پنجشنبه، 9 فروردین 1403

چرا هنگام گران شدن مصارف روزمره زندگی ، وضعیت اقتصادی مردم اهمیتی ندارد؟!/تعرفه دستوری و غیرکارشناسی خدمات پزشکی به نفع مردم یا به ضرر آن ها؟

چرا هنگام گران شدن مصارف روزمره زندگی ، وضعیت اقتصادی مردم اهمیتی ندارد؟!/تعرفه دستوری و غیرکارشناسی خدمات پزشکی به نفع مردم یا به ضرر آن ها؟
رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس ضمن ابراز تاسف از تعرفه های ابلاغی سال 1401 در هر دو بخش دولتی و خصوصی گفت: هنگام گران شدن نان، مرغ ، گوشت ،لبنیات ،حبوبات ، برنج ، ماکارونی ، میوه و کلیه مصارف روزمره زندگی مردم و گرانی همه چیز، وضعیت اقتصادی مردم اهمیتی ندارد؟ تعرفه های دستوری و غیرکارشناسی که تناسبی با تورم موجود جامعه نداردآیا به نفع مردم است یا به ضرر آنها؟

دکتر شیرین شجاعی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که در کنار تورم سرسام آور طی سالهای اخیر  ، شاهد اعمال تعرفه های دستوری بسیار پایین تر از قیمت تمام شده به سیستم بهداشت و درمان کشور هستیم؛ اظهار کرد:  ماجرای تعیین دستوری تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی ، مانند این است که شما دوغ یا شیری که با توجه به قیمت تمام شده و محاسبات دقیق کارشناسان  باید لیتری 12 هزار تومان به فروش برسد، اجبار کنید که باید 5 هزار تومان فروخته شود! رفته رفته برخی از فعالان صنایع لبنیات ورشکسته شده یا اکثرا به دنبال تولید سایر محصولات می روند و یا عطایش را به لقایش بخشیده و به حرفه ای دیگر مشغول خواهند شد ؛ همچنین اگر بدانند که در کشورهای دیگر و یا کشورهای همسایه 25 برابر همین درآمد یا بیشتر  با کاری کمتر را خواهند داشت رفتن را به ماندن ترجیح می دهند.

وی افزود : گاهی اوقات  برخی از آن ها نیز با رقیق کردن شیر و دوغ و یا هر ترفند دیگری! سیاست های اشتباه دستوری بالا دستی  را دور می زنند، اما در نهایت دودش به چشم مصرف کننده (مردم) می رود. آیا مسئولین می توانند تولیدکنندگان تخم مرغ 2000 تومانی را به زور و دستور وادار کنند که تخم مرغ هایشان را دانه ای 800 تومان بفروشند؟

وی ادامه داد: عدم توجه به قیمت تمام شده کالا و خدمات در هر صنفی ، همین عواقب را به دنبال دارد و حتی مردم عادی نیز این واقعیت را درک می کنند و صرفا نیاز به گزارش اقتصاددانان و کار کارشناسی نیست.

رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس با اشاره به این که در حال حاضر « وضع اقتصادی مردم»  و « منفعت و سود مردم» دلیل اصلی پایین نگه داشتن تعرفه های پزشکی عنوان می شود؛ تصریح کرد:   و در رسانه های وابسته به مقصرین این اوضاع و تصمیمات، از هر ترفند و تبلیغ و دروغ و هوچی گری های پوپولیستی استفاده می شود تا کادر درمان را مقصر گرانی خدمات سلامت و درمان کشورجلوه دهند، ولی ازآن سو خودشان در رسانه ملی دروغ بودن ادعای آن دیگری را برملا می کنند.

 شجاعی تاکید کرد: هنگام گران شدن نان، مرغ ، گوشت ،لبنیات ،حبوبات ، برنج ، ماکارونی ، میوه و کلیه مصارف روزمره زندگی مردم و گرانی همه چیز، وضعیت اقتصادی مردم اهمیتی ندارد؟

وی اذعان کرد : دلیل اصلی تعرفه های دستوری بسیار پایین این است که  بیمه ها ( با حمایت دولت )،  وظایف و تعهدات خود را انجام نمی دهند و آحاد مردم را بر طبق قانون اساسی بیمه نکرده اند و  پرداخت 70 درصد کل خدمات سلامت مردم را به عهده نمی گیرند ( تا سهم مردم به کمتر از 30 % برسد! ) ، از آن سو  با حضور حداکثری و غیر کارشناسانه در شورای عالی بیمه در مورد تعرفه های سلامت کشور تصمیم گیری کرده  و نمی گذارند قیمت تمام شده زحمات کادر درمان مانند هر صنف دیگری محاسبه و اجرایی شود ، و برایشان مهم نیست که همان بلای قیمت دستوری شیر و تخم مرغ و همه اصناف،  بر سر مردم و کادر درمان بیاید.

رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس با اشاره به تعرفه های بسیار پایین در بخش دولتی نیز خاطرنشان کرد: میزان تعرفه ها در هر دو بخش دولتی و خصوصی پایین نگه داشته شده است و با توجه به این که مراکز درمانی بخش خصوصی از حمایت دولتی برخوردار نبوده و حقوق و دستمزد پرسنل بخش خصوصی نیز افزایش 56 درصدی داشته است؛ چگونه هزینه تورم عمومی در اقلام مصرفی و تجهیزات پزشکی ، اجاره بها، هزینه حامل های انرژی و سایر مخارج سرباری و پنهان را خود پرداخت نمایند؟؟ بنابراین ضروری است تا سیاستگذاران این عرصه به نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی و اساتید  اقتصاد سلامت توجه کرده و با تعرفه های غیرکارشناسی و دستوری ، آسیبی غیرقابل جبران به مردم و جامعه پزشکی در بخش دولتی و خصوصی وارد نکنند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.