پنجشنبه، 30 فروردین 1403

خدمت با کیفیت هزینه بر است/ نباید با کار غیرکارشناسی مردم را مقابل جامعه پزشکی قرار داد

خدمت با کیفیت هزینه بر است/ نباید با کار غیرکارشناسی مردم را مقابل جامعه پزشکی قرار داد
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که نباید به تعرفه های خدمات پزشکی صرفا نگاه دستمزد داشت؛ اظهار کرد: خدمات با کیفیت هزینه بر بوده که باید از منابع بیمه ای پرداخت شود نه این که جامعه پزشکی از جیب خود سوبسید داده یا میزان پرداخت بیماران افزایش یابد.

دکتر یدالله سهرابی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با بیان این که جامعه پزشكي با همت عالي و ايثار، سال های متمادی است که از جیب خود سوبسید خدمات تشخیصی و درمانی را پرداخت می کند؛ گفت:  دولت و حاكميت بايد سهم سلامت از تولید ناخالص ملی را افزايش دهد و با تامین منابع پایدارِ بیمه ها سبب کاهش میزان پرداخت از جیب بیماران شود.

وی با تاکید بر این که ارائه خدمات با کیفیت به بیماران هزینه براست؛ افزود: برای داشتن نظام سلامت با ثبات و با کیفیت ؛باید تمام ذی نفعان و نقش آفرینان در کنار هم باشند.

وی با اشاره به این که جامعه پزشکی همواره در کنار مردم بوده و خواهان افزایش پرداخت از جیب بیمار نیست ، ادامه داد: لازم است طبق اصل 43 قانون اساسی و بندهای ماده 90 قانون سازمان های بیمه گر، اقشار آسیب پذیر مورد حمایت جدی در خصوص خدمات تشخصی و درمانی قرار گیرند.

عضو شورای عالی  نظام پزشکی تصریح کرد: اگر از بعد عدالت اجتماعی به مسائل حوزه سلامت بنگریم هنوز با قیمت های واقعی خدمات فاصله زیادی داریم اما می توان با کار کارشناسی عدد منصفانه ای را برای تعرفه های پزشکی تعیین نمود اما با کمال تاسف سازمان های بیمه گر حتی تعرفه پیشنهادی شورای عالی بیمه مبنی بر افزایش 28.5 درصدی را اعمال ننموده و شاهد روند کاهشی نیز بوده ایم که این امر کیفیت خدمات را به طور حتم در دراز مدت دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد.

سهرابی گفت: در اقتصاد سلامت 20تا 25 درصد عدد تعرفه شامل دستمزد و 75 درصد آن شامل هزینه های زیرساخت است که شامل کار کارشناسی بوده و نمی توان به آن خرده گرفت .

وی با بیان این که باید آینده نگری و آینده پژوهی درحوزه سلامت داشته باشیم، اذعان کرد: کشور ما به لحاظ ارائه خدمات درمانی در حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه عملکرد خوبی داشته و در جذب توریسم درمانی موفق بوده است اما اگر فکری به حال هزینه های خدمات تشخیصی و درمانی و واقعی نمودن تعرفه های این حوزه نشود در آینده ای نزدیک شاهد خروج مردم از کشور برای دریافت خدمات از سایر کشورها خواهیم بود که زیبنده نظام سلامت و پتانسیل پزشکی ایران نیست.

**نباید با کارهای غیرکارشناسی مردم و جامعه پزشکی را مقابل یکدیگر قرار دهیم

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که سیاستگذاران  نظام سلامت باید درک عمیقی از مسائل این حوزه بویژه بخش خصوصی داشته باشند؛ خاطرنشان کرد: باید روشنگری و شفاف سازی های لازم را در این زمینه انجام داد تا مدیریت ها بهره ور شده و شاهد تکالیف غیرکارشناسی و دستوری در حوزه تعیین تعرفه ها نباشیم.

 

 وی با اشاره به این که هم اکنون 70 درصد هزینه های درمانی توسط بیماران پرداخت می شود، اذعان کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که حمایت های مالی از بیماران افزایش یابد به طوری که میزان پرداخت از جیب مردم به کمتر از 30 درصد برسد و این مهم نیازمند تقویت منابع بیمه ای  است.

سهرابی با تاکید دوباره بر این که متولیان امرنباید با کارهای غیرکارشناسی مردم را مقابل جامعه پزشکی قرار دهند؛ یاد آور شد: پزشکان همواره در کنار مردم هستند و شفاف سازی در خصوص تعرفه های خدمات پزشکی نیازمند یک کار سیستماتیک رسانه ای  است تا عموم مردم بدانند تعرفه ها صرفا بحث مالی و دستمزد پزشکان نیست؛ بلکه تضمین کیفیت خدمات برای ارتقای سلامت عموم جامعه است.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.