جمعه، 10 فروردین 1403

چرا باید حداکثر دریافتی یک دستیار و یا یک نیروی طرحی زیر خط فقر یا همتراز با آن باشد؟

چرا باید حداکثر دریافتی یک دستیار و یا یک نیروی طرحی زیر خط فقر یا همتراز با آن باشد؟
رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به حجمِ کاری بالایی که دستیاران و پزشکان طرحی متحمل می شوند ؛ گفت: ارزش خدمات چیزی نیست که با نگاه حداقلی به آن بتوان انتظار کیفیت را داشت و زمانی که  دستیاران و نیروهای طرحی با شرایط حداقلی از نظر حقوق و مزایا مواجه می شوند، انگیزه ای برای خدمت پس از پایان تعهدات و ماندگاری در مناطق محروم را ندارند.

دکتر منصور جعفری نمین در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که دستیاران جزو همکاران ساعی و سختکوش جامعه پزشکی هستند؛ اظهار کرد: یکی از نقاط قوت هر سیستم آموزشی بویژه در حوزه پزشکی توجه اساسی و زیر بنایی به امر تربیت دستیاران پزشکی است زیرت مهمترین اساس و بنای تامین سلامت عمومی جامعه وجود نیروهای آموزش دیده با متدهای روز است.

وی افزود: اگر نیروهای در حال آموزش به جز دغدغه یادگیری علم ، پیوسته با مشکلات خارج از اراده خود مواجه باشند، توان و تمرکز لازم برای یادگیری  را از دست داده و نهایتا ًبا خیل متخصصانی روبرو خواهیم شد که در پایان دوران دستیاری به لحاظ کیفی و هم در زمینه کاری انگیزه لازم را نخواهند داشت .

وی با اشاره به این که دستیاری دوره ای است که به علت فشار کاری بالا، استرس فراوان، مسائل معیشتی و صرفِ زمان زیاد ، بهترین دوران عمر فرد را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد؛ ادامه داد:  زمانی که همکاران وارد دوره دستیاری می شوند به دلیل این که عموما از روی علاقه و آینده شغلی این حرفه را انتخاب می کنند،  انتظاراتی نیز از سیستم آموزشی و در کل حاکمیت نظام سلامت دارند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که عمده مشکلات دستیاران ، بحث معیشت و عدم توجه به ارزش و حجم کاری بالای آن ها است؛ تصریح کرد : نیروهای جوان طرحی نیز با همین مسئله مواجه هستند و ارزش خدمات چیزی نیست که با نگاه حداقلی به آن، بتوان انتظار کیفیت را داشت.

جعفری نمین با اشاره به تفاوت ارزش و بهای نسبی خدمات پزشکی در کشورهای همسایه در مقایسه با  ایران گفت: انصافا نیروهای پزشکی ما از توان و علم بسیار بالایی برخوردارند و طبیعی است که دستیاران و نیروهای طرحی وقتی با چنین شرایط حداقلی مواجه می شوند، انگیزه ای برای خدمت پس از پایان تعهدات ندارند.

وی خاطرنشان کرد : نظام سلامت به جای افزایش ظرفیت اسمی و یا افزایش سنوات تعهدات ، باید به فکر ایجاد زمینه مناسب و انگیزشی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم باشد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اظهار تاسف از این که چرا باید حداکثر دریافتی یک دستیار و یا یک نیروی طرحی زیر خط فقر یا همتراز با آن باشد؛ اذعان کرد: با نیروهای ارزشمند و عالِم جامعه چه می کنیم؟! همین سیاست های غلط و فشارهای وارده باعث ایجاد زمینه های مهاجرت و خروج نخبگان از کشور شده و یا در جایی هم با به بن بست رسیدن آمال و آرزوها راه خودکشی در پیش گرفته می شود.

جعفری نمین با بیان این که طی یک سال اخیر و با پیگیری هایی که توسط دستیاران و سازمان نظام پزشکی انجام شده ؛ زمینه طرح مشکلات بیشتر و اقداماتی نیز آغاز شده است، بیان کرد: هنوز فاصله ضرورت ها با مقتضیات بسیار زیاد بوده و باید با برنامه های کوتاه و بلند مدت این وضعیت در اسرع وقت سامان داده شود.

وی با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی نیز به سهم خود هر آن چه لازم باشد برای بهبود وضعیت دستیاران و نیروهای طرحی انجام خواهد داد ؛ یاد آور شد: امیدواریم متولیان اجرایی بویژه وزارت بهداشت که وظیفه تربیت دستیاران و نیروهای طرحی را بر عهده دارد به این امر اهتمام بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.