پنجشنبه، 9 فروردین 1403

کووید-۱۹ منجر به کاهش شنوایی می شود؟

کووید-۱۹ منجر به کاهش شنوایی می شود؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر حس‌های بویایی و چشایی، حس شنوایی نیز ممکن است در مدت زمان ابتلای فرد به بیماری کووید-۱۹ تحت تاثیر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا: متخصصان هنوز در حال انجام تحقیقاتی روی تعیین این موضوع هستند که آیا کاهش حس شنوایی عارضه جانبی کروناویروس است یا خیر؟، پزشکان پیش از این بروز کم شنوایی در برخی از بیماران را تایید کرده اند.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: نتایج برخی تحقیقات یافته‌هایی را ارائه کرده که نشان می‌دهد کروناویروس گوش داخلی را آلوده کرده و بر قسمت‌هایی از اندام شنوایی تاثیر می‌گذارد. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به کاهش شنوایی شود.

متخصصان با اشاره به اینکه جهان مدت دو سال است با همه گیری کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کند، عنوان کرده‌اند: اما جامعه تحقیقاتی به غیر از پیامد کاهش شنوایی بر سایر عوارض ناشی از این بیماری تمرکز کرده اند و به همین دلیل اطلاعات در مورد این موضوع محدود است.

تحقیقات گسترده ای در مورد این موضوع انجام نشده است. هرچند، مطالعه انجام شده در دانشگاه منچستر انگلیس نشان داده که شیوع کم شنوایی در بین بیمارانی که از کووید-۱۹ جان سالم به در برده اند، تنها هشت درصد است.

متخصصان آمریکایی تاکید کرده اند: هیچ توضیح رسمی در مورد اینکه چرا برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دچار کم شنوایی می شوند، وجود ندارد. هرچند، این باور وجود دارد که این بیماری ممکن است گیرنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) در مغز را درگیر کند.

به گزارش مدیکال دیلی، به گفته متخصصان کروناویروس بر گیرنده‌های ACE موجود در کیسه های هوایی ریه تاثیر می‌گذارد. همچنین می تواند به همان گیرنده های موجود در نورون ها حمله کند و باعث کاهش حس چشایی، بویایی و شنوایی شود.

 

 
دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.