شنبه، 1 اردیبهشت 1403

تعارضات بین رشته ای امری غیرقابل اجتناب است/ ضرورت رعایت عدالت و انصاف از سوی اعضای رشته های مختلف پزشکی

تعارضات بین رشته ای امری غیرقابل اجتناب است/ ضرورت رعایت عدالت و انصاف از سوی اعضای رشته های مختلف پزشکی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که تعارضات بین رشته ای امری غیرقابل اجتناب است ،گفت: بحث انصاف و عدالت بین رشته ای را بطور جدی در سازمان نظام پزشکی دنبال می کنیم و باید حقوق تمام رشته ها متناسب با یکدیگر دیده شود.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی دکتر محمد رئیس زاده در مراسم گرامیداشت روز ملی فیزیوتراپی با اشاره به این که جامعه پزشکی با دو چالش عمده مواجه است؛ اظهار کرد: یک چالش مربوط به خارج از جامعه پزشکی بوده و دیگری در درون این جامعه است.چالش اصلی ما عدم درک حقیقی و واقعی مسئولین، سیاستگذاران و تصمیم گیران از مسائل و مشکلات و نقش و جایگاه حوزه سلامت کشور است که دچار یکسری تلاطم ها شده و مسیر تصمیم گیری را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: عمده مشکلات ما در حوزه سلامت کشور، چه مشکلاتی که جامعه پزشکی با آن دست به گریبان است و چه مشکلاتی که مردم در حوزه سلامت دارند ناشی از عدم تعهد و اجرای قوانین بالادستی توسط مسئولین است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی  با اشاره به این که خود متولیان در نهادهای اجرایی و نظارتی و چه در رسانه ها که باید پیگیری اجرای این اسناد باشند، کار اصلی خود را رها کرده اند؛ادامه داد:زمانی که مشکلات ایجاد می شود تمام آن را برروی اعضای جامعه سلامت کشور سرشکن می کنند که چرا این طور شده است؟!

رئیس زاده گفت: این مسیریک حقیقت مغلوب و فریب غالب است ونوک پیکان را به سمت ما نشانه گرفته و از ما مطالبه می کنند در حالی که ما خود مطالبه گر اصلی هستیم و سیاست های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری درتاریخ 1393/1/18ابلاغ شده است و بند اول آن ارائه خدمات آموزشی ،پژوهشی ، بهداشتی ،درمانی و توانبخشی مبتنی بر اصول و ارزش های  انسانی واسلامی برای مردم جامعه است.

وی اضافه کرد: آموزش ،پژوهش، بهداشت و درمان داریم و این کلمه توانبخشی که در بند اول آمده اگر زینت المجالس است که هیچی اما اگر برایش فکر شده است جایگاه آن در وزارت بهداشت و سایر ارکان حوزه سلامت کجا است؟

وی با اشاره به این که اسناد بالادستی و کسانی که در این حوزه تکلیف دارند به حال خود رها می شوند و مشکلات روی جامعه پزشکی سرشکن می شود؛ تصریح کرد: دیالوگ ها به مونولوگ تبدیل شده است و باید این رویه تغییر کند و صرفا مسئولان پشت تریبون به بیان مشکلات نپردازند بلکه جامعه پزشکی هم دچار معضلاتی است که باید بیان شده و مسئولان بشنوند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که درون حوزه سلامت هم با دو چالش عمده مواجه هستیم؛ اذعان کرد: اعضای رشته های مختلف پزشکی عدالت و انصاف بین رشته ای را رعایت نمی کنیم و به یکدیگر ظلم می کنیم.

وی افزود: اگر جامعه پزشکی کشور ما دارای اعتبار و ارج و قرب در چشم مردم است و با وجود همه تلاطم ها هنوز هم یکی از مراجع قابل اعتماد برای افراد جامعه است با ظلم و بی انصافی و انحصارگرایی در بین خود این جایگاه و شأنیت حتما دچار خدشه خواهد شد.همه باید این موارد را رعایت کنیم و انحصارطلبی برای برخی رشته ها و افراد متنفذ در ارگان های مختلف باید از بین برود.

رئیس زاده با تاکید بر این که باید مصالح واقعی جامعه پزشکی دیده شود، اظهار کرد: باید باور داشته باشیم که اگر انصاف و عدالت بین رشته ای را رعایت نکنیم شأن همه اعضای جامعه پزشکی تنزل پیدا می کند و همه دچار مشکلاتی خواهیم شد. بحث انصاف و عدالت بین رشته ای را بطور جدی در سازمان نظام پزشکی دنبال می کنیم و باید حقوق تمام رشته ها متناسب با یکدیگر دیده شود.

** تعارضات بین رشته ای امری غیرقابل اجتناب است

وی با اشاره به این که تعارضات بین رشته ای چالش دیگری است که با آن مواجه هستیم؛ ادامه داد: تعارضات بین رشته ای امری غیرقابل اجتناب است و با تکنیک ها و روش های جدید و پیشرفت علم این تعارضات بین رشته ای رخ می دهد دنیا به سمت حل کردن آن رفته و ما نیز باید این کار را انجام دهیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: جایگاه قانونی حل تعارضات و همپوشانی های بین رشته ای ، کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرف پزشکی است که نزدیک به یکسال می شود بطور جدی پیگیر تشکیل این کمیسیون هستیم.

وی گفت: یکی از چالش های اساسی جامعه فیزیوتراپی تعیین حد و حدود صلاحیت حرفه ای است که از مصوبات و وظایف کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرف پزشکی است و مشکل دیگر بحث تعرفه هاست که توسط بیمه های تکمیلی دستخوش تغییراتی شده و امر قانونی نیست.

رئیس زاده افزود: عدم تعهد و عمل به قانون مشکلاتی را ایجاد می کند که سرخود برخی تعرفه ها را تغییر داده یا بعضی از قراردادها را سلیقه ای اعمال می کنند.

وی در خصوص دکترای حرفه ای فیزیوتراپی هم عنوان کرد: باید پیگیری ها را جدی تر کرده و هنوز به جمع بندی خاصی نرسیدیم و علیرغم این که پیگیری ها را تاجایی که لازم باشد انجام داده ایم باز تلاش می کنیم تا بتوانیم به نتیجه مشخصی برسیم.

وی در پایان یاد آور شد: با وجود همه چالش ها و مشکلات باید سرمان را بالا بگیریم ؛ جامعه پزشکی در طول این 43 سال پیروز، موفق و سربلند بوده است و پا به پای دانش و تکنیک های روز دنیا حرکت کرده است. در بحث ارائه خدمت به هموطنان به خودکفایی مطلق رسیدیم و باید از نیروهای تخصصی خود پاسبانی کرده و نگهداشت آن ها را تضمین کنیم و با تمام انرژی و امید پیش خواهیم رفت. اگر تلاش کرده و ناامید نشویم و بدانیم خدا و اراده ما از هر مشکل و چالشی بزرگ تر است ؛ افق های روشن تری در انتظارمان خواهد بود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.