جمعه، 10 فروردین 1403

هویت و شأنیت داروسازان به عنوان یک عنصرآکادمیک باید حفظ شود

هویت و شأنیت داروسازان به عنوان یک عنصرآکادمیک باید حفظ شود
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به توانمندی و ظرفیت داروسازان و صنعت دارویی کشور ؛ گفت: در سال های پس از انقلاب اسلامی به دستاوردهای مطلوبی در حوزه دارویی دست یافته ایم و هویت و شأنیت داروسازان به عنوان یک عنصرآکادمیک در نظام سلامت کشور باید حفظ شود.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی، دکتر محمد رئیس زاده در جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان داروسازی سراسر کشور به میزبانی نظام پزشکی خراسان رضوی با اشاره به چالش ها و مشکلات صنعت دارویی و جامعه داروسازی کشور بیان کرد: علی رغم هم کاستی ها باید قدر جامعه داروسازی کشور را بدانیم زیرا قبل از انقلاب اسلامی وضعیت داروسازی و امنیت دارویی ایران در این سطح فعلی نبود .

وی با اشاره به این که در بحث تولید دارو و نخبه های علمی این حوزه دست ما پر بوده و سرمایه های بی بدیلی داریم؛ افزود: متاسفانه با وجود سرمایه بسیار عظیم و بی بدیل در حوزه داروسازی آن گونه که شایسته است از ظرفیت ها استفاده نکردیم و کارهایی  انجام شده که همکاران و صنعت دارویی را با چالش مواجه نموده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که در ادبیات و گذشته تاریخی ما بحث طبیب ، حکیم و کیمیاگر جدا از هم نیست؛ ادامه داد: باید شأن و جایگاه داروساز را رصد کرده و ارتقا دهیم ویکی از دغدغه های جدی سازمان نظام پزشکی این است که هویت و شأنیت داروساز به عنوان یک عنصرِ آکادمیکِ تحصیل کرده و کیمیاگر در نظام سلامت حفظ شود .

رئیس زاده با بیان این که باید از هویت تاریخی و دانشگاهی جامعه داروسازی دفاع نمود؛ تصریح کرد: به چالش ها و معضلات حوزه دارویی ورود نموده و با جدیت پیگیر مشکلات این حوزه هستیم و حتی در خصوص تعرفه های خدمات سلامت که یک ماراتن نفسگیر و سنگین بود تعرفه خدمات دارویی را در کنار تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی عنوان نمودیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها اشاره کرد و گفت: از بدو آغاز به کار دور جدید سازمان نظام پزشکی این موضوع را با جدیت دنبال کرده ایم و در خصوص قیمت تمام شده و مشکلات 13 هزار داروخانه بخش خصوصی نیز نظرات کارشناسی را مطرح و با جدیت پیگیر این هستیم که به نفع ارگان ها و داروخانه های دولتی، شرکت های بزرگ یا به نفع واردات ، 13 هزار داروخانه بخش خصوصی  قربانی نشوند .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که باید مشکلات به طور ریشه ای حل و فصل شود، خاطر نشان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های داروسازی باید مورد بازبینی قرار گیرد و سند جامع در این تدوین شده و به آن عمل شود تا بدانیم مثلا برای یک دهه آینده به چه تعداد داروساز و داروخانه برای خدمت رسانی به مردم نیازمندیم ضمن آن که در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های مختلف پزشکی باید از اساتید همین حوزه نظر خواهی شود تا دود تصمیمات نادرست غیرکارشناسی به چشم مردم نرود.

رئیس زاده همچنین به محدود و اشباع  بودن بازاردارویی ایران اشاره کرد و یاد آور شد : داروی ایرانی در کشورهای آفریقایی و همسایه بسیار خوشنام و باکیفیت است اما حرکت جدی برای بازار دارویی کشور و استفاده از پتانسیل ها و فرصت ها انجام نشده است که این مهم یک عزم ملی می خواهد و باید بازار دارویی کشور را به سمت خارج سوق دهیم و آمادگی خود را برای کمک و تسهیل و بازشدن راهها در این زمینه اعلام می کنیم.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.