ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

هنوز اطلاعات درباره داروی مولنوپیراویر کامل نیست/ ابراز نگرانی از ورود سویه BA۲ به کشور بعد از سفرهای خارجی در نوروز

هنوز اطلاعات درباره داروی مولنوپیراویر کامل نیست/ ابراز نگرانی از ورود سویه BA۲ به کشور بعد از سفرهای خارجی در نوروز
خوشبختانه سازمان نظام پزشکی وبیناری را برای همه پزشکان عمومی در مورد کرونا برگزار می کند و توصیه به همه پزشکان این است در حالی که بیماران را ویزیت می‌کنند، سعی بر رعایت پروتکل ها داشته باشند تا داروهای غیرضروری برای بیمار تجویز نشود و هزینه درمان بیماران بدون دلیل بالا نرود.

«مینو محرز» عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با آخرین وضعیت همه‌گیری کرونا در کشور به خبرنگار ایلنا گفت: از پیک موج ششم عبور کرده ایم. تعداد مراجعین و بسترهای روزهای اخیر کمتر شده است و در روزهای آینده سیر نزولی پیدا خواهد کرد. وضعیت در هفته‌های آینده به رفتار مردم وابسته است و واکسیناسیون تا حد زیادی در کنترل این پیک و کم بودن میزان بستری ها کمک کننده بود. امیدواریم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم، این پیک پایین بیاید. 

محرز گفت: در ارتباط با عید نوروز با خطر افزایش دوباره موارد ابتلا مواجه هستیم. سال اول شیوع کرونا وضعیت از این لحاظ بسیار خوب بوده و میزان دید و بازدیدها در حداقلی ترین حالت بود. سال گذشته متاسفانه همه تجمعات به راه بود و باعث شد پس از تعطیلات پیک وحشتناک دلتا را داشته باشیم. در نتیجه خواهش من از مردم این است که ایام تعطیلات عید را مدیریت کرده و دید و بازدیدها را کم کنند تا بتوانیم هرچه سریعتر سیر نزولی موج ششم را شاهد باشیم. 

او درارتباط با تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر امکان برنامه ریزی مردم برای سفرهای نوروزی باتوجه به سیر نزولی موج ششم، افزود: در برخی از شهرها و کشورها که واکسیناسیون سه نوبت به خوبی انجام شده است، موج ششم به سرعت فروکش کرده اما در برخی جاها نیز به صورت پلکانی سیر نزولی داشته است، در نتیجه معلوم نیست تا عید لزوما با سرعت به سمت نزولی شدن موج برویم. بنابراین بازهم توصیه می کنیم اگر برای عید نوروز نیز مردم همچنان مراقبت کرده و رعایت کنند، انشالله تا اواخر فروردین آمارها پایین خواهد آمد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ادامه گفت: اگر واکسیناسیون نبود، اومیکرون با این قدرت سرایت بسیار بالا در ایران و جهان بیداد می‌کرد و تعداد بسیار زیادی بستری و مرگ و میر داشتیم. بنابراین هیچ کس نباید از زدن واکسن اهمال کند و نوع آن نیز فرقی ندارد. در این پیک به همین دلیل با میزان قابل توجهی از فرم های شدید بیماری مواجه نبودیم و بستری ها اکثرا به بیماران زمینه ای محدود بود. 

محرز در ارتباط با خطر سویه BA۲ گفت: در کشورهای دیگری که پیک اومیکرون پایین آمده است هنوز این زیرسویه موجب افزایش آمار و برگشت پیک نشده است اما از آنجا که آینده این ویروس معلوم نیست، بعید نیست اگر مسافرت ها به خارج از کشور که گفته می‌شود متاسفانه ظرفیت تورها تکمیل شده اند، انجام شود و این زیرسویه وارد کشور شود، با افزایش آمار مواجه شویم. تاکنون صرفا سویه BA۱ در کشور شناسایی شده است اما هیچ جای دنیا از این زیرسویه در امان نیست. این ویروس دست از سر مردم دنیا بر نمی دارد و ما باید خودمان را عادت دهیم که با این ویروس زندگی کنیم اما در عین حال اجازه پخش سریع و جهش های بعدی را به آن ندهیم. 

او در ارتباط با وضعیت پیروی از دستورالعمل های درمان کرونا در مراکز درمانی افزود: به طور کلی مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها سال‌هاست که در دنیا و به خصوص در کشور ما انجام می شود. خوشبختانه سازمان نظام پزشکی اخیرا وبیناری را برای همه پزشکان عمومی در مورد کرونا برگزار خواهد کرد و توصیه به همه پزشکان این است در حالی که بیماران را ویزیت می‌کنند، سعی بر رعایت پروتکل ها داشته باشند تا داروهای غیرضروری برای بیمار تجویز نشود و هزینه درمان بیماران بدون دلیل بالا نرود. 

او در ارتباط با علت تایید نشدن دو داروی مولنوپیراویر و پکسلوید از سوی کمیته علمی کرونا گفت: مولنوپیراویر عوارض دارد و خیلی زود از دستورالعمل های درمان کنار رفت. این دارو ممکن است در دراز مدت بر کروموزم ها اثر بگذارند زیرا جدید است و هنوز اطلاعات درباره آن کامل نیست. بهتر است صبر کنیم که ببینیم عوارض بلندمدت آن چیست. پکسلوید نیز عوارض درازمدت نشان داده است. به همین دلیل برای تایید این داروها در کشور ما باید اثربخشی و عوارض این داروها مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر قرار باشد عوارض جانبی این داروها زیاد باشد، بهتر است در تجویز آن احتیاط شود. اما در هر صورت هر دارویی که اثربخشی بهتری داشته باشد در ایران تولید خواهد شد. در ارتباط با کرونا اصولا بسیاری از این بیماران درمان بسیار مشخصی لازم ندارند. مگر مصرف رمدسیور در افرادی که زمینه بیماری شدید را دارند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.