جمعه، 10 فروردین 1403

ضرورت واقعی نمودن تعرفه های پزشکی / منابع بیمه ای تقویت شود

ضرورت واقعی نمودن تعرفه های پزشکی / منابع بیمه ای تقویت شود
رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس با گلایه از این که تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی بسیار پایین و غیرمنصفانه است؛ گفت: علیرغم همه تبلیغاتی که علیه جامعه پزشکی انجام می شود؛ میزان تعرفه ها بسیار پایین و غیرواقعی بوده که این اشتباه استراتژیک نظام سلامت را به سمت فروپاشی سوق می دهد.

دکتر شیرین شجاعی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که اگر بخواهیم تعرفه های پزشکی را با دستمزد یک اوستاکار در سایر مشاغل مقایسه کنیم ؛ اظهار کرد: هیچ کس در جامعه باور نمی کند که دستمزد باز کردن شکم یک بیمار و درآوردن آپاندیس عفونی و ملتهب او کمتر از 90 هزار تومان برای یک جراح است آن هم با تاخیر در پرداخت بیمه ها .

وی افزود: به طور مثال ویزیت یک پزشک عمومی بخش خصوصی در سال 1400 حدود 40 هزار تومان با بیمه و 52 هزار تومان بصورت آزاد بود اما زمانی که قصوری رخ بدهد باید 600 میلیون تومان یعنی دوازده هزار برابر مبلغ دریافتی دیه پرداخت نماید.

وی ادامه داد: دستمزد عمل فتق کشاله ران حدود 80 هزار تومان و جراحی کیسه صفرا با آن سختی و ظرافت کمتر از 200 هزار تومان برای جراح است آن هم پس از چند ماه تاخیر بیمه ها پرداخت می شود و باورش برای آحاد جامعه سخت است.

رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس با تاکید بر این که مردم جامعه از میزان تعرفه ها و دستمزد پزشکان اطلاعی ندارند؛ تصریح کرد: بیماران انتظار دارند با بهترین کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن درمان شوند و پزشکان و کادر درمان نیز هر روز سرخورده تر ، دل سردتر و ناامید تر از قبل به ارائه خدمات می پردازند.

شجاعی با بیان این که درصد معدودی از همکارانی که اسم و رسمی داشته و یا عملکردشان خاص بوده است ؛ درآمد های بالایی دارند، خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد پزشکان و کادر درمان با درآمدی بسیار نامتناسب و غیرواقعی مشغول به کار هستند. دقیقا مانند فوتبالیست ها، هنرمندان ، مهندسان و کارخانه داران که برخی در میان سایرین معروف تر و متمول تر هستند. متاسفانه تمام تصمیم گیری ها ، تبلیغات رسانه ای و سوءگیری ها بر اساس همان چند درصد خاص صورت می گیرد.

وی با اشاره به این که کادر درمان غیور و نجیب کشورمان حتی طی دو سال گذشته و به دنبال همه گیری کرونا که ارزش و اهمیت سلامتی را بیش از پیش بر همگان ثابت کرد ، از سلامتی و جان خود برای نجات جان هموطنان مایه گذاشتند؛ اظهار کرد: چه شهدایی که در اوج جوانی یا با کوهی از تجربه جانشان را برای حفظ سلامت بیماران از دست دادند اما زمانی که نوبت به حمایت های دولت و متولیان نظام سلامت می رسد ؛ انتظار دارند که پزشکان و کادر درمان از حقشان (برای پایین نگه داشتن تعرفه ها )بگذرند.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران بیان کرد: این اشتباه استراتژیک نظام سلامت کشور را به سمت فروپاشی سوق داده است و چند سال دیگر مردم برای انجام  بسیاری از اعمال جراحی مجبور به سفرکردن به کشورهای همسایه خواهند بود زیرا بسیاری از پزشکان با وجود چنین شرایطی یا مهاجرت می کنند و یا به کاری غیر از طبابت روی می آورند.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار برون رفت از این مشکلات چیست؛ اذعان کرد: در شرایط فعلی تنها راه برون رفت از سقوط در این پرتگاه، واقعی کردن تعرفه ها بر اساس نظرات کارشناسان اقتصاد سلامت است و از سوی دیگر برای این که میزان پرداخت از جیب مردم افزایش نداشته باشد باید دولت و مجلس بودجه بیشتری را به سازمان های بیمه گر اختصاص دهند تا عدد واقعی و منطقی تعرفه ها را تعیین نموده تا بتوانند حق الزحمه واقعی تری به کادر درمان بپردازند و در این میان نه فشار مضاعف به بیماران وارد شود و نه این که کادر درمان دل سرد تر و نا امید تر از قبل شوند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.