پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403

دستیاران در نظام سلامت مظلوم واقع شده اند

دستیاران در نظام سلامت مظلوم واقع شده اند
مدیر دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی در چهاردهمین جلسه شورای عالی با اشاره به اهم مشکلات جامعه دستیاری کشور گفت: دستیاران در نظام سلامت کشور مظلوم واقع شده اند در حالی که بدنه صنفی جامعه پزشکی را این گروه تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی ، دکتر محمد مهدی باقریان لمراسکی در چهاردهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی که امروز پنج شنبه مورخ 1401/2/29 در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد با اشاره به این که برخی از مشکلات جامعه دستیاری از جمله کمک هزینه تحصیلی ، بیمه ها و سقف ساعات کشیک با پیگیری های متعدد مرتفع شده است؛ اظهار کرد: سایر معضلات از جمله زمان آزمون دستیاری، انصراف ها و خودکشی دستیاران و ... همچنان به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به این که دستیاران در نظام سلامت مظلوم واقع شده اند؛ افزود: همه فعالان عرصه بهداشت و درمان نسبت به این موضوع اتفاق نظر دارند و علی رغم همه مشکلات ؛ جامعه دستیاری انسجام صنفی خوبی داشته و به تمام مسائل روز حوزه سلامت اشراف دارند.

وی با بیان این که صدای جامعه دستیاری در واقع شورای صنفی است ، ادامه داد: آئین نامه شورای صنفی دستخوش تغییراتی شده است و تضعیف این شورا در واقع حذف صورت مسئله است.

باقریان لمراسکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جایگاه شورای صنفی به گونه ای است که می تواند بازوی مشورتی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باشد و با  استفاده از پتانسیل های موجود تهدید ها را به فرصت تبدیل کند.

در ادامه دکتر رضا الماسی دبیر دستیاری دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی و عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به ارائه گزارشی از وضعیت دستیاران پرداخت و اذعان کرد: حدود 15 هزار دستیار تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشورمشغول به فعالیت و آموزش هستند و تا کنون حدود 20 نفر از فعالان صنفی در دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی پیگیری مشکلات دستیاران را انجام می دهند.

وی به بیان دستاوردهای فعالیت های صنفی دستیاران پرداخت و ادامه داد: ارتباط با مسئولین و انتقال دیدگاه ها ، بیان مشکلات و نیازهای دستیاران به مسئولین و تاثیرگذاری مثبت در تصمیم گیری ها،ایجاد حس شنیده شدن و وجود حامی در دستیاران، دو برابر شدن کمک هزینه ی دستیاران،بهبود نسبی وضعیت خوابگاه ها ،اختصاص وام دستیاری،اختصاص بیمه درمانی- بیمه مسئولیت و بیمه تکمیلی دستیاران، محاسبه ی سابقه ی کار،تعیین سقف تعداد کشیک،مدیریت فعالیت های داوطلبانه دانشجویان و دستیاران در بحران کرونا و ... از جمله اقدامات صورت گرفته در خصوص جامعه دستیاری کشور بوده است.

وی با اشاره به تغییرات آئین نامه شوراهای صنفی اظهارکرد: ممنوعیت انجام فعالیت رسانه ای ،حذف امکان ارتباط میان اعضای صنف و استفاده از خرد جمعی در حل مشکلات ، کاهش شدید قدرت بیان دستیاران، حذف شورای مرکزی و امکان ارتباط با مسئولین تصمیم گیرنده ، محدود کردن ارتباطات شوراهای صنفی به معاونین دانشگاه ،حذف جایگاه دبیرکل و جایگزین شدن کمیته پیگیری امور رفاهی و همچنین ممانعت از تشکیل شوراهای هر حوزه با اجبار به مشارکت حداقل 20 درصدی اعضا، نیاز به تایید صلاحیت و وجود حسن شهرت (که کاملا سلیقه ای و نسبی است) از جمله تغییرات ایجاد شده  در آئین نامه شوراهای صنفی است.

دکتر روح الله تقوی عضو مجمع عمومی شهرستان قم و فلوشیپ کولورکتال نیز به بیان پاره ای از مشکلات فلوشیپ ها پرداخت و افزود: همکاران فلوشیپ حق هیچ نوع کار انتفاعی را ندارند و برخلاف دستیاران کمک هزینه تحصیلی و کارانه دریافت نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام کارهای درمانی و آموزشی بخش ها توسط این همکاران انجام می شود و باید توجه ویژه ای از سوی متولیان  به وضعیت آن ها معطوف شود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.