جمعه، 10 فروردین 1403

مشروح مذاکرات و مصوبات هجدمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی اعلام شد

مشروح مذاکرات و مصوبات هجدمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی اعلام شد
دبیر شورای عالی نظام پزشکی در خصوص اهم مطالب و مصوبات جلسه مجازی روز دوشنبه 24 مردادماه و هجدهمین جلسه شورای عالی روز پنج شنبه 27 مردادماه 1401 توضیحاتی ارائه نمود.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی دکتر داریوش طاهر خانی در این زمینه بیان کرد: در ابتد گزارش ریاست شورای عالی در خصوص مطالب عنوان شده در دیدار با وزیرمحترم بهداشت ارائه شد که شامل مطالب ذیل است:

الف- عدم شرکت نماینده وزیر در جلسات شورای عالی که منجر به تغییر نماینده وزیر در شورای عالی گردید و معاون درمان ایشان به جایگزینی معرفی شدند.

ب - تسریع در از سر گیری فعالیت کمیسیون‌ ملی صلاحیت حرفه‌ای که قریب به یکسال مسکوت مانده و ابلاغ مصوبات قبلی آن.

ت - استفاده از ظرفیت کارشناسی سازمان در حل مشکلات حوزه سلامت و همچنین در تدوین برنامه هفتم توسعه با تشکیل کارگره‌های مشترک با  آن وزارتخانه.

ث - ایجاد تسهیلات و امکانات برای نیروهای طرحی جهت ماندگاری پزشکان و نیروهای تخصصی در مناطق محروم

ج - مهاجرت نخبگان و جامعه پزشکی به عنوان سرمایه‌های کشور که با صرف هزینه‌های هنگفت به ثمر رسیده اند ، به کشورهای همسایه که نتایج نامطلوبی را در سال‌های آینده برای کشور در برخواهد داشت.

چ - صدور مجوز برای پزشکان جراح دارای پروانه مطب غیر مشروط در شهرستان‌های کوچک و کم برخوردار به منظور اشتغال در مراکز درمانی شهرهای برخوردار با هدف بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات این مراکز.

ح - تفویض اختیار صدور پروانه داروخانه‌ها به سازمان با توجه به تجربیات ارزشمند سازمان

خ.تفویض اختیار نظارت بر فعالیت مداخله‌گران غیر مجاز در امور پزشکی

د.دعوت از جناب آقای دکتر عین‌اللهی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت شرکت در جلسه شورای عالی سازمان

۲ گزارش ریاست شورایعالی در خصوص صندوق تعاون و رفاه شامل :

الف.تشکیل سه جلسه با هیأت مدیره، مدیر عامل قبلی و مدیر عامل فعلی صندوق تعاون و رفاه

ب‌.تشکیل کمیته 9 نفره و سپس 3 نفره محقق، متشکل از نماینده هیأت رئیسه مجمع عمومی صندوق، نماینده بازرسین و نماینده امور حقوقی سازمان

ت‌.درخواست مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه مبنی بر تعویق 45 روزه  مجمع عمومی صندوق تعاون ورفاه علی رغم آنکه مقرر گردیده بود در تاریخ 28/05/1401 تشکیل گردد.

ث‌.تسریع در ارائه گزارش حسابرسان وگزارش کمیته محقق و نهایی نمودن تصمیمات مربوط به صندوق 

ج‌.معرفی کاندیداهای اعضای هیأت مدیره جدید صندوق توسط ریاست کل تا نیمه مهرماه تا با داشتن فرصت کافی اعضای مجمع عمومی رزومه کاندیداها را به منظور تصمیم‌گیری بررسی نمایند.

 

۳ گزارش جناب آقای دکتر روح‌الامینی عضو ناظر مجلس در شورای عالی سازمان درخصوص مسائل مطرح شده در دیدارشان با ریاست محترم جمهور ارائه شامل:

الف‌.موضوع رابطه دولت و مجلس و رابطه کمیسیون بهداشت و درمان با جامعه پزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

ب‌.وضعیت طرح دارویار، تاریخچه و الزامات آن در تأمین منابع

ت‌.وضعیت منابع دارو، تجهیزات پزشکی، ملزومات و مواد اولیه و لزوم اقدام ویژه در این خصوص جهت جلوگیری از فاصله گرفتن از فن‌آوری‌های روز و الزامات جدید

ث‌.توجه به دستاوردهای نظام سلامت در همه دولت‌ها به عنوان تبلیغ فعالیت‌های دولت  و در مقابل وضعیت نامطلوب فعلی نظام حکمرانی بهداشت و درمان و پیشنهاد به روز آوری ارزیابی درونی از کابینه و استفاده از نظرات سایر دستگاه‌های نظارتی در این خصوص و انجام اقدام اصلاحی حتی به صورت الزام به بکارگیری نیروهای کارآمد در جبران کاستی‌های موجود

ج‌.ضرورت تقدیم لایحه جامعی در رابطه با نحوه اجرای سیاستهای کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 93 از سوی دولت به مجلس که میتوان گفت شاید بزرگترین کار این دولت باشد. که با این لایحه بسیاری از مسائل ما در بحثهای پزشک خانواده، بیمه ها، تولیت، تعرفه، IT، نسخه و پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، بهداشت، نیروی انسانی و آموزش و ... در بر گرفته و در زیر فصل آن گنجانده می¬شود و تکلیف این موارد را یک جا مشخص می¬کند.در سال 1393 مقام معظم رهبری در چهارده بند  سیاست‌های کلی را ابلاغ نمودند که در بقیه موارد ، دستگاه‌های ناظر آن را تبدیل به قانون نمودند و در حال حاضر با حجم قوانین منضبط و بهم پیوسته در خصوص آن سیاست مواجه هستیم ولی در بخش سلامت هنوز محقق نشده است.البته سازمان نظام پزشکی نیز باید در بحث‌های کارشناسی و تنظیم این لایحه و همچنین در بحث برنامه هفتم توسعه تمرکز نماید و  این جزو اقدامات ماندگار و اثرگذار خواهد بود.

چ.تاکید بر اقدام مثبت سازمان نظام پزشکی در تشکیل جلسه با موضوع بررسی موانع اجرایی سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و گلایه از عدم شرکت وزارت بهداشت در این جلسه و درخواست رسیدگی ریاست جمهوری به عدم مشارکت وزارت بهداشت در جلسات سازمان نظام پزشکی و تأکید بر وضعیت مطلوب سازمان نظام پزشکی در دوره جدید و همبستگی حداکثری سازمان با کمیسیون بهداشت، مرکز پژوهش‌ها و سایر مؤسسات درگیر در حوزه سلامت که فرصت بسیار خوبی را ایجاد نموده است.

ح.بحث شاخص‌های شهر تهران و اطراف آن از جمله شاخص سلامت و تفاوت‌های بسیار زیاد این شاخص در شهرستان‌های مختلف

دکتر طاهر خانی همچنین در خصوص نظرات مطرح شده توسط اعضای شورا به ترتیبی که مطالب را بیان نموده اند گفت:

۴ - عدم تمکین بیمه‌های تکمیلی بویژه بیمه آتیه سازان حافظ از تعرفه‌های ابلاغی و پیشنهاد قرارداد 25٪-20٪ پایین تر از تعرفه مصوب به مراکز درمانی و پزشکان ،که  نتیجه این اقدام موجب ایجاد مشکل برای مردم بخصوص بازنشستگان و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی که تحت پوشش بیمه تکمیلی آتیه سازان می باشند، گردیده است.

۵ -  اعتراض به نحوه برخورد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهت برگزاری مراسم روز ملی فیزیوتراپی در پی درخواست نماینده گروه پروانه‌دار شورای عالی علیرغم موافقت ریاست کل سازمان با برگزاری این مراسم.

۶ - موضوع نامه آقای دکتر فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت در خصوص عدم گذاشتن IUD توسط ماماها و انجام اقدامات پیشگیری توسط ماما با تجویز پزشک به استناد ماده 51 قانون جوانی جمعیت و مشکلاتی که با این اقدام برای جامعه مامایی ایجاد می‌شود مطرح شد و این مکاتبه را در تضاد با آیین‌نامه شرح وظایف مامایی ابلاغی از سوی وزیر دانستند و از عدم حمایت کافی از جامعه مامایی گلایه نمودند.

۷ - نتایج و پیامدهای منفی طرح  جذب فارغ‌التحصیلان رشته انسانی بدون کنکور در کاردانی مامایی مطرح گردید.

۸ – طرح موضوع قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار.

۹ - آیین‌نامه اجرایی پروانه مطب و ضوابط آن مربوط به سه دهه گذشته است که با توجه به شرایط جنگ تحمیلی و کمبود نیروی پزشک تنظیم گردیده است. در حال حاضر با توجه به تغییر شرایط و افزایش نیروهای تخصصی و پزشکی و فن‌آوری‌های مجازی ، باید رویکرد جدیدی در این زمینه به کار بست. لذا تدوین آیین نامه مربوطه که در دستورکار کمیسیون طرح ها ، لوایح و آیین نامه ها می باشد ، تسریع گردد.

۱۰ - با توجه به تکالیف قانونی مصرح در بندهای "د، ق، ر، س" ماده 3 و ماده 45 قانون تشکیل سازمان، نسبت به اخذ تفویض اختیار امر آموزش مداوم از وزارت بهداشت اقدام گردد. 

۱۱ - با توجه به مصوبه‌های قبلی شورا مبنی بر دعوت از معاونین در جلسات شورا ی عالی و ارائه گزارش فعالیت‌های آنان، پیشنهاد می‌شود از معاون آموزشی و پژوهشی جهت حضور در جلسه بعدی شورا دعوت به عمل آید.

۱۲ – بررسی ابعاد قانون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در زمان مناسب در دستور کار شورا قرار گیرد.

۱۳ – پیشنهاد تشکیل کمیته ای جهت کارشناسی بحث مشاغل سخت و زیان‌آور در  خصوص رشته‌های مختلف پزشکی و قرارگیری آنها به تناسب در دسته مشاغل سخت وزیان‌آور.

۱۴ - تهدیدات و هجمه‌ها به جامعه پزشکی زیاد است ولی متأسفانه سازمان زمانی درگیر آن می‌شود که زمان اقدام در خصوص آن در مجلس شورای اسلامی گذشته و قانون بدون حضور سازمان به تصویب رسیده است. بنابراین لازم است در تدوین برنامه هفتم توسعه سازمان اثرگذار باشد. لازم است مباحث حوزه سلامت در کمیسیون‌های شورای عالی مورد کارشناسی قرار گرفته وبرنامه ریزی لازم در جهت ایجاد روابط تنگاتنگ با مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان انجام شود ونتایج حاصل از اقدامات کارشناسی سازمان به ایشان منعکس گردد.

۱۵ -  طرح دارویار مضرات و محاسن خود را دارد ولی اگر این طرح برای آزمایشگاه نیز مشابه‌سازی شود اقدامی در جهت کمک به مردم خواهد بود.

۱۶ – علی رغم نسخه الکترونیک بیمه‌های تکمیلی در حال حاضر بیمار را جهت اخذ نسخه کاغذی روانه مطب پزشکان می‌نمایند که باید موضوع پیگیری شود.

۱۷ – علی رغم آنکه در ستاد پزشک خانواده مقرر شد که حقوق مراقبین سلامت را به طور جداگانه پرداخت نمایند و مصوبه آن نیز ابلاغ و بودجه آن نیز در نظر گرفته شده است ولی متأسفانه هنوز مراقبین سلامت بلاتکلیف بوده و به تبع آن پزشکان نیز دچار مشکلات مربوط به پرداخت حقوق این عزیزان هستند، که این موضوع در کمیسیون پزشک خانواده و نظام ارجاع در ماه‌های تیر و مرداد بررسی گردید و لازم است از سوی مقامات اجرایی سازمان مورد پیگیری قرار گیرد.

۱۸ -  حضور منفعل سازمان در سیاستگذاری‌ها و عدم مشارکت در تدوین  طرح‌ها و قوانین مرتبط با حوزه سلامت موجب نارضایتی اعضاء می‌ باشد.

۱۹ -  بایدمیزان  اثربخشی و نتایج تشکیل جلسات  فعالانه کمیسیون‌ها ، شورای عالی ومیزان اثربخشی اقدامات مجدانه و فعالانه ریاست کل سازمان مورد بررسی قرار گیرد تا با احصا بازخوردی از فعالیت‌های سازمان جهت اقدامات اصلاحی برای سه سال باقی مانده  اقدام گردد.

۲۰ -  لازم است معاونین سازمان بویژه معاون پارلمانی به شورا دعوت و گزارش عملکرد خود را ارائه و از آن دفاع نماید.  میزان تاثیر سازمان در تصویب قوانین و مقررات چالش برانگیز برای جامعه پزشکی نظیر افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها، تربیت نیروهای حد واسط و ... چه میزان بوده است؟علت مسکوت ماندن مصوبات شورای عالی درحوزه مجلس و وزارت بهداشت باید بررسی گردد.

۲۱ - درخواست تشکیل جلسه‌ای توسط هیات رئیسه شورای عالی و رئیس کل با نمایندگان دندانپزشکان با حضور جناب آقای دکتر روح‌الامینی.

۲۲ – تاکید بر رویه نادرست مکاتبه مشاوران رئیس کل با روسای سازمان نظام پزشکی شهرستان‌ها و تاکید بر تدوین  پروتکل و شیوه نامه ای در خصوص سطح بندی مکاتبات و سلسه مراتب اداری

۲۳ – علی رغم اقدامات کارشناسی معاون فنی سازمان در بحث مالیات داروخانه‌ها وصدور دستور جناب آقای دکتر منظور ، مالیات داروخانه‌ها برای سال1401-1400 با مشکل مواجه خواهد بود که لازم است مورد پیگیری بیشتر قرار گیرد وبا توجه به شفافیت عملیات داروخانه‌ها، ضرایب مالیاتی منطقی در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است در موضوع مالیات جامعه پزشکی و داروخانه‌ها پرداختن به  بحث هزینه‌های تحمیلی مرتبط با کرونا، می¬تواند در کاهش ضرایب مفید فایده باشد.

۲۴ – نارضایتی جامعه دندانپزشکی از ضرایب مالیاتی با توجه به افزایش هزینه‌های این رشته ، که لازم است این ضرایب کاهش یابد.

۲۵ – علی رغم معرفی نمایندگان شورای عالی جهت کمیته پیگیری تدوین برنامه هفتم توسعه کشور به معاونت پارلمانی سازمان ، بازخوردی از عملکرد این کارگروه ارائه نگردیده است.

۲۶ -  با وجود اینکه استفاده از نیروهای حد واسط بهداشتی در مناطق محروم مورد نیاز است ولی طرح تربیت نیروهای بهداشت کار درمانی دهان و دندان با وجود افزایش دانشجو در رشته دندانپزشکی فاجعه بار خواهد بود.

۲۷ -  عمده مشکلات خدمات دندانپزشکی مربوط به  تعرفه‌های غیرواقعی، عدم حمایت بیمه‌های تکمیلی و عدم اختصاص ارز ترجیحی است که مانع در دسترس قرار گرفتن این خدمات برای آحاد مردم می شود.

۲۸ - در بحث بازنگری قانون مجازات اسلامی لازم است بحث جایگزین حبس مورد پیگیری و بازنگری جدی قرار گیرد.

۲۹ - افزایش شکایت از زیرمیزی و دریافت‌های غیر متعارف جامعه پزشکی در سامانه معاونت درمان معضلی جدی است که لازم است ریشه‌یابی آن و برخورد با زیاده خواهان در دستور کار جدی سازمان قرار گیرد و چنانچه تعرفه نادرست خدمات سلامت موجب این امر است نسبت به ترمیم آن اقدام شده از امروز باید برای آن برنامه‌ریزی نمود.

۳۰ - برخورد متفاوت با عوارض کسب و پیشه در شهرهای مختلف و عدم وجود ضوابط و ارقام یکسان برای آن حتی در یک شهر، پیگیری‌های هر چه بیشتر امور حقوقی سازمان را می طلبد.

۳۱ -  آیین‌نامه مجمع عمومی هر چه سریع‌تر توسط کمیسیون طرح‌ها و لوایح و آیین‌نامه‌ها جمع‌بندی و به دبیرخانه شورا جهت طرح و تصویب در شورا تحویل شود. همچنین گزارش شورا، بازرسان، رئیس کل و معاونان جهت ارائه در مجمع عمومی سازمان تنظیم و تدوین گردد.

۳۲ - ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره آموزشی نظام پزشکی کشور ، نحوه برخورد عوامل اجرایی در جلسه افتتاحیه مناسب نبوده است و به نحوه برگزاری مراسم اهدا جوایز نیز ایراد وارد است.

۳۳ - نتیجه بررسی کمیسیون نظارت ماده ۱۵ درخصوص مکاتبات مربوط به آقای دکتر سید مویدعلویان ، آقای محمدرضا اسدی ، آقای دکتر محسن فرج پور و دادستان انتظامی اصفهان به استحضار اعضای شورای عالی رسید.

 

دبیر شورای عالی نظام پزشکی همچنین مصوبات هجدهمین جلسه شورای عالی را به شرح ذیل اعلام نمود:

مصوبه (1)

پیرو مصوبه شماره 5 هشتمین جلسه شورای عالی مورخ 28/11/1400 ، چنانچه هیات بدوی انتظامی عقیده بر تقصیر و یا قصور مشتکی عنه داشته باشد ، مکلف است حسب مورد میزان تاثیر آن را در صدمات وارده به بیمار و یا فوت وی مشخص نماید و از تعیین ارش و دیه خودداری و ارش و دیه توسط پزشکی قانونی تعیین گردد.

مصوبه (2)

درخصوص موضوع دادستان انتظامی اصفهان ، به کمیسیون طرح ها ، لوایح و آئین نامه ها تکلیف گردید با همکاری کمیسیون های انتظامی و نظارت ماده ۱۵ ، طی دو هفته پس از ابلاغ مصوبه نسبت به تدوین آئین نامه پیشنهادی موضوع بند "د" ماده ۱۵ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران اقدام و بررسی آن آئین نامه در دستور جلسه آتی شورای عالی قرار گیرد.

مصوبه (3)

با تاکید بر اینکه مبنای محاسبه مبلغ ویزیت ، مصوبه همان سال می باشد ، مبالغ عددی پرداخت به پزشک پس از کسب استعلام ها و توافقات لازم به صورت مکتوب و با شرط رضایتمندی ، به صورت حقوق و دستمزد دریافتی براساس حق الزحمه ساعتی و به میزان ۳.۵ ویزیت در ساعت جهت اورژانس و ۲.۵ ویزیت جهت پزشکان مقیم و درمانگاه می باشد.

شایان ذکر است حسب صلاحدید شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان تا ۲۰ درصد قابل تعدیل می باشد.

مصوبه (4)

آئین نامه مجمع عمومی نظام پزشکی - پیشنهادی کمیسیون طرح ها، لوایح و آئین نامه ها - مورد بررسی قرار گرفت و تا ماده ۶ به شرح پیوست مورد تصویب قرار گرفت.

مصوبه (5)

در اسرع وقت نسبت به برگزاری جلسه مجازی شورای عالی صرفا با دستور ادامه بررسی آئین نامه پیشنهادی مجمع عمومی نظام پزشکی اقدام گردد.

مصوبه (6)

در راستای اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ، شفافیت در صدور مجوزها ، کمک به اشتغال هر چه بیشتر جوانپزشکان و جوانان سایر گروه های عضو سازمان که پروانه ها و یا مجوز اشتغال ایشان توسط نظام پزشکی صادر می گردد ، ضمن تاکید بر حفظ استقلال ، سازمان نسبت به اتصال به درگاه سامانه ملی کسب مجوزها اقدام نماید.

مصوبه (7)

جلسه حضوری بعدی شورایعالی همزمان با مجمع عمومی در مهر ماه  برگزار خواهد گردید.

مصوبه (8)

پیرو مصوبه شماره 1 یازدهمین جلسه شورایعالی در مورخ 28/12/1400 ، مهلت تسهیلات مربوط به پرداخت حق عضویت های معوق اعضاء براساس تعرفه سال ۱۴۰۰ ، تا پایان سال ۱۴۰۱ تمدید شد.

مصوبه (9)

پیرو مصوبه شماره ۲ دهمین جلسه شورای عالی در مورخ 19/12/1400 ، تعرفه صدور گواهی و خدمات امضای دیجیتال به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال تعیین گردید.

مصوبه (10)

اعضای معرفی شده از جانب رئیس کل طی نامه شماره 5457/10/100/د مورخ 19/05/1401 جهت عضویت در هیات عالی انتظامی یک ، با رویکرد توزیع مناسب متخصصین زنان و زایمان در هیات های سه گانه و تاکید بر حضور منظم اعضاء مورد تصویب قرار گرفت.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.