؛ گفت: از این سرمایه عظیم که ماحصل انقلاب است برای جاهایی از کشور که آورده و ارزش افزوده دارد استفاده کرده و آنها را تقویت و تکریم کنید.به شکل علمی به مشکلات معیشتی آن ها رسیدگی شود آن طور که حقشان است و قانون گفته نه زیاد از حد ؛و یک مسئولی این مسائل را درک نمی کند و حقیقتا احساس نگرانی می کنیم.

وی ادامه داد: انشالله با درایتی که در مجموعه تامین اجتماعی وجود دارد قدر این 6500 پزشک عمومی و متخصصی که در این مجموعه خدمت می کنند و نزدیک به 700 نفر داروساز و 700 نفر دندانپزشک و سایر همکاران پروانه دار و مامایی و ... را بدانیم و نگاه ویژه به همکارانمان در مجموعه تامین اجتماعی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که سازمان تامین اجتماعی باید با نگاه بلند به آینده که از این سرمایه های عظیم چه استفاده هایی می توان نمود به سمت واقعی کردن قیمت خدمات درمانی و تعرفه ها حرکت کند ؛ اذعان کرد:واقعی کردن و محاسبه قیمت تمام شده خدمات در حوزه سلامت صد در صد به نفع اقتصاد سلامت است.هر قدر تعرفه ها را فریز کنیم به بهانه های مختلف که بزرگترین آن عدم تامین کافی سازمان های بیمه گر از سوی دولت است یعنی دولت سهم سلامت را آن طور که باید نمی دهد و سهم ما از GDPدر سال های اخیر کاهش پیدا کرده است .

رئیس زاده تاکید کرد: سازمان های بیمه گر باید تقویت شوند و بتوانند قیمت تمام شده خدمات را محاسبه و پرداخت کنند که این امر حتما درصد زیادی از درمان های القایی را حذف خواهد کرد.ضرر و ضربه ای که از درمان های القایی می خوریم و هزینه هایی که از آن جا متحمل می شویم به مراتب بیشتر از آن است که قیمت تمام شده خدمات را پرداخت کنیم.

وی اظهار کرد: باید به سمتی برویم که سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمانهای بیمه گر با یک کار علمی به گروههای بی طرف بگویند قیمت تمام شده خدمات را محاسبه کنند و طبق مفاد قانون که باید پرداخت ها به موقع باشد آن را اعلام و پرداخت کنند.اکنون گرانترین عمل قلب باز در کشور ما در گرانترین مرکز خصوصی نزدیک 100 میلیون تومان است .پایین ترین قیمت درمنطقه نزدیک به 400 میلیون تومان است و متوسط در منطقه 40 هزار دلار است یعنی یک میلیارد و دویست هزار تومان با این اوصاف وقتی به دلایل متعدد جراح تمایل ندارد وارد رشته جراحی قلب شود و متقاضی خالی می شود و لیست انتظار جراحی قلب اطفال یکساله است حتما در آینده برای جمعیت سالمند به تعداد کافی جراح قلب در اختیار نداریم و این واقعیتی است که حتما رخ می دهد .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: باید کمیسیون های اعزام به خارج تشکیل داده و تسهیلات ارزی در اختیار مردم قرار دهیم و حاکمیت نمی تواند نسبت به این مسئله بی تفاوت باشد و یا برعکس پزشک بی کیفیت وارد کنیم و 10 برابر آن چه که به پزشکان خود نمی دهیم به آن ها بدهیم تا مردم را مداوا کنند از حالا کاری کنیم که این رشته ها زنده شوند.

وی تاکید کرد : به شدت نگران آینده سلامت کشور و آینده جایگاه پزشکی ایران هستیم و وضعیت رو به رشد نباید دچار افول شود .افزایش بی رویه ظرفیت بدون توجه به استانداردهای علمی و آموزشی این مشکل را حل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون به تعداد زیاد پزشکان عمومی داریم که وارد رشته های تخصصی نمی شوند؛ حالا در هر شهر و روستا دانشکده پزشکی ایجاد کرده و ظرفیت را 10 برابر کنیم، تضمینی وجود ندارد با این شرایط افراد وارد این رشته ها شوند و زیرساخت ها مشکل دارد که باید حل شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که مسئولین و سازمان تامین اجتماعی که نقش اساسی در حوزه درمان و بیمه دارد باید بطور جدی به این مطالب توجه کرده و این روند رو به رشد را ادامه دهیم ؛ گفت: باید بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم به شرطی که جامعه پزشکی با نشاط، سالم ، شاداب و آماده به خدمت داشته باشیم. هر قدر لشکر مدافع سلامت سرزنده تر و امیدوار تر باشند، ارائه خدمت به مردم باکیفیت تر خواهد بود اما با لشکر مدافع سلامت تخریب شونده و ناامید که نمی توان سلامت مردم را تامین کرد.

 رئیس زاده گفت : برخی انتظار دارند سلامت مردم ایده آل باشد اما جامعه پزشکی را مرتبا می کوبند و این همخوانی ندارد. اگر از جامعه پزشکی دفاع می کنیم که باید هم این کار را انجام دهیم از منظر نگرانی برای سلامت مردم است .جامعه پزشکی خدوم و زحمت کش است و با حداقل ها خدمت ارائه می دهند و درصدی هم تخلف داریم که در همه صنوف وجود دارد که باید برخورد کنیم .

وی یادآور شد: بخاطر تخلف عده ای اندک که نباید کلیت جامعه پزشکی را سرکوب کنیم .قدر آن ها را باید بدانیم ودستشان را ببوسیم و دعا کنیم خداوند توفیق خدمت به مردم را بیش از پیش به ما عنایت کند.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.