پنجشنبه، 9 فروردین 1403

گزارش روزنامه همشهری از نسخه‌پیچی برای حذف پزشکان قلابی

با افزایش فعالیت پزشکان قلابی، سازمان نظام پزشکی از تصویب قوانین سختگیرانه‌تری برای برخورد با این افراد خبر می‌دهد

با افزایش فعالیت پزشکان قلابی، سازمان نظام پزشکی از تصویب قوانین سختگیرانه‌تری برای برخورد با این افراد خبر می‌دهد
روزنامه همشهری در گزارشی ازافزایش فعالیت پزشکان قلابی و تلاش سازمان نظام پزشکی از تصویب قوانین سختگیرانه‌تر برای برخورد با این افراد خبر می‌دهد.

تعداد پزشک‌نماها بیشتر شده است؛ آنها در نبود قوانین بازدارنده و نظارت‌های جدی، بیمار واقعی ویزیت می‌کنند و نسخه‌ها و درمان‌های جعلی تجویز می‌کنند. محل فعالیت پزشکان قلابی، مکانی است که تحت عنوان مطب، اجاره شده که بر در و دیوار آن، مدارک پزشکی دیده می‌شود، کار اصلی اما در فضای مجازی صورت می‌گیرد، آن‌هم با تبلیغات گسترده برای جذب مخاطب و مراجعه‌کننده. اغلب فعالیت‌ها، در حوزه‌های زیبایی مثل تزریق بوتاکس و فیلر، لیرزدرمانی و کاشت مو و... است. هر چند که برخی خبرها حکایت از ورود این افراد به بخش‌های درمانی مثل چشم‌پزشکی، پیکرتراشی و طب سنتی دارد. هر روز در شهری از کشور، پرونده‌ای برای این پزشکان باز می‌شود. فعالیت این افراد، گاه خانوادگی است، مثل پدر و پسری که خود را متخصص طب سنتی معرفی می‌کردند و اوایل اردیبهشت امسال با شکایت‌های مردمی از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز، دستگیر شدند. گاهی چند نفر با هم تیمی تشکیل می‌دهند و مطب می‌زنند. مانند اتفاقی که پیش از این در شهرستان بناب رخ داد و سی‌ام خرداد از سوی پلیس این منطقه اطلاع‌رسانی شد؛ سه نفر با جعل عنوان چشم‌پزشک، بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری کردند. بالارفتن آمار فعالیت این پزشک‌نماها مسئولان سازمان نظام پزشکی را نگران کرده است. آنها از نبود قوانین بازدارنده انتقاد دارند. پیش از این رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تأکید کرده بود که قانون برخورد با پزشک‌نماها باید اصلاح شود. به‌گفته محمد رئیس‌زاده، برای شکایت از این افراد، می‌توان به دادسرا مراجعه کرد اما قانون در این زمینه ضعیف است. او به ایسنا گفته بود:«اگر فردی در حوزه سلامت مداخله غیرمجاز انجام دهد، هر آسیبی که به فرد بزند، حداکثر جریمه‌اش ۱۰میلیون تومان است.» او خبر از پیگیری ماجرا از سوی وزیر دادگستری، رئیس قوه قضاییه و مجلس داده بود.

 فعالیت‌های زیرزمینی غیرمجاز
محمدرضا خردمند، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی قبلا اعلام کرده بود در بیش از 45درصد موارد پزشکان محکوم می‌شوند و تذکر شفایی، کتبی، محرومیت از طبابت یک تا 3 سال و محرومیت دائم از طبابت ازجمله مراحلی است که برای پزشکان مجرم درنظر گرفته می‌شود. به‌گفته او، سالانه  نزدیک به 10پزشک به‌دلیل قصور پزشکی از طبابت دائم، محروم می‌شوند. او تأکید می‌کند که این افراد پزشک‌اند اما پزشک‌نماها اساسا پزشک نیستند. او در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید:« فعالیت پزشک‌نماها، زیرزمینی و به‌صورت غیرمجاز است، بنابراین آمار دقیقی از فعالیت این افراد وجود ندارد، حتی نمی‌دانیم پراکندگی‌ آنها چقدر است. برخوردها از سوی دستگاه قضایی انجام می‌شود، بنابراین احتمالا آنها باید آماری از میزان فعالیت این افراد داشته باشند.» او می‌گوید:«به‌طور کلی می‌توان گفت کسانی که تحصیلات دانشگاهی نداشته و در امر تشخیص و درمان بیماران ورود پیدا می‌کنند، تخلف کرده‌اند و مداخله غیرمجاز پزشکی داشته‌‌اند. اما آنهایی که مدرک ندارند و مداخله درمانی می‌کنند، پزشک‌نما هستند.» به‌گفته او، سازمان نظام پزشکی، پیشنهادی را در قالب یک طرح تهیه کرده تا به مجلس ارائه دهد، براساس این طرح، برخورد با مداخله‌گران غیرمجاز امر سلامت تشدید، باید تشدید شود.

  تمرکز پزشک‌نماها بر کارهای زیبایی و ترمیمی
این مسئول در سازمان نظام پزشکی به بالارفتن موارد تخلف در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید بیشترین میزان مداخله در امور ترمیمی و زیبایی است:« البته بخشی از این مداخلات در بخش درمان هم انجام می‌شود، درهر صورت باید با همه آنها برخورد شود. در سال‌های گذشته به‌دلیل تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی انجام می‌شود، میزان فعالیت این افراد هم بیشتر شده است.»
حالا سؤال اینجاست که سازمان نظام پزشکی، چطور با این متخلفان برخورد می‌کند؟ خردمند می‌گوید: «سازمان نظام پزشکی اصولا در امر نظارت چه در بین اعضای خود و چه در میان مداخله‌گران غیرمجاز، ورود پیدا نمی‌کند واز نظر قانونی هم وظیفه‌ای به‌عهده ما نیست. معاونت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و به‌طور ویژه معاونت بهداشتی، با توجه به نظارتی که بر اماکنی مانند آرایشگاه‌ها و... دارند، در این زمینه ورود می‌کنند، مکان‌هایی که بی‌نام و نشان هستند و در آنجا فعالیت درمانی صورت می‌گیرد، ضابط بهداشتی وارد می‌شود و مکان را پلمب می‌کند و به مرجع قضایی ارجاع می‌دهند. حتی مواردی را که ما هم با آن برخورد می‌کنیم به مرجع قضایی ارجاع می‌دهیم.»

70نفر برای نظارت بر ده‌هاهزار مطب
علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی هم به این موضوع اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید:« ما در تهران چند ده‌هزار مطب داریم، اما تنها 70کارشناس  یا  ناظر در نظر گرفته شده که اصلا جوابگو نیست. » او از رشد پزشکان قلابی اعلام نگرانی می‌کند و می‌گوید:«با توجه به کمبود نیروی ناظر به‌نظر می‌رسد، میزان فعالیت این افراد به‌خصوص در شهرهای بزرگ بیشتر شده است، البته به اینها باید متناسب نبودن تعرفه‌ها با تورم و همچنین حمایت نشدن از سوی بیمه‌ها را هم اضافه کرد، مطب‌داری برای بیشتر پزشکان به‌ویژه پزشکان جوان سخت شده است، به همین دلیل موارد زیادی می‌بینیم که کسی جایی را اجاره می‌کند، با پزشک قرارداد می‌بندد و از مدرک پزشک برای فعالیت‌هایش که اغلب هم غیرمجاز است استفاده می‌کند.» به‌گفته او، کسی که از مدرکش سوءاستفاده می‌شود و فردی که مداخله‌گری غیرمجاز در حوزه درمان داشته، مجرم‌اند:«موارد زیادی می‌بینیم که افراد مکانی را اجاره می‌کنند و با تبلیغات گسترده، مشتری جذب می‌کنند، اغلب مدرکی ندارند و کارهای درمانی در حوزه زیبایی انجام می‌دهند.» براساس اعلام او، اخیرا پرونده‌های بیشتری با عنوان پزشک‌نما تشکیل شده و یکی از برنامه‌های سازمان نظام پزشکی هم برخورد با آنهاست و در روزهای آینده هم محدودیت‌های بیشتری برای این گروه اعمال می‌شود. 

زهرا جعفرزاده- روزنامه‌نگار

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.