جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز پزشک و داروساز و در جمع پزشکان برجسته کشور؛

وجود اشکالات و چالش‌هایی در سطوح مختلف حوزه سلامت/ غلط بودن افزایش دولتی‌سازی در حوزه خدمات سلامت

وجود اشکالات و چالش‌هایی در سطوح مختلف حوزه سلامت/ غلط بودن  افزایش دولتی‌سازی در حوزه خدمات سلامت
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حکمرانیِ نظام سلامت، اشکالاتی وجود دارد، گفت: با وجود هزینه‌های مضاعف و درد و رنجی که مردم می‌کشند اشکالات و چالش‌هایی در سطوح مختلف وجود دارد و درحالی دولتی‌سازی در حوزه خدمات سلامت هر روز بیشتر می‌شود که براساس منطق اقتصادی، انقلابی، مدیریتی و باورهای دینی و نظام تحولی، این روند کاملا غلط است و ما هرچقدر جلو می‌رویم باید حوزه های مختلف را مردمی‌سازی کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، امروز (سه‌شنبه، اول شهریورماه) در مراسم بزرگداشت روز پزشک و داروساز که در محل سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد با عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای جامعه پزشکی، گفت: حضور در جمع شما بزرگان و خدمتگزاران توفیق است، شما در روزهای سخت و در زمانی که افراد، نیازمند محبت، درمان و خدمت هستند حتی بیشتر از خانواده‌هایشان در کنار آن‌ها هستید، هر زمان که فرصت می‌شود در جمع جامعه پزشکان حضور پیدا کنم، نمی‌توانم از رشادت‌ها و زحمات دوران دفاع مقدس این قشر نگویم. شاید افرادی در جمع امروز، آن روزها را درک نکنند اما به عنوان یک رزمنده لحظات سخت، آن زمانی نبود که مجروح یا زخمی می‌شدیم، بلکه آن زمانی بود که با عشق اسلحه برمی‌داشتیم و شجاعانه به سمت دشمن حرکت می‌کردیم.

وی با اشاره به خاطرات دوران دفاع مقدس ادامه داد: بدون شک یکی از نگرانی‌های ما مربوط به مجروحیت و آسیب‌دیدگی بود چرا که اگر نیروها از سرشب مجروح می‌شدند امکان تخلیه نبود و رسیدگی‌های اولیه ممکن نمی‌شد، حتی در ابتدای جنگ رسیدگی‌های اساسی، روزها زمان می‌برد و درمان طولانی می‌شد اما معرفت و شجاعت جامعه پزشکی کمک کننده بود و این موضوع هرگز فراموش نمی‌شود و با عشق پزشکان، این دغدغه از ذهن رزمنده‌ها حذف شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تیم پزشکی و بهیاران همواره همراه رزمندگان حرکت می‌کردند و در اولین خاک ریز، اورژانس با پزشک مستقر می‌شد و مهم‌ترین جراحی‌ها انجام می‌شد، ما قدرشناس این محبت‌های پزشکان چه در دوران جنگ و چه در دوران کرونا هستیم.

دکتر قالیباف با بیان اینکه فرق مرد و نامرد در زمان نواخته شدن شیپور جنگ مشخص می‌شود، گفت: به عنوان یک رزمنده خدمات پزشکان در دوران کرونا و دفاع مقدس در ذهن ما مانده است.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با بیان اینکه 3 چالش در کشور وجود دارد که باید به آن توجه کنیم، ادامه داد: چالش‌های کنونی کشور آب، جمعیت و اقتصاد است. در موضوع جمعیت بحث سلامت خود را نشان می‌دهد و نقش خود را در ابعاد مختلف نمایان می‌کند که باید مورد توجه جدی و اولویت قرار گیرد.

وی بیان کرد: هرم جمعیت، مهاجرت، طول عمر و سایر مباحث اجتماعی از سلامت تاثیر می‌پذیرد، در واقع موضوع سلامت از فراگیرترین موضوعاتی است که کمتر کسی پیدا می‌شود، درگیر و دغدغه‌مند آن نباشد.

دکتر قالیباف با بیان اینکه سلامت نقش کلیدی در فرهنگ، محیط زیست، امنیت و دفاع دارد، مطرح کرد: در نگاه کلی از جهت ظرفیت و توان در حوزه اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداریم، چالش‌هایی هم در مسائل فرهنگی و اجتماعی  وجود دارد، اما در 2 حوزه نه تنها درون زا است و توان رقابت در سطح منطقه و جهان را داریم که این ظرفیت در حوزه دفاعی و مسائل سلامت است که نشان دادیم دارای چنین توانی هستیم.

وی با بیان اینکه چالش ما در این حوزه که البته فقط خاص سلامت نیست، نوع حکمرانی است، گفت: نگاه مدیریتی و حکمرانی از جمله چالش‌های ما محسوب می‌شود، در حوزه اقتصاد اگر به بحث پول توجه کنیم می‌بینیم که نظام حکمرانی بر ریال، در کشور اشکالاتی دارد که تبعاتی را به دنبال می‌آورد.

وی تأکید کرد: همینطور به دلیل نوع حکمرانی، در حوزه بهداشت و پزشکی نتوانستیم آن طور که باید و شاید از ظرفیت‌های شناخته شده استفاده کنیم و در واقع در حوزه حکمرانی مستضعف هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح مستضعف بودن در حوزه حکمرانی بیان کرد: این به آن معناست که نمی‌توانیم از ظرفیت‌های بالقوه استفاده و آن‌ها را بالفعل کنیم؛ در واقع حکمرانی، مدیریت خوب و تصمیم درست در نظام حکمرانی قابل قبول، آن است که این استضعاف را از بین برده و ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کند.

وی تاکید کرد: موضوعی که مرتب در نظام حکمرانی به آن اشاره می‌کنیم و باید برای آن تدبیر کرد این است که حرکت‌های درمان‌محور را به سمت پیشگیری برد که به معنای اولویت دادن  بهداشت بر درمان است.

دکتر قالیباف با اشاره به دوران خدمتش در شهرداری تهران، عنوان کرد: شهر تهران در قیاس با سایر مناطق در حوزه درمان و بیمارستان پیشرفت کرده است اما در حوزه بهداشت، از دورترین نقاط کشور، شهرستان و روستاهای 2 هزار نفره از شاخص بهداشتی کمتری برخوردار بوده و ضعیف‌تر است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در حکمرانیِ نظام سلامت، اشکالاتی وجود دارد، گفت: با وجود هزینه‌های مضاعف و درد و رنجی که مردم می‌کشند اشکالات و چالش‌هایی در سطوح مختلف وجود دارد که می‌دانم بخشی از این اشکالات به من که نماینده مردم و خدمتگزار آن‌ها در مجلس هستم هم برمی‌گردد که باید افق مسیر را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس تأکید کرد: دولتی‌سازی در حوزه خدمات سلامت هر روز بیشتر می‌شود، این در حالی است که در منطق اقتصادی، انقلابی، مدیریتی و باورهای دینی و نظام تحولی، این روند کاملا غلط است و ما هرچقدر جلو می‌رویم باید حوزه های مختلف را مردمی‌سازی کنیم.

وی در همین زمینه با بیان اینکه امروز در شرایط سخت اقتصادی بدون شک یکی از فرصت‌های بزرگ ما در حوزه پزشکی است تصریح کرد: در حوزه سلامت، بحث توریسم‌درمانی ظرفیت عظیمی در حوزه‌های ارتقاء آموزشی، پیشرفت، درآمد اقتصادی و تجهیزات پزشکی دارد که اثرگذار است و به صورت مضاعف در حوزه آموزشی و فرهنگی پرفایده بوده اما از توجه و استفاده موثر از آن غفلت و کوتاهی می‌کنیم و تاسف آن وقتی بیشتر می‌شود که شاهد مهاجرت جامعه پزشکی و پرستاری هستیم.

دکتر قالیباف گفت: از زمانی که توفق خدمت در نیروی انتظامی و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داشتم، متوجه مشکلات در سازمان غذا و دارو بوده‌ام که اکنون فرصت باز کردن این اشکالات نیست اما باید گفت این مباحث در حوزه مدیریت تضاد منافع است که در هر جامعه‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه در جامعه پزشکی موضوع مدیریت تعارض منافع به صورت اندک وجود دارد، اظهار داشت: افکار عمومی سوال می‌کنند که چند درصد از هزینه‌های درمان به بخش نیروی انسانی تعلق می‌گیرد، باید گفت در بی‌رحمانه‌ترین حالت سهم نیروی انسانی از هزینه‌های درمان تک رقمی و 5 تا 6 درصد است و باقی آن سهم بخش‌های دیگر می‌شود. بنده از جامعه پزشکی دفاع می‌کنم اما بخش‌های دیگر در حوزه تجهیزات، امکانات و سهم هتلینگ است و چالش‌های اقتصادی وجود دارد که ربطی به جامعه پزشکی ندارد.

وی اضافه کرد:  در حال حاضر باید به بحث گرانیگاه سلامت و رابطه آن با بیمه‌ها توجه کنیم چرا که بحث مهمی است.
دکتر قالیباف با بیان اینکه نیازمند حکمرانی درست در بهداشت هستیم و نباید درنگ کنیم، اظهار داشت:  در حکمرانی پزشکی و بهداشت و درمان به رفع اشکالات و آسیب ها توجه  توجه نکرده‌ایم که لازم است در این مسائل بیمه‌ها را نیز در عرصه سلامت مانند سایر عرصه‌ها پیش ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هر مجموعه‌ای بخواهد در نظام حکمرانی خود تحول ایجاد کند و کارآمد شود نیازمند سه عنصر شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی است، باید این سه عنصر را ترکیب و اجرا کرد تا به کارآمدی برسد.

وی افزود: در حوزه خدمات بهداشتی هنوز دولتی اقدام می‌کنیم در حالی که باید اجازه دهیم مردم با منطق درست خود کار را انجام دهند و ما نقش نظارتی، کمکی و تنظیم‌گری را برعهده داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه در بخش پایانی سخنان خود در جمع پزشکان برجسته کشور، گفت: تنظیم‌گری مدیریتی بدون تنظیم‌گری در عرصه هوشمندسازی و شفاف‌سازی امکان‌پذیر نیست و باید بدانیم که مدیریت‌های نسل اول، دوم و دولتی پاسخگو نیست و حتماً نیازمند مدیریت نسل سومی سایبرنتیکی برای حل مشکلات و خارج شدن از چالش‌ها هستیم./

خبرگزاری ملت

انتهای پیام/

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.