جمعه، 10 فروردین 1403

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان در دیدار با خانواده شهید مدافع سلامت مطرح کرد:

به هر میزان آثار علمی اخلاقی و معنوی شهدا انتشار داده شود الگوسازی می شود و منافع آن به جامعه بر می گردد

به هر میزان آثار علمی اخلاقی و معنوی شهدا انتشار داده شود الگوسازی می شود و  منافع آن به جامعه بر می گردد
معاون اجتماعی و امور مجلس و معاون توسعه مدیریت و برنامه سازمان نظام پزشکی، باحضور در منزل شهید مدافع سلامت دکتر اصغر آقا محمدی ، ضمن گرامی داشتن یاد این شهید پرافتخار عرصه سلامت، از خانواده وی دلجویی نمودند.

دکتر اکبر رنجبرزاده معاون اجتماعی و امور مجلس به همراه دکتر جلال نژاد جواد معاون توسعه مدیریت و منابع ، دکتر محمد حسین افتخاری دبیرهماهنگی برنامه دیدار با خانواده های معظم شهدای جامعه پزشکی، موسوی کارشناس امور فرهنگی معاونت اجتماعی و امور مجلس، با حضور در منزل  شهید گرانقدر وپر افتخار شهید دکتر اصغر آقامحمدی یاد و خاطره این شهید پرافتخار عرصه سلامت را گرامی داشتند.

 دراین دیدار برادر و همسر شهید دکتر اصغرآقا محمدی ، برخی از ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی، اخلاقی ،علمی و اجتماعی  بارز و زندگی این شهید مدافع سلامت تشریح نمودند.

خانواده شهید دکتر اصغر آقا محمدی افزودند: سخت کوشی از ویژگی های بارز شهید بود بصورتی که با دستان خالی و تفکری خلاق و پشتکاری قوی  قادر به عملی ساختن راه خدمت وپیاده سازی  نقشه ذهن خود بود و همه چیز ساختن یکی از ویژگی های بارز شخصیتی دکتر اقامحمدی بود. 

این خانواده در بخش دیگری از خصوصیات کاری این شهید مدافع سلامت ادامه دادند: شهید به هر کاری که ورود می نمود با تمام تلاش و عشق وعلاقه سعی می کرد آن را به بهترین و زیباترین وجه  انجام دهد بگونه ای که گوئی تنها برای آن کار افریده شده است و به کارگروهی بسیار علاقه مند و باور داشته و از هر فرصتی برای دور هم جمع کردن افراد برای انجام کار گروهی استفاده می نمود ، خواه این کار یک پروژه علمی باشد یا کار فرهنگی و یا اجتماعی  و یا حتی خانوادگی  .

 

درخصوص ویژگی های خاص رفتاری شهید ازجمله دلسوزی و یار و غم خوار بودن  جهت تسکین غم و درد بیمارانش اشاره نمودند؛  بهر شکلی تلاش می کرد تا بتواند هزینه داروهای گران قیمت بیمارانش را تامین و یا جبران نماید و دربین  دوستان  و بستگانش اگر کسی  با بیماری روبرو می شد به  اولین کسی که چشم امید داشتند و تماس می گرفتند دکتر اصغر آقا محمدی بود چون نیک می دانستند که با طیب خاطر و مهربانانه پیگیر اموراتشان خواهد بود. 

همچنین ابراز نمودند: این دلسوزی و غمخواری  صرفا برای بستگان نبوده و برای دانشجویان ، همکاران، دوستان و بیمارانش هم بود،علمی که سراسر وجودش  را غنی ساخته بود بدون هیچگونه مضایقه و بُخل و محدودیتی، با عشق ، علاقه وافرو سخاوتمندانه آن را  به مشتاقان و نیازمندان نشر می داد و بذل و بخشش می کرد وهمواره پلی بود برای عبور دیگران و هیچگاه برای بالا رفتن پا بر شانه و سر دیگران نگذاشت بلکه همواره دستانش قلابی مهربانانه برای بالا رفتن دیگران بود و همچنین معتقد بود که  راه استاد را باید شاگردان ادامه دهند لذا براین مبنا شاگردانش را تربیت می کرد و راه را برای آنها نیز هموار می کرد وافتخارش این بود که شاگردان حتی  پیشتاز تر از استاد حرکت کنند. 

از دیگر ویژگی های بسیار زیبا و اثر گذار شهید، توانائی بسیار قوی و زیبای ایشان در مستند سازی و تدوین وقایع و رویدادها بود و در بخش علمی و پژوهشی، انتشار مقالات متعدد ، تالیف چندین کتاب معتبر و دهها گزارش پروژه های تحقیقاتی ، راه اندازی سیستم ثبت بیماران نقص ایمنی در کشور و همچنین ایجاد شبکه کشوری نقص ایمنی همگی شاهد و بیانگر این توانائی بوده و ایشان از خلاقیت و نوآوری در کارهای علمی خود برخوردار بودند و همواره سعی در تولید و زایش فکر و کار جدید می نمود بصورتی که شهید تا آخرین لحظات زندگی و قبل از بستری شدن در بیمارستان از پیگیری فعالیت ها و برنامه های علمی و آینده پژوهی خود دست بر نداشت.

دربخش دیگری از زندگی شهید دکتر اصغر آقامحمدی عنوان کردند: در زندگی اش هیچگاه وامدار کسی نشد و به دنیا دل نبست و فقط وامدار عشقش به کار و خدمت به بیماران و انسانها بود، بطوریکه در دوران کرونا هرگز برنامه  بیمارستانی خود را تعطیل نکردد و سه شب در  هفته نیز  به صورت آنلاین و بدون هزینه بیماران را راهنمایی می کردندو شهید قلبی صاف و روان داشت و همین امر باعث شده بود که نتواند چیزی را در لابلای پیچیده زبانش مخفی بدارد و بهمین دلیل کلامش از یک صراحت بیان صمیمانه ای برخوردار بود. 

ساده زیستی از ویژگی های بارز شهید بود بگونه ای که بی محابا رفتارهای بسیار ساده و  متواضعانه را که بظاهر دون شان یک پزشک است را انجام می داد وبسیار عجیب بود که می توانست با هر گروه سنی و شغلی به راحتی مصاحبت صمیمانه و مهربانانه برقرار نماید. 

جمیع این ویژگی ها بسان بذری در وجود ایشان شخصیتی ممتاز و برجسته از وی  ساخت و ایشان را از یک نهال نوپا به درخت تنومند و تناوری پرثمر مبدل نمود که هم میوه های فراوانی ببار آورد و هم سایه گسترده ای شد برای خسته گان دیار بیماری، برخورد بزرگوارانه با همکاران، دانشجویان و  بیماران، تواضع ، فروتنی، داشتن اراده ای پولادین و قوی در امر پژوهش، داشتن نگاه کلان به حل معضلات پزشکی در سطح کشور، تلاش شبانه روزی برای راه انداری و ارتقاء، طرح شبکه نقص ایمنی اولیه در سطح ملی، انتشار صدها مقاله متعدد علمی در مجلات معتبر بین المللی ، مبتکر و  احیاء کننده روحیه  پژوهش گروهی در دانشجویان ،خستگی ناپذیر بودن و بسیاری صفات دیگر از جمله ویژگی های شخصیتی ایشان در  تمام طول عمر پربرکت  آن بزرگوار بود. 

در ادامه دکتر اکبررنجبرزاده با اشاره به اینکه خانواده های شهدا چشم و چراغ این ملت هستند گفت: با تأسی ازبیانات ارزشمند مقام معظم رهبری؛ " امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست" ، به هر میزان آثار علمی اخلاقی و معنوی شهدا انتشار داده شود الگوسازی شده و  منافع آن به جامعه بر می گردد .

رنجبرزاده افزود: تصمیم و تأکید دکتر رئیس زاده رئیس کل سازمان بر آن است که در سازمان نظام پزشکی  یاد و خاطره شهیدان به کمک خانواده ی شهیدان زنده نگه داشته شود و بدین منظوردر نظر است که موزه شهدای مدافع سلامت راه اندازی شده و برنامه دیدار با خانواده معظم شهدای جامعه پزشکی به صورت هفتگی تداوم یابد.

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: طی مکاتباتی از رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر نامگذاری میدان و یا خیابانی  به نام شهدای مدافع سلامت را خواستار شده ایم.

 رنجبرزاده به پیشنهاد ارایه شده مبنی بر نامگذاری بوستانی به نام شهدای مدافع سلامت اشاره کرد وافزود: در این بوستان به تعداد شهدای مدافع سلامت درخت کاشته شود و هر درخت با یک پلاک به نام یک شهید مزین شود.

رنجبرزاده در خصوص دیگر تلاش های معاونت اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: جلسات متعددی با مدیران اداره کل زیباسازی شهرداری تهران به منظور همکاری و تعامل بیشتربرگزارگردید و در این زمینه توافق گردید یادمان  شهدای مدافع  سلامت طراحی و اجرا گردد و در یکی از خیابانهای اصلی و ترجیحا نزدیک به یکی از بیمارستان های بزرگ و شاخص نصب گردد که  به اتفاق دو محل را شناسایی و جهت تایید نهایی به مدیران محترم شهرداری برای اعلام نظر کارشناسی و اقدامات بعدی تقدیم شده است و طی برنامه ریزی دقیقی که انجام شده است این برنامه به کل کشور تعمیم داده شده و  تمامی هیات مدیره های نظام پزشکی برنامه ای مشابه خواهند داشت .

دکتر جلال نژاد جواد معاون توسعه مدیریت و منابع  با اشاره به حضور درمنزل شهید بزرگوار و خانواده معظم وی گفت:  افتخار بزرگی است که توفیق پیدا کردیم خدمت شما خانواده بزرگوار شهید مدافع سلامت برسیم ، چرا که شهدای مدافع سلامت دوران خیلی سختی را در کرونا گذراندندو تعدادی از پزشکان کودکان نیز در این راه جان خود را از دست دادند و به مقام رفیع شهادت نایل آمدند .

نژادجواد افزود: دردفاع مقدس و جبهه حق علیه باطل،  احتمال شهادت بود ولی  اینکه عملاً  خطر درکنار شما باشد و انسان به وسط میدان ودر بطن خطر برود ، خیلی ارزشمند بود و با اینکه میداند خطر وجود دارد مع الوصف دروسط میدان پا بگذارد ، این خطرکردن و به آغوش خطر رفتن ، عشق و علاقه خاصی می خواهد.

در پایان دکتر افتخاری نیز با اشاره به اینکه حافظه تاریخی ملت شهید پرور ایران هرگز ایثارگری ها و جانفشانی های جامعه پزشکی را فراموش نخواهد کرد گفت: که این عزیزان در دوران دفاع مقدس درکنار  رزمندگان عزیز وجان بر کف در خط مقدم ارائه خدمت می نمودند و در دوران کرونا  نیز درصف اول مبارزه با بیماری کرونا  حماسه آفریدند و تاج افتخار شهادت را از آن خود نمودند.

افتخاری افزود: وظیفه ماست که از شهدای مدافع سلامت که جانانه ازحریم سلامت دفاع  نمودند و برای نجات همنوعان خویش از جانشان مایه گذا شتند و در میدان نبرد با کرونا  شجاعانه مقاومت نمودند تا به افتخار شهادت ناِیل آمدند بنحو شایسته تکریم وتجلیل نماییم ویاد آنان را برای همیشه در تاریخ زنده نگاه داریم.

درپایان لوح تقدیری به امضای دکتر محمد رئیس زاده تقدیم خانواده شهید مدافع سلامت دکتر اصغر آقا محمدی شد.

بخشی از زندگینامه علمی و ایثارگری شهید مدافع سلامت، دکتر اصغر آقا محمدی:

دکتر اقامحمدی در سال 1350 در رشته پزشکی دانشگاه مشهد پذیرفته شد و با انتقال به دانشگاه علوم پزشکی شهید چمران اهوازدر سال 1357 فارغ التحصیل شد. 

در تابستان 1360 از طرف دکتر فیروزآبادی رئیس فقید جمعیت هلال  احمردر دوران دفاع مقدس بعنوان معاون درمان  جمعیت  هلال احمر کشور مشغول بکار شد.

در این دوره که مقارن با جنگ تحمیلی  بود ایشان با علاقه  تمام و تلاش  شبانه روزی خود را وقف کار در هلال  احمر نمود و همچنین مسولیت نمایندگی جمعیت هلال احمر در کمیسیون اداره اسرای عراقی را بر عهده داشت.

در سال 1362 با اتمام فعالیتش در هلال احمر در آزمون رزیدنتی کودکان شرکت کرد و با پذیرش در شاخه کودکان مشغول به گذراندن دوره تخصص شد.

در سال 1367 با پایان دوره تخصص کودکان، در امتحان بورد تخصصی شرکت کرده و به عنوان اولین دستیار دوره فوق تخصصی رشته ایمونولوژی و آلرژی بالینی که در همین سال راه اندازی گردید در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد.

در سال 1368 به عضویت هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در آمد و در مرکز طبی کودکان در بخش ایمنولوژی با دکتر فرهودی مشغول به کار گردید.

در سال 1370 به مدت کوتاهی عهده دار ریاست بیمارستان کودکان امیر کبیر شد .

در سال 1371 ودر جستجوی علم به منظور بکارگیری در کشورش به انگلستان سفر کرده و در بخش ایمنولوژی بیمارستان Great Ormond Street Hospital لندن مشغول به گذراندن فوق تخصص در حوزه ایمنولوژی شد و بعد از طی دوره  سه ساله فوق تخصص ایمنولوژی در سال 1374  به کشور بازگشت  و در بخش ایمونولوژی و آلرژی بیمارستان مرکز طبی کودکان مشغول به کار شد. 

در سال 1376 بعنوان مدیر کل اداره ارزشیابی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی فعالیت نمود. 

در سال 1377، طرح ثبت بیماری های نقص ایمنی در ایران را پیشنهاد داد و پس از تصویب طرح در شورای پژوهشی دانشکده پزشکی با همکاری جدی دکتر نیما رضایی و دکتر کامران ابوالمعالی و جمع کثیری ازدانشجویان پزشکی مشتاق،  طرح را راه اندازی و پیگیری نمودند.

در سال 1380 در قالب طرح فرصت مطالعاتی 6 ماهه در بخش ایمونولوژی بالینی دانشگاه تویوما ژاپن همکاری داشت که نتایج تحقیقاتش منجر به اخذ مدرک PHD در رشته علوم از این کشور شد.

در سال 1383 بمنظور حمایت مالی از بیماران جهت تامین هزینه سنگین دارو، انجمن حمایت از بیماران نقص ایمنی و انجمن حامیان بیماران نقص ایمنی را راه اندازی نمود و در کنار آنها  بازارچه های خیریه برای جمع اوری کمک های مردمی را برپا می نمود.

در سال 1389 با همت همکاران خود مرکز تحقیقات نقص ایمنی را تاسیس و مجوز آن را در دوﯾﺴﺖ و ﻫﻔﺘﻤﯿﻦ ﺟﻠﺴﻪ  ﺷﻮراي ﮔﺴـﺘﺮش  داﻧﺸـﮕﺎه ﻫﺎي ﻣﻮرخ 21/10/1398 دریافت نمودوبا توجه به همکاری علمی بین مرکز تحقیقات نقص اﯾﻤﻨﯽ و انجمن اروپایی نقص ایمنی، مرکز تحقیقات نقص اﯾﻤﻨﯽ بعنوان مرکز استنادی ثبت بیماران نقص ایمنی اروپا تعیین گردید.

در فاصله زمانی سالهای 1393 تا  1397 بر اساس نظام رتبه بندی بین المللی ESI  از بین 370  متخصص ایمنولوژی جهان تنها سه نفر شامل شهید دکتر اصغر آقامحمدی، بهمراه دونفر از همکارانش دکتر نیما رضایی و دکتر حسن ابوالحسنی از مرکز تحقیقات نقص ایمنی،  بعنوان دانشمندان یک درصد دنیا در حوزه ایمنولوژی شناخته شدند. 

 

در سال 1397 شبکه کشوری نقص ایمنی با مشارکت جمع کثیری از پزشکان نقاط مختلف کشور را طراحی و راه اندازی نمود.

دستاورد های علمی شهید :

  1. برگزیده جشنواره ابن سینا بعنوان مجری طرح ملی تحت عنوان " ثبت کشوری بیماران مبتلا به نقص ایمنی" در سال 1382
  2.  کتاب برگزیده تشخیص و درمان بیماری های نقص ایمنی جشنواره ابن سینا در سال 1387
  3.  پژوهشگر برتر بالینی در جشنواره ابن سینا در سال 1388
  4. رتبه اول پژوهشگر بالینی با حضور ریئس جمهور، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ( رئیس محترم بنیاد ملی نخبگان) در جشنواره رازی در سال 1389
  5. پژوهشگر برتر بالینی  در جشنواره پژوهشی وزارت علوم در سال 1390
  6. کسب رتبه سوم دیپلم افتخار در جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی در سال 1390
  7.  استاد نمونه بنیاد ملی نخبگان  در جشنواره علامه طباطبائی در سال 1390
  8.  کسب رتبه اول بین مراکز تحقیقاتی زیر 3 سال در جشنواره رازی در سال 1392  
  9. کسب رتبه اول بین مراکز تحقیقاتی زیر 3 سال در جشنواره رازی در سال 1393  
  10.  کسب رتبه اول بین مراکز تحقیقاتی بالای 3 سال در جشنواره رازی درسال 1394
  11. پژوهشگر برتر بالینی در جشنواره ابن سینا در سال 1394
  12. استاد برگزیده بالینی در جشنواره پژوهشی ابوریحان  در سال 96
  13.  کسب برنامه موفق در ثبت بیماری ها در دومین همایش بین المللی ثبت بیماریها، در سال 1397
  14.  پژوهشگر رتبه نخست گروه علوم بالینی داخلی در جشنواره رازی در سال 1398
  15.   کسب عنوان دانشمند برتر علوم پزشکی کشور و قرار گرفتن در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا بر اساس نظام رتبه بندی بین المللی از بین 370 متخصص ایمنولوژی جهان .فاصله زمانی بهمن 1393تا 1397
  16.  تأسیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به نقص ایمنی
  17. تالیف دوجلد کتاب  تحت عنوان "درمان بیماری نقص اولیه ایمنی"
  18.  چاپ و انتشار مجله ایمنولوژی و ژنتیک برای اولین بار

پس از ابتلای دکتراصغرآقامحمدی به بیماری کرونا و 8 روز بستری در بیمارستان،  در ساعت 11 و40 دقیقه روز شنبه 24 ابان 1399 ، قلب طبیب غمخوار، قلبی که سالیان سال برای بیمارانش و دوستانش غمخوارانه می طپید و می لرزید از حرکت باز ماند.

خبرضایعه فقدان و آسمانی شدن و پرکشیدن روح پاک  مدافع سلامت شهید دکتر اصغر آقامحمدی در آبانماه 1399، قلوب دوستان ،آشنایان، همکاران،شاگردان و بیمارانش را جریحه دار نمود .

 روحش شاد و یادش ماندگار

انتهای پیام/

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.