جمعه، 10 فروردین 1403

تعرفه های ابلاغی به هیچ عنوان عادلانه نیست

تعرفه های ابلاغی به هیچ عنوان عادلانه نیست
رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز با انتقاد شدید از نحوه و میزان افزایش تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی گفت: این افزایش نرخ تعرفه های پزشکان، متخصصان و مراکز درمانی بخش خصوصی ، با توجه به تورم فعلی و پذیرفتن حداقل تورم ۴۲ درصدی توسط دولت و نیز رشد آن در ماه های آتی، به هیچ عنوان عادلانه و به صلاح بخش سلامت جامعه نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از سازمان نظام پزشکی شیراز، دکترمحمد رضا دیدبان با انتقاد شدید از نحوه و میزان افزایش تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی گفت:قاطعانه و با صراحت می‌گویم این افزایش نرخ تعرفه های پزشکان، متخصصان و مراکز درمانی بخش خصوصی توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با توجه به تورم فعلی و پذیرفتن حداقل تورم ۴۲ درصدی توسط دولت و نیز رشد آن در ماه های آتی، به هیچ عنوان عادلانه و به صلاح بخش سلامت جامعه نیست.

وی افزود: علاوه بر تورم موجود در کشور، افزایش سرسام آور هزینه های اداره مطب، بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی از جمله هزینه اجاره مطب، تامین، تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و رادیولوژی و استهلاک آنها و نیز افزایش هزینه و حقوق و دستمزد نیروی کار، می تواند در بلندمدت به ورشکستگی بسیاری از مراکز درمانی بخش خصوصی و مهاجرت متخصصان و پزشکان به خارج از کشور منجر شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز با اشاره به بالا بودن هزینه های سلامت در دنیا، از نقش موسسات بیمه در کشور انتقاد کرد و گفت: در همه کشور ها، دولت ها با تقویت بیمه ها توانسته اند پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم را به حداقل برسانند، اما در کشور ما مؤسسات بیمه نقش بنگاه اقتصادی را بازی میکنند و در محاسبه و پرداخت هزینه های درمانی خساست به خرج می دهند.

وی بر لزوم تقویت بیمه ها و تحت پوشش قرار گرفتن همه اقشار جامعه تاکید کرد و افزود: انجام این مهم می تواند به کاهش رابطه مالی پزشک و بیمار، کاهش مشکلات مردم در پرداخت هزینه های درمان، کاهش دغدغه مالی پزشکان و نیز افزایش کیفیت ارائه خدمات توسط جامعه پزشکی کمک فراوانی کند. 


دیدبان در خصوص قیمت گذاری واقعی تعرفه های پزشکی گفت: هر صنفی با توجه به شناسایی درآمد و هزینه ها می تواند تعرفه بخش خود را تعیین کند؛ اما متاسفانه سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد متولی پزشکان وخدمت دهندگان اصلی بخش درمانی جامعه که اشراف بهتری به هزینه ها و درآمدهای خود برای تعیین سطح تعرفه ها دارند از این حق قانونی خویش محروم است.


وی با اشاره به دستوری بودن تعرفه های پزشکی تصریح کرد: این موضوع، به تخریب رابطه صمیمی بین بیمار و پزشک و رواج اعمال غیر متعارف برای جبران خسارت و کاهش ضرر و زیان درمانگر و در نهایت به آسیب رسیدن به بیماران منجر خواهد شد. 


رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز به هجمه ها و موضع گیری ناحق رسانه ها نسبت به جامعه پزشکی و تعرفه های پیشنهادی اشاره کرد و گفت: مسئولان مربوطه و بیمه ها باید واقعیت های جامعه را در نظر بگیرند و بیش از این جامعه پزشکی را تخریب نکنند. 


وی همچنین از همه افراد جامعه پزشکی خواست درخصوص نرخ واقعی تعرفه‌های پزشکی روشنگری کنند و مردم نیز به دور از سطحی نگری ها، به خواسته‌های بر حق جامعه پزشکی توجه بیشتری کنند.


وی  ضمن اشاره به اینکه تنها نهاد شایسته در زمینه تعرفه گذاری خود سازمان نظام پزشکی است، اظهار کرد: هر چه سریعتر این حق باید به حق داران بازگردد.


رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز با انتقاد از تنگ کردن حلقه محاصره جامعه پزشکی و هجمه به این عزیزان بیان کرد: فشار بیش از اندازه به پزشکان و مراکز درمانی بخش خصوصی باعث مهاجرت گسترده سرمایه های علمی_اجتماعی کشور خواهد شد.


دکتر دیدبان همچنین به عدم استقبال پزشکان عمومی برای ورود به بعضی از رشته‌های تخصصی اشاره و تصریح کرد: در صورت ادامه وضع فعلی در آینده نه چندان دور برای رفع نیازهای پزشکی و درمانی کشور باید از کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان پزشک وارد کنیم که مایه ی  تاسف و تاثر بسیار خواهد بود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.