پنجشنبه، 9 فروردین 1403

خدمات پزشکی اساسا وابسته به اقلام و تجهیزات است/ تعرفه های ابلاغ شده پاسخگوی نیازها نیست

خدمات پزشکی اساسا وابسته به اقلام و تجهیزات است/ تعرفه های ابلاغ شده پاسخگوی نیازها نیست
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که دولت تعرفه ها را با تاخیر یک و نیم ماهه به مراکز درمانی و مطب ها ابلاغ نمود؛ گفت: عدم توجه به تورم موجود و بهای تمام شده خدمات با توجه به افزایش قیمت اقلام مصرفی و تجهیزات پزشکی؛ نتایج خوبی را برای نظام سلامت به دنبال ندارد.

دکتر علیرضا مدرکیان در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با بیان این که تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی باید در شورای عالی بیمه مورد کارشناسی قرار گرفته و بهای تمام شده خدمات استخراج شود؛ اظهار کرد: نه تنها هیچ کدام از این موارد در شورای عالی بیمه انجام نشد، بلکه عددی را پیشنهاد دادند که هیات دولت حتی آن را مصوب هم نکرد.

وی افزود: عدم توجه به تورم واقعی جامعه و افزایش قیمت تجهیزات و این که اساسا خدمات پزشکی وابسته به اقلام و مواد مصرفی است ، نتایج خوبی را برای نظام سلامت به دنبال ندارد.

وی ادامه داد: وقتی عددی که برای تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی ارائه می شود ، قابلیت اجرایی شدن ندارد ،احتمال این که به سمت کاهش کیفیت خدمات یا دریافت های خارج از عرف حرکت کنیم؛ بسیار زیاد است و این امکان وجود دارد مراکز درمانی صورت حساب های غیرواقعی به بیمار ارائه کنند یا شاهد افزایش خدمات القایی باشیم.

به گفته این عضو شورای عالی نظام پزشکی تا زمانی که قیمت ها بر اساس بهای تمام شده خدمات نباشد، نمی توان نظارت درستی بر روی خدمات حوزه سلامت داشت و هر کس بر اساس آن چه که خود اخلاقی می داند کار انجام می دهد که آسیب آن به مردم می رسد .

مدرکیان با اشاره به این که اگر تورم موجود در جامعه بیشتر شود؛ این ارقام پاسخگوی نیازهای حوزه سلامت نیست؛ خاطرنشان کرد: افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد بخش بزرگی از هزینه های مراکز درمانی بستری را شامل می شود (هزینه پرسنلی) در حالی که  هتلینگ نهایتا 40 درصد افزایش داشته و 17 درصد باقی مانده باید به گونه ای تامین شود تا مراکز درمانی گردش اقتصادی لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان این که اگر تورم مهار شود حتی یک ریال راضی به افزایش پرداخت از جیب مردم نیستیم؛ یادآور شد: بیمه ها به وظایف خود عمل نکرده و مبلغ ناچیزی از هزینه های درمان را می پردازند و این سبب می شود که پرداخت از جیب بیمار افزایش یابد.

وی اضافه کرد: سازمان های بیمه گر در کشورما صرفا یک واسطه هستند تا بودجه ای را که دولت به آن ها اختصاص می دهند به مراکز درمانی ارائه دهند در حالی که باید ایجاد سرمایه کرده و توانمند شوند تا پاسخگوی نیاز بیمه شدگان باشند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که هزینه سلامت را مردم  و یارانه آن  را پزشکان پرداخت می کنند؛ اذعان کرد: خدمات پزشکی وابسته به اقلام مصرفی ، تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته است و آن چه مردم در خصوص قیمت های حوزه سلامت مشاهده می کنند با واقعیت فاصله زیادی دارد .

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.