پنجشنبه، 9 فروردین 1403

چند نکته درباره سکته‌های قلبی و ارتباط کرونا با بروز این بیماری

چند نکته درباره سکته‌های قلبی و ارتباط کرونا با بروز این بیماری
کرونا باعث سکته قلبی نمی شود بلکه نارسایی قلبی را ایجاد می کندو به دلیل اینکه در کرونا ریه درگیر می شود و اکسیژن به اندازه کافی به قلب نمی رسد و فرد دچار نارسایی یا در نهایت مرگ می‌شود

دکتر منوچهر قارونی در گفت و گو با ایسنا، به شایع‌ترین علل مرگ و میر میان مردان کشور اشاره کرد و گفت: سکته قلبی از شایع‌ترین بیماری‌ها بین مردان در ایران است و مردان معمولان بیش از خانم ها سکته می کنند اگر چه در ایران آماری دقیق وجود ندارد، اما معمولا بالای ۳۰ درصد مردان ما دچار سکته قلبی می‌شوند.

وی در ادامه سن بروز سکته قلبی در ایران را بالای ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: شاید ۵۰ سال پیش مردان بالای ۸۰ سال دچار سکته قلبی می شدند اما امروزه این سن به ۳۰ سال کاهش یافته است.

این متخصص قلب همچنین خاطر نشان کرد: گروه هایی که زمینه خانوادگی سکته قلبی دارند و سکته قلبی زیادی در بین آنها اتفاق افتاده است بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند که البته چربی خون، دیابت، فشار خون، استرس و غیره نیز از دیگر عوامل بروز سکته قلبی به شمار می‌روند.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بنابراین افراد در معرض خطر می‌توانند از ۲۵ سالگی آزمایش خون و یا نوار قلب بدهند و هر سال یکبار از نظر عوامل خطر این بیماری کنترل شوند.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی اگر پدر فردی در سن زیر پنجاه سال سکته کرده باشد، احتمال سکته برای او سه برابر است و اگر مادر زیر ۶۵ سال سکته کرده باشد، احتمال سکته فرد سه برابر است. همچنین اگر پدر و مادر فرد در چنین شرایطی بوده باشند احتمال سکته فرد 9 برابر است. اگر فردی سیگاری یا فشارخونی و یا بیماری قندی داشته باشد، احتمال سکته وی سه برابر است.

قارونی با بیان اینکه مصرف سیگار و در مجموع دخانیات تاثیر چند برابری در بروز سکته قلبی دارد، گفت: متاسفانه امروزه بسیاری از نوجوانان بدون اطلاع از آسیب‌های مختلف، سیگار می‌کشند و به سیگار کشیدنِ خود افتخار می‌کنند. در حالی که این تاثیر حتی بیشتر از موارد فوق است که عنوان شد.

وی تاکید کرد: در مواجهه با سکته قلبی اگر به موقع به مرکز درمانی مراجعه نشود، متاسفانه درصد زیادی از بیماران ممکن است مرگ ناگهانی داشته باشند.

متخصص قلب تاکید کرد: بعد از تصادفات، شایع ترین علت مرگ و میر سکته قلبی است و دومین عامل مرگ انسان ها است. توصیه می کنم با اصلاح سبک زندگی، از استرس، تغذیه نامناسب، چاقی و بیماری قند جلوگیری شود.

وی در پایان با بیان اینکه کرونا باعث سکته قلبی نمی شود بلکه نارسایی قلبی را ایجاد می کند، گفت: به دلیل اینکه در کرونا ریه درگیر می شود و اکسیژن به اندازه کافی به قلب نمی رسد و فرد دچار نارسایی یا در نهایت مرگ می‌شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.