شنبه، 1 اردیبهشت 1403

نظارت وتعیین الزام قانونی دستگاههای اجرایی ؛ راهکار برون رفت از مشکلات حوزه سلامت

نظارت وتعیین الزام قانونی دستگاههای اجرایی ؛ راهکار برون رفت از مشکلات حوزه سلامت
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بیان راهکارهای برون رفت از معضلات موجود نظام سلامت بیان کرد: نظارت بیشتر مجلس و تعیین الزام قانونی برای دستگاههای اجرایی راهکار مناسبی در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی؛ دکتر سیدجمال سجادی عضو فرهنگستان علوم پزشکی در اولین نشست بررسی موانع و راهکارهای اجرای سیاست های کلی سلامت  با اشاره به این که اگر بخواهیم در چارچوب ابلاغیه سیاست های کلی نظام سلامت گام برداریم باید مراقبت های این حوزه را نظام مند کنیم؛ اظهار کرد: اگر سیاست های سلامت خوب درک شده و نظارت ها کافی باشد می توان از حقوق سلامت مردم به طور قانونمند صیانت کرد.

وی افزود: وزارت بهداشت باید در قالب چارچوب ها به سمت توسعه سلامت گام برداشته و یک تحول اساسی در نظام سلامت ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: باید چارچوب و ساختار سلامت را به سمت ایجاد توسعه و صیانت قانونمند از سلامت عموم مردم پیش ببریم.

در ادامه دکترمحمد علی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که در یک مقیاس کلی یک درصد جمعیت دنیا و 7 تا 9 درصد ذخایر دنیا را در کشور داریم؛ اظهار کرد: غنی ترین منابع را داریم اما در مدیریت این ذخایر و منابع موفق نبوده ایم و در کف جامعه مشاهد می کنیم که نه مردم؛ نه قانونگذار و نه مجریان امر از خدمات راضی نیستند .

وی افزود: به اندازه کافی قوانین و اسناد بالادستی داریم اما ساختارهای موثر و متولیان امر به درستی دیده نشده اند و به همین دلیل نارضایتی ها در سطح جامعه زیاد است.

وی با بیان این که 8.5 تا 9 درصد GDP به حوزه سلامت اختصاص می یابد؛ تصریح کرد: وزارت بهداشت یکی ازپرخرج ترین دستگاهها است اما خدمات خوبی را از این وزارتخانه مشاهده نمی کنیم و به همین دلیل خیلی ها به خود اجازه می دهند تا در نظام سلامت مداخله داشته باشند.

بندپی در بیان راهکارهای برون رفت از معضلات موجود اظهار کرد:نظارت بیشتر مجلس و تعیین  الزام قانونی برای دستگاههای اجرایی راهکار مناسبی در این زمینه است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر سیاست های کلی سلامت اجرایی شود بسیاری از مشکلات حوزه سلامت مرتفع خواهد شد.

وی همچنین به تشکیل کمیته ارجاع به پزشک خانواده در مجلس اشاره کرد و یادآور شد: این کمیته تشکیل شده تا بتوانیم از خروج پزشکان ومهاجرت آن ها جلوگیری کنیم و هزینه های بیت المال را هدر ندهیم.

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.