جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی:

جایگاه ماماها در نظام سلامت کشور بسیار کمرنگ شده است/ماماامنیت شغلی ندارد

جایگاه ماماها در نظام سلامت کشور بسیار کمرنگ شده است/ماماامنیت شغلی ندارد
نماینده جامعه مامایی در شورای عالی نظام پزشکی با اظهار تاسف از این که هویت ماما در نظام سلامت کشور از بین رفته است، گفت: جایگاه ماماها در نظام سلامت کشور هر روز کمرنگ تر شده و امنیت شغلی آن ها از بین رفته است.


به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، نوشین زنده زبان در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما که شامگاه شنبه (۲۴اردیبهشت) در سالن همایش های فرهنگسرای بهمن برگزار شد با اشاره به اهم مشکلات جامعه مامایی اظهار کرد: اجازه انجام زایمان طبیعی به مرور از ماماها گرفته شده و پرونده های زایمانی که توسط ماماها تشکیل می شود، توسط پزشک متخصص مهر می شود و کارانه ای به مامای مربوطه تعلق نمی گیرد.
وی افزود: بسیاری از همکاران حتی به عنوان مامای همراه هم نمی توانند فعالیت کنند و هنوز با سازمان های بیمه گر مشکل داریم.
نماینده جامعه مامایی در شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که شرح وظایف مامایی به طور سلیقه ای حذف می شود تصریح کرد: اصلی ترین وظیفه ماما تنظیم خانواده و تجویز داروهای پیشگیری از بارداری است اما این حقوق قانونی نادیده گرفته شده و کار گذاشتن اقلام پیشگیری از بارداری باید توسط پزشک انجام شود.
زنده زبان با بیان این که از بین رفتن هویت یک رشته با همین موارد کوچک شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: در خصوص افزایش جمعیت و فرزند آوری جامعه مامایی به عنوان بازوی توانمند وزارت بهداشت می تواند ایفای نقش کند.
وی با گلایه از این که قانون سختی کار برای ماماها عادلانه اجرا نمی شود، بیان کرد:  پست های مدیریتی  به ماماها اختصاص نمی یابد و در طرح پزشک خانواده نیز ماما به عنولن مراقب سلامت نام گذاری شده است.
وی یاد آور شد: امیدواریم مسئولان امر با جدیت معضلات جامعه مامایی را پیگیری نموده و سبب دلگرمی آن ها در ارائه خدمات به بانوان و مادران باردار باشند. 

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.