ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

دانشجویان پزشکی پس از فارغ التحصیلی اجبار به گذراندن طرح دارند/ شاهدتبعیض در رشته های دانشگاهی هستیم

دانشجویان پزشکی پس از فارغ التحصیلی اجبار به گذراندن طرح دارند/ شاهدتبعیض در رشته های دانشگاهی هستیم
رئیس نظام پزشکی ملارد با اشاره به این که شاهد تبعیض در بین رشته های دانشگاهی پس از فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار هستیم؛ گفت: دانشجویان غیرپزشکی پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار می شوند اما دانشجویان پزشکی اجبار به گذراندن طرح در مناطق محروم آن هم بدون امکانات و بسترهای لازم دارند.

دکتر شهریار موسوی نژاد در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با بیان این که یکی از مولفه های مهم در تمام جوامع بحث عدالت است، اظهار کرد: دانشجویان رشته پزشکی بعد از گذراندن هفت سال از بهترین سالهای عمر خود با درسهای بسیار سنگین ،دوره کارآموزی و کارورزی طافت فرسا مجبورند برای گذراندن دوره طرح خود به مناطق محروم بورند اما دانشجویان رشته‌های غیر پزشکی پس از چهار سال وارد بازار کار شده و به راحتی می توانند در هر شهر و مکانی که تمایل دارند به فعالیت بپردازند.

وی با تاکید بر این که دانشجوی پزشکی بعد از فارغ التحصیلی اجبار به گذراندن طرح در مناطق محروم دارد؛ افزود: این اولین قسمت تبعیض‌آمیز ماجراست یعنی فردی که جزء نخبگان بوده و بسیار زحمت کشیده، حالا مجبور و محکوم به رفتن در مناطق محروم است وحق انتخاب محل کار خود را ندارد.

وی ادامه داد:  حتی اگر بپذیریم به واسطه انتخاب حرفه ی پزشکی و تعهد حرفه ای که برای خدمت رسانی در این شغل وجود دارد، حضور پزشکان جوان در مناطق محروم قابل توجیه است اما عدم ارائه امکانات اولیه زندگی و یا حداقل دستمزدی که به نسبت شغل ،مسئولیت اجتماعی و مدنی که در مقابل کارشان دارند به آن ها پرداخت می کنند، بسیار ناچیز است.

رئیس نظام پزشکی ملارد با اشاره به این که یک پزشک جوان با سن حدود  ۲۵ تا ۲۶ سال در ابتدای کار باید چندین سال از عمر خود را در شرایطی با کمترین امکانات رفاهی بگذراند؛ تصریح کرد: این در شرایطی است که حتی در برخی مناطق به علت بسیاری از کمبود ها و عدم وجود تجهیزات لازم و پاراکلینیک؛ پزشکان حتی در حیطه وظایف خود نیز قابلیت ارائه کامل خدمات درمانی را نداشته و همین قضیه باعث سرخوردگی ها آن ها می شود.

 موسوی نژاد تصریح کرد : مسائل دیگری مانند خطرات ناشی از تردد در مناطق صعب العبور، پرداختهای نامنظم ، پایین بودن حقوق و دستمزد به نسبت محل کار و مسئولیت ، احساس تبعیض به نسبت دیگر فارغ التحصیلان، عدم امکان زندگی خانوادگی به علت کمبود شرایط رفاهی،هزینه‌های بالای رفت و آمد که در چند سال اخیر نیز افزایش یافته و بسیاری از مسائل دیگر عاملی جهت عدم تمایل حضور این همکاران در مناطق محروم است.

وی خاطرنشان کرد: این شیوه توزیع فارغ التحصیلان رشته های پزشکی نمونه بارزی از عدم دقت به عدالت توزیعی بوده و قانون خدمات خارج از مرکز یا طرح ،زمانی در وزارت بهداشت مصوب شد که در ایران پزشکان خارجی حضور داشتند و به شدت از نظر تعداد پزشک کشور در مضیقه بود اما در شرایط فعلی که  تعداد پزشک نسبت به سرانه جمعیت در وضعیت مناسبی از نظر استاندارد قرار دارد؛ لزوم بازنگری در این قانون وجود دارد.

به گفته رئیس نظام پزشکی ملارد این بازنگری می تواند به صورت تغییر قانون  برای حضور داوطلبانه جهت کسب امتیاز بیشتر و یا ایجاد امکانات رفاهی مناسب و  در شأن جامعه پزشکی رخ دهد .

وی با اشاره به این که بسیاری از فارغ التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی که جزء نخبگان این مملکت  هستند ؛عملاً در مناطق محروم که امکانات لازم برای ارائه خدمات آنان وجود ندارد دچار سرخوردگی یا کاهش توانمندی‌های حرفه ای خود می شوند؛ اذعان کرد: این امر سبب هدر رفت سرمایه‌های کشور شده و نبود عدالت در انتخاب محل کارنسبت به فارغ التحصیلان سایر رشته های غیرپزشکی که جزء حقوق اساسی هر فرد در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز ذکر شده است  و عدم پاسخ به نیازهای اولیه این همکاران در مناطق محروم از نظر امنیتی ، مالی  و حرفه ای از عوامل مهم گرایش پزشکان جوان به مهاجرت شده است .

موسوی نژاد یاد آور شد: خروج سرمایه های انسانی عاملی است برای هدر رفت هزینه‌های بسیار زیادی که صرف تربیت این افراد شده است.

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.