چهارشنبه، 29 فروردین 1403

تبعیت از اصول اخلاقی و حرفه ای، میزان قصور پزشکی را به حداقل ممکن می رساند

تبعیت از اصول اخلاقی و حرفه ای، میزان قصور پزشکی را به حداقل ممکن می رساند
عضو کمیسیون تخصصی مشورتی اخلاق پزشکی شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که پیروی از راهنماهای استاندارد موجود در مواجهه با هر بیماری و تقید به صلاحیت بالینی  و ارجاع به موقع بیمار ،از وظایف درمانگران است ؛ اظهار کرد: تبعیت از اصول اخلاقی و حرفه ای و اجرای دقیق موازین علمی و تجربی، میزان قصور پزشکی را به حداقل ممکن می رساند.

دکتر نوید ناصری در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که  تمامی پزشکان و دندانپزشکان در بدو فارغ التحصیلی، سوگند نامه پزشکی را خوانده ‌و امضا می کنند؛ گفت: متن این سوگندنامه تأکید بسیار زیادی بر رعایت اخلاق پزشکی و حفظ قداست حرفه پزشکی دارد که البته این موضوع، اضافه بر تمام‌ آموزشها و تأکیدات نظری ‌‌و عملی  اساتید در دوران تحصیلِ دانشجویان  است.

وی افزود: با وجود تمام آموزشها و قرائت و امضا سوگندنامه، نمی توان ادعا کرد که تک تک دانش آموختگان این رشته ها در حد اعلا ، اخلاق حرفه ای را در تمام مراحل کاری خود رعایت می کنند.

وی با بیان این که ادعای اخلاق‌ مداری در حد اعلا را در مورد هیچ شغلی و ملبسین به هر لباسی نمی توان انتظار داشت؛تصریح کرد: آن چه باید مورد توجه قرار گیرد، بازتاب اجتماعی رفتار شاغلین حرف مختلف و میزان اعتماد اجتماعی برآمده از رفتار آنهاست که بطور خلاصه نشان دهنده میزان رضایت مندی و اعتماد مردم به شغل مورد نظر و ارائه دهندگان خدمت در آن حیطه است.

عضو کمیسیون تخصصی مشورتی اخلاق پزشکی شورای عالی نظام پزشکی با اظهار تاسف از این که طی دهه اخیر، برخی از سیاستمداران و علاقه مندان به چهره شدن تریبون دار، عزم خود را در جهت تخریب جامعه پزشکی و کاهش اعتماد اجتماعی نسبت به ایشان جزم کرده بودند؛ اذعان کرد: با تلاش مستمر رسانه ای ( چه ملی و چه خصوصی)  سعی بر سیاه نمایی و تخریب این جامعه داشتتند که خوشبختانه با استمرار جامعه پزشکی در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی همراه با اخلاق‌مداری، کماکان شاهد قرار داشتن پزشکان در جایگاه رفیعی از اعتماد اجتماعی نزد مردم میهن عزیزمان هستیم.

ناصری اضافه کرد: نتایج مندرج در صفحه 27 گزارش "رصد ارزش های اخلاقی در  جامعه ایران"مرکز رصد فرهنگی کشور به جایگاه جامعه پزشکی در بین مردم اشاره دارد که در ارزیابی اعتماد تعمیم یافته اصناف؛ در سنجش سرمایه اجتماعی کشور در سال (۱۳۹۷)، جایگاه پزشکان، پس از معلمان در رتبه دوم بوده و بی شک این نشانه ای برای دانایانی است که گوش شنوا داشته و تعقل می کنند.

وی خاطرنشان کرد : پس از این ارزیابی، انتظار می رود با بروز پاندمی کووید-۱۹ و مشاهده خدمت رسانی صادقانه و ایثارگرایانه جامعه پزشکی، دید مثبت جامعه به پزشکان، افزون تر شده باشد که میزان دقیق آن در ارزیابی های ملی بعدی، به چشم خواهد خورد.

عضو کمیسیون تخصصی مشورتی اخلاق پزشکی شورای عالی نظام پزشکی گفت:  انتظار می رود با تبعیت از اصول اخلاقی و حرفه ای، اجرای دقیق موازین علمی و تجربی و همچنین پیروی از راهنماهای استاندارد موجود در زمان مواجهه با هر بیماری، تقید به اجرای امور درمانی که در حیطه صلاحیت هر درمانگر بوده و نیز ارجاع بیمار در زمان لازم، میزان قصور پزشکی به حداقل ممکن برسد.

وی خاطرنشان کرد :ً اگر همکاری به دلیل عدم اشراف کامل به یک روش درمانی، نداشتن مهارت لازم و یا عدم گذراندن دوره های مورد نیاز برای مدیریت عوارض جانبی احتمالی یک درمان و … اقدام به درمان بیمار نماید،  به طور حتم درصد قصور پزشکی بالاتر خواهد رفت و عوارض درازمدت آن گریبان بیمار و درمانگر را خواهد گرفت.

ناصری در پایان یاد آور شد: امید است که همکاران با رعایت و‌ توجه هر چه بیشتر به اصول اخلاق حرفه ای و مطالعه هر چند وقت یکبار سوگند نامه پزشکی، عهدی را که در پیشگاه خداوند سبحان بسته اند، یادآوری نمایند تا کماکان شاهد حفظ و حتی ارتقا موقعیت رفیع فعلی اعتماد مردم به جامعه پزشکی باشیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.