جمعه، 10 فروردین 1403

سیزدهمین کنگره بین المللی ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی آغاز به کار کرد

سیزدهمین کنگره بین المللی ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی آغاز به کار کرد

سیزدهمین کنگره بین المللی و نوزدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، بعد از گذشت ۳ سال، امروز به صورت حضوری در سالن همایش های ایران مال آغاز به مدت 5 روز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی ،شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران نیز در مراسم افتتاحیه کنگره علوم آزمایشگاهی، گفت: خوشحالیم با کمک همکاران و مجاهدین خاموش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی کشور توانستیم اپیدمی را تحت کنترل در آورده و پس از ۳ سال اولین کنگره حضوری و نمایشگاه ارتقا کیفیت را برگزار کنیم.

وی افزود: کنگره ارتقا کیفیت و نمایشگاه جانبی از همان ابتدا جهت تبادل اطلاعات علمی میان صاحب نظران و رشته‌های مختلف علوم آزمایشگاهی و رشته‌های بالینی برگزار شد که نتیجه آن آشنایی همکاران با تکنولوژی‌های روز دنیا و استفاده از آنها در ارتقا خدمات آزمایشگاهی است.

 

رئیس کنگره علوم آزمایشگاهی ادامه داد: متأسفانه در دو سال اخیر به دلیل همه گیری کرونا از یک سو و تحریم‌های ناجوانمردانه و متعاقب آن تورم لجام گسیخته و عدم افزایش متناسب تعرفه‌های آزمایشگاهی با تورم موجود از سوی دیگر، شاهد افزایش سرسام آور قیمت کیت و تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی بودیم‌.

وی گفت: استهلاک تجهیزات و کمبود اقلام مصرفی، در نهایت منجر به تعطیلی آزمایشگاه‌های کوچک در مناطق دور افتاده و محروم کشور می‌شود که در نتیجه با بحران جدی ارائه خدمات مطلوب آزمایشگاهی در این مناطق روبرو می‌شویم.

 همتی تاکید کرد: تنها راه حل مشکلات آزمایشگاه‌های کشور، همدلی و هم افزایی نظرات رشته‌های مختلف آزمایشگاهی و تعامل وزارت بهداشت است.

در ادامه مراسم، پروفسور امیر حسن زرنانی دبیر علمی کنگره علوم آزمایشگاهی، هدف این کنگره را ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی به روز و مورد نیاز جامعه در حوزه علوم آزمایشگاهی دانست و گفت: محوریت این کنگره عمدتاً روی سه موضوع است، داده‌های بزرگ که انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در زمینه استقرار محدوده‌های مرجع انجام می‌دهد و درس‌هایی است که در طی دو سال از کرونا داشتیم و دیگری حوزه‌های علمی است که آینده آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی را رقم خواهند زد.

وی افزود: کنگره بین المللی بعد از سه سال به شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود که در این کنگره سخنرانی از کانادا، آمریکا، سوئیس، هلند، آلمان و صاحب نظران ایرانی در طی ۵ روز در قالب ۲۵ پنل تخصصی، برای همکاران سخنرانی می‌کنند.

 

زرنانی ادامه داد: فناوری هایی که آینده تشخیص آزمایشگاهی را متحول خواهند کرد، تکنولوژی ar یا هوش مصنوعی است که بر اساس این فناوری، تشخیص‌ها کمتر وابسته به چشم و پزشک است.

کمال الدین باقری دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: برای برگزاری این کنگره، ۳ ماه برنامه ریزی کردیم تا به اینجا رسیدیم‌.

وی با عنوان این مطلب که در این کنگره بیش از ۲۷۰۰ نفر از همکاران علوم آزمایشگاهی در تخصص‌های مختلف در برنامه‌های علمی شرکت کردند، افزود: بیش از ۱۷۰ شرکت فعال در حوزه آزمایشگاهی کشور در نمایشگاه جانبی کنگره شرکت کردند.

عبدالحسین ناصری دکترای علوم آزمایشگاهی، در این مراسم گفت: یکی از رشته‌های بسیار مظلوم پزشکی، رشته علوم آزمایشگاهی است که در زمان پاندومی کرونا، همکاران ما حتی به پدر و مادرشان سر نمی‌زدند اما درگیر بیماری بودند.

وی با عنوان این مطلب که ۷۰ درصد تشخیص بیماری‌ها توسط جامعه آزمایشگاهی صورت می‌گیرد، افزود: همه رشته‌های علوم آزمایشگاهی اعم از متخصصین آزمایشگاه، پاتولوژیست‌ها و متخصصین بالینی، در دوران پاندومی کرونا خیلی زحمت کشیدند.

ناصری با بیان این مطلب که انتظار داریم مسئولین همه رشته‌ها پزشکی به خصوص رشته علوم آزمایشگاهی را ببیند، ادامه داد: تورم در کشور بین ۶۰ تا ۷۰ درصد شده و متأسفانه وقتی بحث تعرفه‌ها می‌شود، روی ۲۰ درصد می‌بینند و گاهاً بعضی کیت‌ها را ۱۰ درصد در نظر می‌گیرند در حالی که بعضی کیت‌ها بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ برابر افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: ما از نمایندگان درخواست داریم بخش مربوط به فرانشیز و بیمه‌ها متعادل شود، متأسفانه سال به سال هزینه درمان بر دوش بیماران بیشتر می‌شود و یکی از رشته‌ها، علوم آزمایشگاهی است و انتظار داریم ادامه تحصیل در این رشته که از سال ۷۸ متوقف شده برای دکترای تخصصی ادامه پیدا کند.

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بیان کرد: جایگاه آزمایشگاه بیش از پیش در دنیای امروز شناخته شده و با گسترش بیماری کرونا خودش را نشان داد .

 وی با اشاره به اهمیت انجام تست‌های کرونا در تشخیص و کنترل این بیماری، یاد آور شد: امروز آزمایشگاه‌ها چشم بینا و گوش شنوای پزشکان هستند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.