چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

اپتومتریست ها مراقبین اولیه سلامت چشم در دنیا هستند

اپتومتریست ها مراقبین اولیه سلامت چشم در دنیا هستند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که اهمیت بینایی بر کسی پوشیده نیست؛ گفت: اپتومتریست ها در واقع مراقبین اصلی سلامت چشم در دنیا بوده و کار غربالگری و سلامت اولیه چشم را این همکاران انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی، دکتر محمد رئیس زاده در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به این که به کار بردن عنوان بینایی سنج همه مفهوم اپتومتری را در برندارد؛ اظهار کرد: کار غربالگری و سلامت اولیه چشم بر عهده همکاران اپتومتریست است و باید به  جایی برسیم که غربالگری چشم در سال های اولیه زندگی ، در مدارس ، سالمندان و سایر افراد جامعه به فرهنگ تبدیل شده و با مراجعه به اپتومتریست ها  ازخسارات و بروز بیماری های پرهزینه جلوگیری کنیم.

وی افزود: جایگاه اپتومتری و اهمیت و الزام برای مراجعه به این همکاران باید بطور جدی پیگیری شده و از هدررفت منابع جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به این که وظیفه سازمان نظام پزشکی به تحرک واداشتن و پیشرفت علمی همه رشته های پزشکی است؛ ادامه داد:کسی حق ندارد جلوی پیشرفت همکاران را گرفته و باید رو به جلو حرکت کرده و از علم روز دنیا عقب نمانیم و به طور جدی پیگیر مسائل  هستیم .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که همه فرزندان ایران اسلامی هستیم و هر جا که باشیم باید هدفمان سربلندی ،پیشرفت و عزت و ابروی هموطنانمان در دنیا باشد؛ خاطرنشان کرد: هدف غایی ارائه خدمت به مردم و رعایت تعهد حرفه ای و اخلاق پزشکی است که باید همواره این مهم را مد نظر داشته باشیم.

رئیس زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تلاطم های اقتصادی نباید باعث شود از این مهم غافل شویم؛ اذعان کرد: منافع بیمار باید بر هر منفعت دیگری ترجیح داده شود، کمبود امکانات، مشکلات مالی و اقتصادی، عدم همکاری ها و … هیچ توجیهی برای کم کاری در مقابل بیماران و تضعیف حق و حقوق آنان نیست. در چنین شرایط دشواری رعایت اخلاق حرفه ای و پزشکی بسیار مهم  و عمل به آن از هر زمانی حساس تر است.

وی افزود: دراین شرایط و دگرگونی های روزگار جوهره افراد مشخص می شود بنابر این باید به تعهد حرفه ای پایبند باشیم و هم خود این مهم را رعایت کرده و هم به همکاران و دانشجویان آموزش دهیم.

 وی اضافه کرد: به سبب این که وارد حوزه سلامت شدیم و مردم سلامتی خود را به واسطه اعتمادی که به جامعه پزشکی دارند به ما میسپارند یعنی مردم و جامعه کار خود را انجام دادند و اعتماد کردند لذا در مقابل باید سلامت و مصلحت فرد را بر هر مصلحتی ترجیح دهیم.

**شاخص های سلامت در همه سطوح ارتقاء پیدا کرده است

دکتر اکبر رنجبرزاده معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره  به این که جامعه اپتومتری نقش بسزایی در نظام سلامت ایران دارد؛ تصریح کرد: شاخص های سلامت در همه سطوح ارتقاء پیدا کرده و موقعیت کشور ما به لحاظ بهداشتی و درمانی و کنترل بیماری ها ممتاز است.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت نقش اپتومتریست ها در غربالگری بیماری های چشم افزود: اگر مقایسه ای در خصوص بیماری تنبلی چشم در قبل و بعد انقلاب اسلامی داشته باشیم آمارها نشان می دهد که همکاران اپتومتریست چقدر در غربالگری این بیماری درمان ناپذیر ،کاهش هزینه ها و موثر واقع شده و بخش عظیمی از دغدغه های مردم را در حوزه سلامت کاهش دادند.

وی با اشاره به این که انجمن اپتومتری ایران به درستی عمل کرده و دستاوردهای خوبی را داشته است؛ خاطرنشان کرد: وظیفه ذاتی سازمان نظام پزشکی این است که هر جا حقوقی از اعضای جامعه پزشکی تضعیف شده یا نادیده گرفته شود ، بطور جد پیگیر شویم و اگر مشکلاتی وجود دارد در راستای مرتفع نمودن آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

** ضرورت اجرای دکترای حرفه ای برای جامعه اپتومتری

جواد مولایی رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران نیز با اشاره به اپیدمی کرونا و گرفتاری های زیادی که این ویروس برای مردم دنیا و جامعه ایران ایجاد کرد؛ گفت: در این اپیدمی جامعه پزشکی خط مقدم جانفشانی ها بود و شهدای ارزشمندی را تقدیم ملت کرد. جامعه اپتومتری نیز شهید پرتلاش و جهادی برادران روحانی را تقدیم نظام سلامت و مردم نمود که یاد و خاطره همه شهدای مدافع سلامت را گرامی می داریم.

وی با اشاره به مشکلاتی که اپتومتریست ها با آن دست به گریبان هستند؛ اذعان کرد: خواستار ارتقای جایگاه علمی همکاران و اجرای دکترای حرفه ای هستیم .

وی خاطرنشان کرد: در سند ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های توسعه سلامت بر جایگاه رشد علمی کشور تاکید شده و باید رتبه اول خاورمیانه را به لحاظ علمی دارا باشیم و در کشورهایی که عقب تر از ما هستند دکترای حرفه ای این رشته وجود دارد و چرا ما آن را نداشته باشیم .

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.