جمعه، 10 فروردین 1403

تزریق دُز چهارم واکسن کرونا برای مبتلایانِ نقص سیستم ایمنی

تزریق دُز چهارم واکسن کرونا برای مبتلایانِ نقص سیستم ایمنی
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت کاهشی روند فعلی بیماری کرونا در کشور و هشدار نسبت به برگزاری تجمعات در عید نوروز، در عین حال درباره تزریق دز چهارم واکسن کرونا توضیح داد.

دکتر محمدمهدی گویا در نشستی خبری که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، درباره چگونگی کنترل سلامت و واکسیناسیون مسافران نوروزی از طریق پلاک خودروهای شخصی، گفت: در این مورد بنده اطلاعات کافی ندارم و بهتر است مسئولین مربوطه پاسخ مناسب بدهند.

وی درخصوص پیش بینی از شرایط بیماری کرونا در نوروز و پس از آن با توجه به وضعیت فعلی بیماری در کشور، افزود: هیچگاه در مورد کرونا نباید پیش‌بینی بیش از دو هفته داشته باشیم؛ زیرا تجربه این دو سال به ما نشان داده است که پیش‌بینی‌های بلندمدت ممکن است فریبنده باشد و ما را از اهداف خود دور کند. آنچه که اکنون شاهد آن هستیم این است که ظرف دو تا ۳ هفته اخیر موارد ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن در کشور کاهش یافته است. موارد بستری بیمارستانی نیز به وضوح کاهش یافته است. هرچند این کاهش در همه استان‌ها یکسان نیست؛ اما در بعد کلان به طور کلی شاهد کاهش روند بیماری هستیم و امیدواریم این روند ادامه دار باشد. اما دوست نداریم دچار خوش‌بینی بی‌موردی هم شویم که خدایی نکرده مردم عزیز از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درپاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره عوارض تجمعات شکل گرفته در چهارشنبه سوری، تاکید کرد: هرگونه تجمعی در کشور می‌تواند به عنوان یک عامل محرک برای افزایش ابتلای مردم و شعله‌ور شدن بیماری باشد. کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی که یکی از آنها پرهیز از شرکت در تجمعات است، مورد تاکید ما است.

او درباره برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دز چهارم واکسن در جمعیت عمومی، ادامه داد: درحال حاضر تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا فقط برای کسانی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند و برخی بیماری‌های خاص که در  معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند در دستورکار قرار دارد.

وی درباره اتفاقات اخیر شیوع بیماری در کشور چین، گفت: آنچه که در چین مشاهده شده است همین سویه امیکرون است و سویه جدیدی رخ نداده است؛ اما چین با موارد طغیان بیماری با قوانین به شدت سختگیرانه‌ای برخورد می‌کند؛ یعنی به محض مشاهده شعله ور شدن بیماری در یک شهر خیلی قوانین سخت وضع می‌کنند.

گویا درباره ارائه خدمات به مهاجرین و اتباع در ایران، تاکید کرد: این قول را گرفته بودیم که سازمان ملل در زمینه اتباع همکاری خواهد کرد، اما در حقیقت ما منتظر تامین واکسن از طریق سازمان ملل برای مهاجرین نشدیم. تا زمانی که سازمان ملل به ما واکسن بدهد حدود ۲.۵  میلیون نفر مهاجر را واکسینه کردیم. الان ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار دز واکسن در کشور ما برای جمعیت پناهندگان انجام شده است که از این تعداد کسانی که یک نوبت واکسن زدند ۲ میلیون و ۱۹۶ هزارنفر و کسانی که دو نوبت واکسن زدند یک میلیون و ۶۲۷ هزار نفر بودند. این اقدام بسیار دشوار بود و نهایت تلاش خود را در استان‌هایی که پذیرنده جمعیت مهاجرین هستند، انجام دادیم.

او تاکید کرد: اکثر اوقات برنامه واکسیناسیون را با مراجعه به منازل این افراد انجام دادیم و متقاعد کردن این جمعیت برای اهمیت واکسن کار سختی بود تا تشویق به تزریق واکسن شوند. مرتب در حال تشویق و اطلاع رسانی هستیم تا واکسیناسیون خود را کامل کنند که بتوانیم پاسخگوی خوبی برای پیشگیری کووید۱۹ در جمعیت مهاجر باشیم‌.

گویا بیان کرد: ۶۱ درصد جمعیت مهاجر دو نوبت واکسن  و ۸۱ درصد یک‌نوبت واکسن دریافت کردند. برای تشخیص بیماری در این جمعیت حدود یک میلیون و ۹۴ هزارنفر از این اتباع که دارای علائم بودند را مورد آزمایش قرار دادیم و حدود ۱۰۳ هزارمورد تست مثبت از این تعداد داشتیم که تحت درمان قرار دادیم. از این تعداد حدود ۵۷ هزار و ۹۰۰ نفر در بیمارستان بستری شدند و درمان گرفتند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تفاوتی در ارائه خدمات به اتباع و افراد بومی وجود ندارد، افزود: هیچ‌کشوری تاکنون چنین خدماتی برای این تعداد انسان ارائه نکرده است. حتی در بین کشورهای اروپایی کشوری نمی‌تواند مدعی شود که حدود ۴ میلیون دز واکسن به اتباع تزریق کرده باشد. این در حالی است که از این ۴ میلیون دز، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن از طریق سازمان ملل تامین شده است و مابقی را خود کشور تامین کرده است‌.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.