جمعه، 31 فروردین 1403

دندان درد مساوی با کشیدن آن است/ بیمه ها به عرصه سلامت دهان و دندان ورود کنند

دندان درد مساوی با کشیدن آن است/ بیمه ها به عرصه سلامت دهان و دندان ورود کنند

عضو شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از این که دندان درد و عوارض ناشی از آن در سبد کالای خانواده ها تعریف نشده است؛ گفت: اغلب مردم به محض مواجه شدن با دندان درد اقدام به کشیدن آن می کنند زیرا توان پرداخت هزینه های درمانی دندان های خراب و پوسیده خود را ندارند.

دکتر بهنام عباسیان در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که دندان درد در بین خانوارهای ایرانی محلی از اعراب نداشته و به محض مواجه شدن با آن اقدام به کشیدن دندان می کنند؛ اظهار کرد: جایگاه واقعی داشتن دندان سالم که باسلامتی تن و روان توام است برای مردم تعریف نشده و با توجه به این که 90 درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می شود با احتساب وضعیت اقتصادی موجود توان پرداخت برای 70 درصد افراد جامعه وجود ندارد.

وی افزود : از طرفی همکاران دندانپزشک با گرانی سرسام آور مواد و تجهیزات مواجه هستند که از سوی وزارت بهداشت پذیرفته نبوده و ارزی هم به آن تعلق نمی گیرد؛ لذا باید تمام وسایل و مواد را آزاد خریداری کنند که این امر  کم کم انگیزه کار کردن را از آن ها گرفته است.

وی در بیان راهکار برون رفت از مشکلات موجود ادامه داد: شاید راه حل این مشکلات که دبیرخانه شورای عالی بیمه نیز بارها اعلام نموده ، سازمان های بیمه گر باشند که باید به مبحث سلامت دهان و دندان افراد جامعه ورود کنند و در عرصه نوین هم تمام دولت ها برای بالابردن سطح سلامت دهان و دندان افراد جامعه هزینه می کنند .

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اظهار تاسف از این که در ایران مشکلات دندان درد و عدم توان پرداخت هزینه ها را با افزایش تعداد دانشجویان دندانپزشکی نمی توان مرتفع نمود؛ تصریح کرد: در تمام مراکز استان ها و شهر های محروم افراد از داشتن کلینیک های مجهز دندانپزشکی محروم هستند و تمامی این مشکلات جای تامل دارد که چرا مدیریت صحیح انجام نمی شود.

عباسیان با بیان این که شاید یکی از پازل های گم شده در این مهم نبود جایگاه مدیریتی دندانپزشکی در وزارت بهداشت باشد ؛ خاطرنشان کرد: علاوه بر این سازمان های بیمه گر نیز هیچ وقت حاضر نیستند برای سلامتی آحاد مردم هزینه کرده و در قبال این همه مشکلات همواره توپ را به زمین دندانپزشکان سوق می دهند که چرا همکاری نمی کنند و کسی نمی گوید چرا دندانپزشک انگیزه کاری ندارد؟ چرا اغلب همکاران تمایل به مهاجرت دارند و چرا هیچ ارز دولتی برای تهیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی در سیاست های وزارت بهداشت تعریف نشده است؟

وی ضمن ابراز امیدواری از این که آه ناشی از درد دندان به گوشمان نرسد؛ یاد آور شد: متولیان امر به این مهم توجه داشته باشند که دندان درد در جامعه ما مساوی با کشیدن آن است زیرا اکثر مردم توان پرداخت هزینه های درمانی را ندارند و اگر بیمه ها به این مبحث ورود نداشته باشند تا افراد به جای کشیدن دندان خود برای انجام کارهای درمانی تخصصی اقدام کنند، سن کشیدن دندان در کشور بسیار پایین خواهد آمد.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.