جمعه، 10 فروردین 1403

دوری گزینی مسئولان از کیفیت خدمات، تهدیدی برای حوزه دندانپزشکی است

دوری گزینی مسئولان از کیفیت خدمات، تهدیدی برای حوزه دندانپزشکی است
رئیس جامعه علمی دندانپزشکی ایران با اشاره به این که فقدان یک برنامه ریزی منسجم و مدیریت دانش محور نتوانسته شاخص سلامت دهان را به نقطه مطلوب و مناسبی برساند؛گفت: تلاش مسئولان امر برای ارائه آمارهای کمی و دوری گزینی از کیفیت خدمات از جمله تهدیدهای سلامت دهان و دندان و خدمات دندانپزشکی در کشور است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی دکتر علی تاجرنیا در مراسم گرامیداشت روز دندانپزشک که در تالار وزارت کشور برگزار شد با اشاره به این که دندانپزشکان ایرانی در دانش یکی از باسوادترین و در کار عملی از جمله بامهارت ترین ها در بین دندانپزشکان جهان هستند؛ اظهار کرد: فقدان یک برنامه ریزی منسجم و مدیریت دانش محور نتوانسته شاخص سلامت دهان را به نقطه مطلوب و مناسبی برساند.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در حوزه بهداشت دهان طبق آخرین آمار پیمایش سلامت دهان و دندان در کشور افزود: علی رغم همه تلاش ها میزان پوسیدگی و بیماری های لثه هم چنان نامطلوب است و در حوزه درمان نیز با وجود نظارت، بهبود عملکرد، افزایش نیروها ، ابلاغ سیاست های حمایتی و سرمایه گذاری و نیز گسترش خدمات در بخش دولتی و خصوصی هم چنان ارائه درمان نامطلوب و مختص کمتر از 15 درصد جمعیت کشور است.

وی با تاکید بر این که باید پذیرفت وزارت بهداشت و مجموعه های مرتبط با امر بهداشت و سلامت دهان علی رغم تلاش های صورت گرفته نتوانستند به اهداف سند چشم انداز و شاخص های ملی مورد انتظار دست یابند ، ادامه داد: این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر آن که تحولی شگرف و تغییری بنیادین در سیاست گذاری ، هدایت درست منابع مالی، شناخت اولویت ها ، پرهیز از موازی کاری و هم سویه با تمام نهادهای دخیل در امر سلامت دهان و دندان در حوزه آموزش و پژوهش و نظارت کارآمد بر آن ها رخ دهد.

رئیس جامعه علمی دندانپزشکی ایران با اشاره به این که جامعه نگر شدن خدمات دندانپزشکی شعار خوبی است که همه ساله و در ایام مختلف توسط مسئولین وزارت بهداشت سر داده می شود، تصریح کرد: این امر مستلزم استفاده از تمامی ظرفیت ها بوده و در این بین نقش بخش خصوصی که بار 90 درصد از ارائه خدمات دندانپزشکی را بر عهده دارد ، مغفول واقع شده است.

تاجرنیا خاطرنشان کرد : تلاش در جهت  گسترش و ارائه خدمات دندانپزشکی سطح یک در مراکز دولتی و صرف بودجه های بسیار نتوانسته است تاثیر قابل توجهی در کم کردن میزان پوسیدگی و بیماری های دهان و دندان ایجاد نمایدو دستیابی به شرایط بهتر جز با همراهی و هدایت و بهره گیری از تمام ظرفیت ها از جمله بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

وی راهکار برون رفت از شرایط موجود را تبدیل شدن هر مطب و کلینیک به یک پایگاه برای ارتقای سلامت عنوان کرد و گفت: وجود یک سامانه مدیریتی و خدماتی فراگیر که بتواند تمامی ارائه دهندگان خدمات در بخش دولتی و خصوصی و نیز سایر ذینفعان را پوشش دهد امری ضروری بوده و برای استفاده بهینه از ظرفیت های موجود لازم است.

به گفته وی تدوین برنامه های جدید پیشگیری و  افزایش سواد سلامت، عملیاتی نمودن آموزش ها ، اصلاح سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و آموزش روش های خود مراقبتی در کنار درگیر کردن تمامی مداخله گران امر سلامت می تواند اصلاح مسیر و بهبود شاخص های سلامت دهان و دندان را به دنبال داشته باشد.

**تعرفه غیرواقعی افت کیفیت خدمات را به دنبال دارد

 تاجرنیا در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اقتصادی و  معیشتی مردم اشاره کرد و افزود: تعرفه های غیرواقعی زمینه دریافت خدمات مناسب را از مردم سلب نموده و علی رغم تلاش همه همکاران در مواجهه با بیمار ؛ غیر واقعی بودن تعرفه ها لاجرم و ناخواسته افت کیفیت خدمات را به دنبال خواهد داشت.

رئیس جامعه علمی دندانپزشکی ایران با اشاره به نامه اخیر وزیر کار و رفاه اجتماعی مبنی بر کاهش دستمزد پزشکان و دندانپزشکان خاطرنشان کرد: اگر وزیر کار و  مشاوران وی اندک تخصصی در نحوه محاسبه هزینه تمام شده خدمات داشتند شاهد این نامه شعاری و غیرکارشناسی نبودیم و البته از وزیری که با یک میلیون تومان خواستار ایجاد شغل بود انتظاری بیش از این نمی توان داشت.

وی گفت: به مسئولان امر توصیه می کنم در لباس دفاع از مردم سلامت آحاد جامعه را به خطر ننداخته و بدانند بی توجهی به حقوق جامعه پزشکی بدون شک بی توجهی به حقوق مردم است و اگر این رفتارهای نابخردانه اصلاح نشود جامعه پزشکی و دندانپزشکی کشور در زمان لازم پاسخ مناسب خواهد داد.

**تعدد دانشکده های دندانپزشکی با وجود فقدان زیرساخت ها موجب کاهش مهارت فارغ التحصیلان خواهد شد

تاجرنیا با اشاره به این که تعدد دانشکده های دندانپزشکی با وجود فقدان زیرساخت های لازم بویژه در زمینه هیات علمی و نیروی انسانی موجب شده تا فارغ التحصیلان جوان با مهارت کمتری نسبت به سلف خود وارد بازار کار شوند؛ اذعان کرد: لزوم بازگشایی مراکز مهارتی و انبوه فارغ التحصیلانی که در این مراکز به آموزش درمان های معولی دندانپزشکی می پردازند گواه این است که فرزندان نخبه این مرز و بوم به شکل مناسب مورد آموزش قرار نگرفته و دانش و مهارت کافی ندارند.

وی تصریح کرد: نتیجه این امر جدا از کاهش اعتبار دندانپزشکان ایرانی در بین کشورهای مختلف؛ زمینه ارائه خدمات نامناسب به مردم را نیز فراهم خواهد کرد و بزرگترین زیان ده این نوع سیاست ها مردم هستند و احراز غیرکارشناسانه نمایندگان مجلس و شورای انقلاب فرهنگی دقیقا در همین مسیر بوده و سیر قهقرایی آموزش و ارائه خدمت مناسب را پرشتاب تر خواهد نمود.

لازم به ذکر است در انتهای این مراسم از دندانپزشکان پیشکسوت و نیز جوان ترین دندانپزشکی که به تازگی شماره نظام دریافت کرده است با اهدای لوح یاد بود تقدیر به عمل آمد:

1-دکتر عباس دلورانی

2- دکتر رضا بیات موحد

3- دکتر محمد رضا فلاحی

4- دکتر حسن رزمی

5- دکتر جمیله بیگم طاهری

6- دکتر امیر رضا رکن

7- دکتر بهنام عباسیان

8- دکتر کاوه سیدان

9-دکتر طاهره قائنی نجفی

10- دکتر فاطمه خلیلی دهکردی ( جوانترین دندانپزشک)

 

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.