پنجشنبه، 9 فروردین 1403

خودکشی 16 مادر باردار در سال 1400 /عدم استفاده از پتانسیل ماما ها در مشاوره و مراقبت های دوران بارداری

خودکشی 16 مادر باردار در سال 1400 /عدم استفاده از پتانسیل ماما ها در مشاوره و مراقبت های دوران بارداری
نماینده جامعه مامایی در شورای عالی نظام پزشکی با اظهار تاسف از این که جایگاه واقعی ماما در نظام سلامت ایران تبیین نشده و نیاز به بازنگری دارد؛ گفت:  ماماها نقش موثری دربحث مشاوره و مراقبت های دوران بارداری و پس از آن مطابق شرح وظایف خود دارند، اما تعارض منافع شرایط نابسامانی را در این زمینه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی ، شکوفه اژدری در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما که شامگاه شنبه (24 اردیبهشت ) در سالن همایش های فرهنگسرای بهمن برگزار شد، با بیان این که تمام سیاست های کلان جمعیتی دنیا به سمت ایمن سازی زایمان و تروج زایمان طبیعی پیش می رود؛ اظهار کرد: به نمایندگی از جامعه مامایی اعلام آمادگی می کنیم که پتانسیل های بسیار خوبی را برای کمک به دولت در اجرای قانون جوانی جمعیت داریم و از شورای عالی بیمه خواستاریم بستری ایجاد کند تا ماده 45قانون جوانی جمعیت در راستای تحت پوشش قرار دادن خدمات و استانداردهای سلامت باروری و نظام ارجاع به درستی در نظام سلامت تعریف و اجرایی شود.

وی افزود: بعد از اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران و عملکرد قابل توجه همکارانمان در این دو استان؛ از دی ماه امسال با حدود 50 درصد از همکاران در پزشک خانواده شهری استان فارس قطع ارتباط شده و خیلی از ماما ها بیکار شده یا با آن ها  تمدید قرار داد نشده است.

وی با اشاره به این که منافع تمام ذی نفعان در طرح پزشک خانواده باید در نظر گرفته شود؛ ادامه داد: حدود 600 نفر از همکاران یک دهه در طرح پزشک خانواده خدمت رسانی کردند و نیازمند توجه بیشتر در این زمینه هستیم  و بهتر است قبل از اجرای نسخه جدید برنامه پزشک خانواده که این دو استان را با چالش های زیادی در بخش خصوصی مواجه نمود و مطب و مراکز مامایی را به تعطیلی کشاند؛در تدوین سیاست ها و دستورالعمل ها از همکاران فعال این حوزه نظر خواهی شود.

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پراکندگی مناسب ماما ها در سراسر کشور بیان کرد: اگر جایگاه ماما به درستی در نظام سلامت تببین می شد شاهد خودکشی 16 مادر باردار در سال 1400 نبودیم زیرا ماماها نقش موثری دربحث مشاوره و مراقبت های دوران بارداری و پس از آن مطابق شرح وظایف خود دارند ؛ اما تعارض منافع شرایط نابسامانی را در این زمینه ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی اذعان کرد: 72 درصد زایمان های طبیعی در سال 99 توسط همکاران ماما انجام شده است اما پس از اعلام این آمار نام عامل زایمان از سامانه ایمان وزارت بهداشت حذف شد و تلاش همکاران ماما نایده گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد:  امیدواریم حفظ هويت حرفه اى ، استفاده از پست سازمانى ماما براى شاغلين شبكه هاى بهداشت و همچنین اصلاح نظام پرداخت ماماهاى شاغل در زايشگاهها  موردتوجه مسئولين ذيربط قرارگيرد.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.