جمعه، 10 فروردین 1403

آزمایشگاهها در چرخه سلامت مغفول واقع شده اند/عدم توجه به وضعیت اقتصادی این مراکز تبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد

آزمایشگاهها در چرخه سلامت مغفول واقع شده اند/عدم توجه به وضعیت اقتصادی این مراکز تبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد
عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به وضعیت اقتصادی مراکز تشخیصی و درمانی از جمله آزمایشگاهها گفت: عدم رشد متناسب تعرفه ها و آزاد سازی ارز باعث افزایش شدید قیمت تجهیزات ، دارو و کیت آزمایشگاهی و ...شده و وضعیت موجود را وخیم تر خواهد کرد.

دکتر محمد علی برومند در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که بالغ بر ۷۰ درصد تشخیص‌های پزشکی وابسته به خدمات آزمایشگاههای تشخیص طبی است؛ اظهار کرد: عدم توجه به قیمت واقعی و تورم سالیانه ،حذف ارز ترجیحی و افزایش  شدید دستمزدها ، تورم عمومی در اقلام مصرفی و حامل‌های انرژی مانند بنزین، برق، گاز، آب و نیز وابستگی بیشتر ملزومات پزشکی به تکانه‌های ارزی و ...مراکز پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاهها را تحت تاثیر قرار داده به طوری که شاهد ورشستگی یا تعطیلی بسیاری از مراکز آزمایشگاهی خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که آزمایشگاهها یکی از ابزار مهم تشخیص بیماری ها محسوب می شوند، افزود: متاسفانه آزمایشگاهها و تلاش های زحمت کشان این  عرصه در چرخه نظام سلامت مورد بی مهری و غفلت واقع شده است.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: کمتر خدمتی در عرصه پزشکی بی نیاز از خدمات آزمایشگاهها است، در حالی که تعرفه خدمات آن‌ها واقعی نیست و با توجه به تحریم ها و تورم افسار گسیخته موجود، خرید و به روز نمودن تجهیزات آزمایشگاهی غیرممکن بوده و حتی در تعمیر و نگهداری ملزومات مورد نیاز هم با چالش های فراوانی مواجه هستیم.

برومند با بیان اینکه جامعه آزمایشگاهی با نابرابری تعرفه‌ها به نسبت سایر گروههای پزشکی مواجه است، تصریح کرد: کارکنان شاغل در بخش‌های مختلف آزمایشگاه‌ها از دریافتی پایین به نسبت رده‌های شغلی سایر مشاغل برخوردارند و علی رغم مصوب شدن و ابلاغ قانون سختی کار ،جامعه به سختی می‌توانند از امکانات این مصوبه استفاده و بهره لازم را ببرند که امید می‌رود مسئولان امر دستور العمل‌های لازم را برای اجرای صحیح این مصوبه به کار گیرند.

وی با اشاره به این که حتى در رابطه با تعرفه و دريافت هزينه بيمه در آزمايشگاه ها شاهد تبعيض و اتفاقات عجيب هستيم، گفت:

در مورد خدمات آزمايشگاه با اعمال "هشتگ" كه اصلاً فلسفه آن مشخص نيست؛ ضريب "كا" را نسبت به ساير خدمات پزشکی به شدت كاهش داده اند و از طرف ديگر على رغم تعرفه مصوب و هزينه هاى موجود، اغلب بيمه هاى تكميلى با اخذ تخفيف تحميلى در قراردادشان با آزمايشگاه ها، مبلغ پرداختى را كاهش داده و آزمايشگاه ها نیز با توجه به شرايط موجود مجبور به پذيرش اين موارد می شوند.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان این که جامعه آزمایشگاهی با مشکلات متعددی از جمله ناعادلانه بودن تعرفه ها، عدم اختصاص بودجه مناسب از هزینه های نظام سلامت،حذف ارز ترجیحی و استفاده از ارز نیمایی و ... مواجه است؛ خاطرنشان کرد: آزمایشگاههای تشخیص طبی مهمترین رکن تشخیص بیماری‌ها محسوب می‌شوند لذا باید توجه لازم به تجهیز آزمایشگاه‌ها و اختصاص بودجه و اعتبارات مورد نیاز برای گردش اقتصادی آنها معطوف شده و سهم و جایگاه واقعی خود را در نظام سلامت بازیابند.

وی یادآور شد: امیدواریم با توجه به کارایی جامعه علوم آزمایشگاهی، متولیان نظام سلامت نیز به نحو شایسته حامی جامعه علوم آزمایشگاهی باشند  تا بتوانیم توانمندی فارغ التحصیلان مقاطع مختلف در این رشته را به نحو مطلوب در جهت ارتقاء نظام سلامت به کار گیریم.

انتهای پیام

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.